afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Hoe duurzaam zijn verkeersborden van bamboe?

Waar je gewend bent de metalen verkeersborden te zien, kun je straks zomaar een bamboe exemplaar verwachten!

Verkeersborden worden soms ook voor andere doeleinden gebruikt ;)
Verkeersborden worden soms ook voor andere doeleinden gebruikt ;)

Het is een opmerkelijke ‘trend’ in het – behoorlijk traditionele – verkeersbordenland: bamboe verkeersborden. Onder andere Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch en Utrecht vervangen hun metalen verkeersborden voor een exemplaar van bamboe. Hoe duurzaam is dat eigenlijk?

Bamboe verkeersborden in Nederland

De stad Den Bosch was de eerste stad die de bamboe verkeersborden in gebruik nam. In 2017 testten ze een aantal verkeersborden als alternatief voor aluminium. Dit jaar kwam daar Rotterdam bij, die meer dan 650 verkeersborden in bamboe liet plaatsen. Ook Dordrecht, Amstelveen, Bloemendaal, Rijswijk, Utrecht, Coevorden en Den Haag zijn aan het experimenteren met de bamboe borden. In Buren gaan ze nog een stapje verder: daar werd onlangs een bord van rijstvliesjes onthuld

Verkeersbord

Bamboe als alternatief voor aluminium

De meeste borden van bamboe zijn geplaatst als alternatief voor de huidige aluminium borden. Aluminium wordt gewonnen uit bauxiet, wat een erg onduurzaam proces is. Per kubieke meter wordt zo’n 33.000 kilogram CO2 uitgestoten. Daarnaast bevat aluminium ‘Embodied Energy’: energie die gebruikt wordt voor het beschikbaar krijgen van het materiaal. Bij aluminium is de EE-waarde zo’n 220 MegaJoule per kilo: dat is 20 keer zo hoog als de EE-waarde van hout, aldus journalist Ronald Rovers. Daarnaast schrijft het Meldpunt Verpakkingen dat aluminium, omdat het niet magnetisch is, lastiger te recyclen is. Dit gaat echter over blikjes: bij verkeersborden gebeurt dit wel, aldus AGMI via de Voorschotense Krant. Omdat aluminium verkeersborden geld opleveren na recycling, is het voor recyclingbedrijven een interessante ‘grondstof’.

Verkeersborden van bamboe

Jerry Hopper van For Your Information maakte foto's van de bamboe borden die er een jaar stonden. 

Bamboe uit Azië

Maar bamboe moet uit Azië komen, dat is toch ook niet duurzaam? Volgens de makers van de verkeersborden is de CO2-uitstoot die hierbij komt kijken alsnog minder dan wanneer voor een aluminium bord zou worden gekozen.

Bamboe staat erom bekend veel CO2 op te nemen en heel erg sterk te zijn (nog sterker dan hardhout). Daarnaast groeit bamboe ontzettend snel (tot een meter per dag), met relatief weinig water en land. Een groot voordeel van bamboe is dat het zichzelf verspreidt en dus niet opnieuw hoeft te worden aangeplant. Ook zijn er geen pesticiden nodig voor het produceren van bamboe. Ook bij de bamboe verkeersborden wordt recyclebaarheid als één van de voordelen genoemd. Bij een van de aanbieders van deze borden, HR Groep, wordt hier onder verstaan dat de borden in een biomassaenergiecentrale met emissiebeperking worden verbrand tot elektriciteit. Marleen Persoon, partijlid van ONS Voorschoten, is hier kritisch op: volgens haar is bamboe een van de slechts scorende materialen als het gaat om energie-afgifte bij verbranding, en moet het folie dat om de borden zit ook eerst worden verwijderd.

De bamboe verkeersborden van HR Groep

Een beetje van beiden

Wat nu het duurzaamste bord is, is lastig te zeggen. Onlangs heeft de Vereniging van Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF, ja die bestaat echt) een onderzoek uit laten voeren door CE Delft. Hieruit kwam hergebruikt aluminium als beste uit de test, gevolgd door bamboe. Grappig genoeg zijn de verkeersborden die tot nu toe geplaatst zijn een combinatie van beiden: het bamboe bord wordt op een aluminium of stalen paal bevestigd. Wat écht het duurzaamste materiaal is, moet eigenlijk ook nog blijken. De bamboe borden moeten eerst aantonen dat ze inderdaad jarenlang meegaan. Jerry Hopper heeft daar zijn twijfels over, en plaatste op zijn blog foto’s van bamboe borden die na 12 maanden al last kregen van verkleuringen en schimmel. Ondertussen kijkt bamboespecialist Heijmans ook al naar andere duurzame materialen, zoals vlas en hennep. Deze zouden lokaal geproduceerd kunnen worden en zijn dus wellicht een nog betere keuze. 

Onderzoek verkeersborden

Onderzoek verkeersborden door CE Delft. 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (sinds 2014 afvalarm), blogger en auteur (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com en www.smir.store). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.202 blogs