afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Hoe succesvol is jouw social media account?

Merel van Rymenam, Social Media expert bij de ASN Bank geeft tips over hoe je sociale media het beste inzet voor jouw project.

De ASN Bank Wereldprijs ging begin augustus van start en krijgt net als de voorgaande jaren weer veel aandacht op social media! Ook dit jaar zien we weer veel actieve projecteigenaren die hun slimme idee onder de aandacht willen brengen.

Dat Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat populair zijn hoeven we je niet meer te vertellen. Maar wist je dat we 47% van de tijd die we online zijn doorbrengen op social media? Genoeg mensen om jouw project aan te laten zien dus. We hebben een aantal tips voor je om jouw project zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen.

Begin bij het begin

Social media kanalen groeien de grond uit. Het is helemaal niet nodig om op alle kanalen actief te zijn. Het is zelfs beter om te kiezen op welke kanalen je je richt, en daar dan ook echt actief te zijn (plaats minimaal 1 bericht per dag). Een inactief account is killing voor je project. Wil je vooral jongeren aantrekken? Zorg dan dat je actief bent op bijv. Snapchat, Instagram en/of Facebook. Ben je meer op zoek naar zakelijke contacten? Open dan vooral een account op LinkedIn en Twitter. Actief op meerdere kanalen? Wissel je content af. Je hoeft niet overal hetzelfde te plaatsen. Zorg voor een gelijke uitstraling: elk kanaal dezelfde naam en zelfde profielfoto.  

Beeld is the key to success

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden” en “you never get a second chance to make a first impression”. Dit zijn niet zomaar twee bekende uitspraken. Begin je profiel met een goede profielfoto. Zorg voor een duidelijke foto waar jij goed op staat of een mooie foto van je project. Heeft jouw project een logo? Gebruik dit dan voor extra bekendheid.

  • Een tweet met goed beeld wordt zo’n vijf keer meer geretweet dan een tweet zonder beeld. No worries, hiervoor hoef je geen dure camera aan te schaffen. Je telefoon voldoet vaak ook. Tips voor een goede foto:
  • Zorg voor goede belichting; niet te donker en ook niet te licht.
  • Zet het onderwerp niet precies in het midden, maar juist meer naar rechts, links, onder of boven.
  • Gebruik je camera liggend (horizontaal), dit is het makkelijkste voor gebruik op social media.
  • Kan je nog geen foto maken van je product? Geef je volgers dan een kijkje achter de schermen door foto’s te plaatsen van het Wereldprijs-traject. Of van jezelf terwijl je je plan aan het schrijven bent.

Wees jezelf!

Een persoonlijk account is het meest aantrekkelijk voor je volgers. Zo leren ze je kennen, en het maakt je uniek. Dit laatste waardeert Facebook weer heel erg. Unieke content krijgt op Facebook meer bereik en zo komen dus meer mensen in aanraking met jouw project. Probeer ook af te wisselen in het soort content; linkjes naar interessante artikelen of blogs, foto’s, video’s, livevideo of 360o-foto! Heb je een mijlpaal bereikt met je project? Schrijf daar dan een blog over. Of schrijf een blog over vijf redenen om op jouw project te stemmen.

Vragen stellen aan je fans is een goede manier om ze te betrekken en de interactie met ze aan te gaan. Je kan je achterban ook vragen met je mee te denken over je project of iets wat je zelf lastig vindt. Durf te vragen! Als je dit doet, vergeet dan vooral niet ook actief te reageren.

Ambassadeurs zijn vaak heel waardevol voor een merk of project. Laat vrienden, familie, fans of eventuele medewerkers berichten plaatsen over jouw project, wanneer ze maar willen. En vermeld je social media account op al je on- en offline uitingen.

#ASNwereldprijs

Het gebruik van hashtags vergroot het bereik van je tweet en je foto op Instagram. Gebruik wel de juiste #, en gebruik er vooral niet te veel. Probeer op Twitter niet meer dan drie hashtags te gebruiken. Kijk ook welke hashtags actueel zijn of veel gebruikt worden en speel daar op in. Een echte don’t is een # toevoegen aan je tweet omdat deze trending topic is, behalve als het iets met je project te maken heeft.

Een killerpost is kort, bevat goed beeld, korte maar krachtige tekst, is likeable en deelbaar. Neem eens een kijkje bij Loesje, KLM, Heineken, de Speld en natuurlijk bij Voor de Wereld van Morgen en ASN Bank.

Zie social media niet als bijzaak maar als middel om van je project een succesvol project te maken. Als laatste tip: heb plezier in social media en geniet er van. Kies wat bij je past en ga er volledig voor!

 

 

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs