afbeelding van Bonny
Bonny Auteur

Hoe kun je met jouw onderneming meer maatschappelijk betrokken zijn?

Niet begonnen als impact ondernemer, maar wil je wel je steentje bijdragen? Bonny geeft je een paar slimme tips.

Social enterprises zijn helemaal hot: ondernemen met een maatschappelijke missie. Genoeg ondernemers zijn echter niet gestart vanuit een maatschappelijk idee, maar willen toch hun steentje bijdragen. Hoe kun je dat het beste doen?

Enkele jaren geleden werkte ik fulltime voor een natuur en milieu organisatie en in mijn vrije tijd deed ik vrijwilligerswerk. Het voelde goed om alleen maar bezig te zijn met wereldverbeterende initiatieven. Toen ik als zzp'er begon had ik ook het voornemen alleen voor 'goede' initiatieven te gaan werken, maar al snel bleek dat niet helemaal realistisch. De initiatieven waar ik het liefst voor werk hebben niet altijd voldoende budget om mij in te huren. En als een commercieel bedrijf bij mij aan klopt met een mooie klus, ga ik dan echt nee zeggen?

Ik besloot al snel mijn doelgroep te verbreden, maar dan wel lagere tarieven aan te bieden voor de wereldverbeterende initiatieven die ik graag verder help. Iets waar mijn ondernemerscoach het niet mee eens was: ik was meer waard. Maar zo kan ik mijn huur betalen en me ook nog inzetten voor de dingen die ik belangrijk vind.

Wat vind jij belangrijk?

Waar zou jij je met jouw bedrijf graag voor in willen zetten? Welk onderwerp raakt jou?

Denk er eens over na. Energiebesparing, mensen in nood helpen, je eigen buurt of misschien wel onderwijs. Hoe zou jij met jouw onderneming je hiervoor in kunnen zetten?

Mensen of bedrijven met een klein budget

Wat doet jouw onderneming precies? Hoe zou jij met jouw onderneming bedrijven of mensen in nood of met minder geld kunnen helpen?

Mijn voorbeeld van een lager tarief voor een stichting of wereldverbeterend initiatief deed me denken aan 'uitgestelde koffie'. Dit concept kan in elke koffie of horecazaak worden uitgevoerd. Samen met zijn eigen koffie kan een klant ook betalen voor een uitgestelde koffie. De eerstvolgende klant zonder geld (een dakloze of iemand met een minimum inkomen) kan deze rustig op komen drinken zonder ervoor te hoeven betalen. Mooi initiatief! De koffietent blijft winstgevend maar toch worden mensen die het zwaar hebben geholpen.

Buurtinitiatief

In welke buurt zit jouw onderneming en welke uitdagingen spelen daar? Vooral als winkel of horeca gelegenheid kun je hier goed op inspelen.

Zijn er in jouw buurt veel werklozen en je hebt een kledingzaak? Organiseer een keer in de maand een imago middag waarbij je tips geeft hoe iemand zich het beste kan kleden voor een sollicitatiegesprek. Als kledingzaak heb je veel uitverkoopmomenten en waarschijnlijk raak je niet alles kwijt. Maak er een mooi pakketje van en verloot het.  

Misschien kun je af en toe wel sterke mannen gebruiken voor de zware klussen, vraag of de lokale jongeren je willen helpen. Of als het juist een lichte klus is, vraag een gepensioneerde die wel behoefte heeft aan jouw gezelschap. Zo raak jij meer betrokken bij de buurt, maar de buurt gaat ook meer om jouw onderneming geven.

Tegen verspilling

Als scholier werkte ik bij een banketbakker. Ik verbaasde me er altijd over hoeveel er aan het eind van de dag weg werd gegooid. Ik was dan ook blij verrast toen ik van de week een initiatief langs zag komen bij Refugee Start Force waar niet-verkocht brood werd opgehaald bij bakkers om langs te brengen bij daklozen en asielzoekers. Een sympathiek initiatief.

Instock zet zich ook in voor verspilling. Zij halen bij verschillende Albert Heijn filialen eten op wat weggegooid gaat worden en maken daar een heerlijk diner van in hun restaurants in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Het eten wordt niet verspild en bij het eerste initiatief worden ook nog mensen in nood geholpen.

Hoe zit dat met jouw onderneming? Heb je een overschot in de opslag van bijvoorbeeld winterjassen of houtpalets? Bedenk welke groep mensen of bedrijven je met jouw overschot verder zou kunnen helpen. Of heb je juist iets nodig voor jouw bedrijf wat niet perse nieuw hoeft te zijn? Misschien kun je met een ander bedrijf een samenwerking aan gaan en beiden zo een stuk duurzamer worden.

Mensen opleiden

Geen overschot aan producten, maar wel aan tijd en kennis? Denk dan voor nieuwe werknemers eens aan mensen die wat meer begeleiding nodig hebben en een tweede kans verdienen. Zoals bij de Prael die werknemers met een beperking of zonder opleiding extra ondersteunen om weer volledig aan het werk te kunnen. Of kijk of je ergens vrijwillig cursussen kunt geven om deze groep verder te helpen.

Hoe ver ga je?

Het is aan jou hoe ver je gaat om je onderneming duurzamer en social te maken. Je kunt een middag in de maand organiseren voor een kwetsbare doelgroep en ze helpen met jouw kennis of juist geld uitgeven door ze te helpen met middelen. Het belangrijkste is dat jij het belangrijk vindt om zo je steentje bij te dragen voor een betere wereld.

Positieve publiciteit

Vergeet ook niet dat dit positieve publiciteit voor je onderneming op kan leveren. Deel het in een persbericht, op Facebook of op de website. Klop jezelf niet op de borst en doe het niet alleen voor de publiciteit, dan komt het over als greenwashing. Maar leg uit waarom je het doet en waarom dit voor jouw onderneming belangrijk is. Kan geen kwaad om positief nieuws te delen!

afbeelding van Bonny
Bonny Auteur

36 jaar | Amsterdam | Tekstschrijver & Fotograaf | Wil graag mensen laten zien dat je met kleine stapjes al veel verschil kan maken.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs