afbeelding van Marianne
Marianne Auteur

Hoe maak ik een markt voor mijn product? Onderweg naar de Wereldprijs

Als jouw markt nog niet bestaat, kun je hem creëren... Marianne geeft tips.

Beeld van de huisstijl en bijzondere uitvoering van de reep van Tony’s Chocolonely
Hoe verdeel je een reep van Tony Chocolonely op een eerlijke manier?

Voor iedereen die wil gaan ondernemen of pitchen voor de ASN Bank Wereldprijs ontdekken we samen met Marianne Dagevos de wereld van het sociaal ondernemerschap. Twijfel je nog, of vind je sociaal ondernemen gewoon een mooi onderwerp...ook dan is deze serie interessant! Deze week bekijken we hoe je een markt kunt creëren voor je product. 

De enige die wilde veranderen

Toen Teun van de Keuken in 2005 zijn eerste partij chocoladerepen bestelde, stond hij er alleen voor. De chocolademarkt werd beheerst door grote merken als Nestlé, Mars en Milka en - ondanks gemaakte afspraken - wilde niemand een eind maken aan de slavernij in de cacaoproductie. Daarom noemde hij zijn reep Tony’s Chocolonely omdat hij de enige was die echt iets wilde veranderen.

Nu, meer dan 10 jaar later, ziet de situatie er heel anders uit. Die eerste bestelling ging nog over 5000 repen en ondertussen werd er in 2015 al voor meer dan 17 miljoen euro omgezet. Tony’s Chocolonely is een echte onderneming geworden, natuurlijk nog een kleine speler tussen de multinationals, maar wel een bedrijf dat er toe doet. Een sociaal onderneming met een duidelijke missie en eigen identiteit.

Sterk merk bouwen

Branding, het opbouwen van een sterk merk met duidelijke waarden en een eigen verhaal, is een belangrijk onderdeel van sociaal ondernemen. Het zorgt ervoor dat klanten je weten te vinden. Veel sociaal ondernemingen moeten hun markt maken en dat geldt ook voor Tony’s. Hun branding krijgt op veel verschillende manieren vorm. Zo valt het logo met de vrolijke letters en heldere kleuren meteen op.

Ook de verpakking met aan de binnenkant uitleg over de cacaoketen, wijkt af van andere repen. En niet te vergeten, de maffe vorm waarin de reep is verdeeld, een verwijzing naar de ongelijke verdeling in de cacao-industrie. Maar Tony’s gaat verder. De onderneming wil niet alleen het goede voorbeeld geven maar ook andere chocoladefabrikanten uitdagen om hun voorbeeld te volgen. Dat is een heel nieuwe uitleg van concurrentie! Daarnaast doet Tony’s een schepje bovenop de eisen van het fair trade keurmerk en maken ze de hele keten van hun producten transparant. Van bean tot bar, noemen ze dat.

Harten winnen

In hun jaarFAIRslag vertelt Tony's uitgebreid over alle activiteiten om te komen tot slaafvrije chocolade met een goede beloning voor de producenten. Het verslag en de website zijn geschreven in een losse en informele stijl en voorzien van leuke tekeningen en infographics. Zo laat Tony’s Chocolonely zien dat een serieuze missie niet samenvalt met saaie communicatie. Deze aanpak leverde het bedrijf al verschillende marketingprijzen op. Met een product dat zeker niet het goedkoopste is een plaats veroveren in een overvolle markt, is een prestatie van formaat.

Tony’s laat zien dat je met een helder verhaal, consequent doorgevoerd in alle uitingen, harten kunt winnen en je markt kunt maken. Natuurlijk in combinatie met een product dat heel erg lekker en steeds verrassend is. Zo zijn er Tony’s repen met zeezout, popcorn, passievrucht en rabarber. En regelmatig komen er nieuwe bijzondere smaken bij. Jaarlijks organiseert het bedrijf een FAIR voor de fans en trouwe klanten en over een paar jaar komt er zelfs een echt chocoladepretpark in de sfeer van Sjakie’s Chocoladefabriek.

Steeds nieuwe elementen

Branding vraagt een planmatige aanpak om een eigen markt te maken voor jouw product of dienst. Het is een kwestie van volhouden en steeds nieuwe variaties bedenken op je missie en identiteit. Steeds nieuwe elementen toevoegen aan een consistent en herkenbaar basisverhaal. Dat is niet eenvoudig en daarom hebben veel sociaal ondernemingen marketing- en communicatieprofessionals in dienst. Als je je dat (nog) niet kunt permitteren, kun je vaak wel incidenteel hulp vragen aan een professional. Of een goed boek over marketing erbij pakken natuurlijk. 

Op weg naar de Wereldprijs

In de aanloop naar de Wereldprijs (je kunt je inschrijven tot 23 september 2016) schrijft Marianne Dagevos een reeks van vier blogs over het proces naar een sociale onderneming om je op weg te helpen. Marianne is auteur van het boek ‘Voor een goede zaak. Sociaal ondernemen in theorie en praktijk’, ook Tony’s Chocolonely wordt geportretteerd (p. 135,136). Daarna volgt een uitgebreid hoofdstuk over sociaal ondernemen en marketing (p. 137-165). Daarnaast is ze onderzoeker en gastdocent. Haar specialisaties zijn: sociaal ondernemen, sociale innovatie en de deeleconomie. 

Deel I. Ondernemer in spé. Verschenen op 27 juli 2016

Deel II. Is iedereen een ondernemer? Verschenen op 3 augustus 2016

Deel IV. Wie gaat dat betalen? op 17 augustus 2016

afbeelding van Marianne
Marianne Auteur

Nooit te oud om te leren. Dol op de keuken van het Midden-Oosten. Altijd op zoek naar sociaal ondernemingen en sociale innovaties. Tot over mijn oren in het onderzoek naar gebruikers van de deeleconomie. Delen is voor mij regelmatig geven en regelmatig ontvangen: kennis, inzicht, plezier en ervaringen.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs