afbeelding van Bonny
Bonny Auteur

Hoe laat je aan je klanten zien dat je duurzaam werkt?

In januari beschreef ik hoe je je organisatie meer maatschappelijk betrokken kunt maken. Tijd om na te gaan denken over de marketing.

Niet alle ondernemingen zijn in essentie duurzaam of sociaal, terwijl ze misschien wel hele goede dingen doen. Of in de loop der jaren zijn gaan doen. Natuurlijk wil je dat je klanten dit van je weten. Maar hoe pak je dat aan? Bonny geeft handige tips. 

Ben je een organisatie gestart vanuit een maatschappelijke of duurzame gedachte? Dan is de boodschap en je marketing vrij duidelijk: er is maar één boodschap. Maar wat als je nu een ondernemer bent die langzaam duurzamer of meer maatschappelijk betrokken bent gaan werken? Je hebt nagedacht over wat jij belangrijk vindt en er energie in gestoken om de organisatie te verbeteren. Tijd om het te delen met de wereld.

Klopt het wel 100%?

Enkele tips voordat je de beslissing maakt je bedrijfsvoering publiekelijk te maken:

  • Zorg dat al je medewerkers 'on board' zijn. Je kunt wel je zaak gaan promoten als milieuvriendelijk, maar wat als één medewerker plastic en papier scheiden te veel gedoe vindt, alles gewoon bij elkaar gooit terwijl klanten dat kunnen zien?
  • Breng je nieuwe beleid alleen naar buiten als het echt 100% klopt. Greenwashing is een welbekend fenomeen en consumenten letten hier streng op. Wat is greenwashing? Het onterecht claimen dat je duurzaam bent, maar ook je met marketing leunen op dat ene kleine aspect terwijl de rest van je bedrijfsvoering helemaal duurzaam is. Natuurlijk is er niks mis met het aanpakken van een aspect van je bedrijfsvoering tegelijk, of om te kiezen voor een hele specifieke focus. Geef dat gewoon duidelijk aan. De indrukken wekken dat je hele organisatie duurzaam is, helpt niemand. 

Een checklist om greenwashing te voorkomen:

  • Kun je het bewijzen?
  • Is je claim concreet genoeg?
  • Is het relevant voor je klanten?
  • Probeer je hiermee niet iets anders beter te doen lijken?
  • Bekijk ook de rest van de productiecyclus: maak je bijvoorbeeld gebruik van duurzaam gerecycled papier, maar wordt dat nog steeds gebleekt met slechte chemicaliën? Ga het dan niet noemen in je communicatie.
  • En vooral: lieg niet. Zeg niet dat iets milieuvriendelijk is, terwijl het dat niet is of verzin geen labels die niet bestaan.

Eerlijkheid en duidelijkheid zijn het belangrijkst.

Handig om te delen?

Klopt dit allemaal? Mooi! Dan kun je nu gaan bedenken of jouw duurzame of maatschappelijke keuze iets is wat de kern van je marketingboodschap moet zijn of naast je kern boodschap genoemd wordt.

Goede redenen om het je kernboodschap te laten zijn:

  • Is het iets wat een klant gaat merken en hun beoordeling kan beïnvloeden? Heb jij bijvoorbeeld alleen maar slechthorende mensen in dienst? Als je dat niet groot vermeldt, zullen mensen in de war raken en denken dat al het personeel bot is en hun misschien negeren.
  • Is er een persoonlijk verhaal waarom jij juist alleen eenzame ouderen in dienst wil nemen? Deel die reden dan ook. Als het een eerlijk verhaal is en niet alleen bedoeld is om goed over te komen (het is een dunne lijn, let op!) zal dat mensen zeker aanspreken om je onderneming nog eens te bekijken.
  • Zal het nieuwe klanten aantrekken? Een voorbeeld: stel dat je op een beurs in Italië geweldig mooie design schoenen ziet. De klanten vinden ze geweldig en je besluit alleen dit merk nog te gaan verkopen. Je maakte je keuze op design, maar veganisten zullen erg blij zijn dat jij mooie en diervriendelijke schoenen verkoopt van ananasleer. Dus vergeet dat aspect zeker niet mee te nemen in je communicatie.
  • Je hebt gekozen voor een hele duidelijke focus in jouw bedrijfsvoering. Je kunt niet alles tegelijk veranderen, dus kies je voor een specifieke focus: je gebruikt voor je lunchroom alleen nog lokale en seizoensproducten. Duidelijk en eerlijk.

Communicatietips

Nog enkele tips om het meeste uit je boodschap te halen:

  • Wees altijd eerlijk. Je kunt het best toegeven als je nog niet helemaal daar bent, waar je wil zijn, dan mag je gewoon aangeven je langzaam alles aan het verbeteren bent. Misschien weet je wel dat je niet perfect bent en daarom één keer per jaar graag wel iets goeds doet.
  • Ga mee met de ontwikkelingen en luister ook naar wat klanten over je zeggen. Reageer hier eerlijk en netjes op. Zo heeft Tony's Chocolonely zijn slogan '100% slaafvrij' aan gepast naar 'Op weg naar 100% slaafvrij' en later zelfs naar 'Samen maken we chocolade 100% slaafvrij'. Het chocolademerk ging hier goed mee om, door eerlijk te zijn, uit te leggen hoe de markt in elkaar zit en dat zij nog steeds hard werken om de eerste claim waar te maken. Dat was een betere tactiek dan stug volhouden dat het echt 100% slaafvrij is en wachten tot er mensen komen die het tegendeel beweren. Daarom hebben ze nog steeds veel trouwe fans.
  • Hoe onderscheidt jouw organisatie zich van de rest? Wat is er anders aan jullie dan aan elke andere organisatie? Denk daar goed over na, dat is de basis van je boodschap. Yoni maakt maandverband en tampons zonder chemicaliën. Zij hadden een onbekend merk kunnen blijven, dat alleen te koop is in de natuurwinkel. Door goed na te denken over de boodschap en er de grap van in te zien, val je echter veel meer op. Het merk is inmiddels te koop bij Etos en Albert Heijn. De meest 'brave' reclamezin van hun campagne is: what's between your legs?
  • Zorg dat mensen gemakkelijk over jou kunnen vertellen. Mond-tot-mondreclame is heel belangrijk, juist in de niches. Mijn favoriete koffieplek deelt stickers uit met 'Make coffee, not war. Fight bad coffee, not people.' Wat is er betere reclame dan een ludieke sticker die iedereen op zijn fiets/tas/voordeur wil hebben?
  • Zorg daarnaast dat je goed vindbaar bent op Google Maps en Social Media. Zoekt iemand op 'ananasleer Amsterdam', dan moeten ze je wel meteen vinden.
  • Sluit je aan bij initiatieven die organisaties met een goed hart promoten, zoals de eerlijke winkelroute voor winkels en horeca gelegenheden die producten aanbieden gemaakt onder goede omstandigheden, zoals fairtrade en biologisch.
  • Voor elk product of organisatie geldt: je product kan niet alleen bestaan om de duurzaamheid of maatschappelijke relevantie, het moet net zo goed zijn als het 'slechte' product en ernaast nog duurzaam zijn ook. Kijk naar het nieuwe biermerk 'Gebrouwen door Vrouwen'. Het begon met twee blonde zussen die in de keuken bier gingen brouwen. Nu zijn ze te koop in de meeste cafe's in Amsterdam en zelfs op de tap. Het had heel anders kunnen lopen als het slecht bier was, wat ze ook nog gingen promoten door te zeggen dat het gebrouwen is door vrouwen...

Je vindt op onze blog nog veel meer informatie over duurzaam ondernemen!

afbeelding van Bonny
Bonny Auteur

36 jaar | Amsterdam | Tekstschrijver & Fotograaf | Wil graag mensen laten zien dat je met kleine stapjes al veel verschil kan maken.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs