afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Het succes van Wereldprijs winnaar Yoni

In 2014 was Yoni een van de winnaars van de ASN Bank Wereldprijs. Sindsdien gaat het de biologische tamponmakers voor de wind!

ASN Bank Wereldprijs winnaar Yoni verovert de markt
Yoni maakt tampons en maandverband zonder chemicaliën

Wendelien en Mariah maken tampons, maandverband en inlegkruisjes van biologisch katoen, zonder plastic, parfum of andere geheimen. Met hun idee wonnen de ondernemers €10.000 tijdens de finale van de ASN Bank Wereldprijs 2014. Maar hoe gaat het nu?

Eind 2015 deelden we al het goede nieuws dat Yoni ging samenwerken met Etos waardoor hun producten door heel Nederland te koop waren. We spraken we met Mariah over hoe het Yoni de afgelopen tijd is vergaan en dat werd een heel hoopgevend verhaal. 

2016: A bloody good year

Ook in 2016 regende het weer prijzen voor Yoni. Zo stonden ze onder andere op de eerste plek in de MKB Innovatie Top 100 na een unanieme beslissing van de jury: "Het zijn nieuwe producten met een grote impact in deze industrie. Knap is dat ze in een korte tijd al op veel plekken in de schappen liggen. Het zijn twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen."

Maar belangrijker was dat de succesvolle samenwerking met Etos leidde tot de opname van Yoni producten in het assortiment van Albert Heijn. Inmiddels kun je bij ruim 850 AH-filialen terecht voor je duurzame menstruatieproducten! Zo is Yoni een stap dichterbij het veroveren van de Nederlandse markt. En ook de eerste stappen over de grens zijn gezet, zo verscheen er een mooi artikel in het Belgische Knack Weekend.

Creatief en prikkelend

De vormgeving en visuale communicatie van Yoni is creatief, kleurrijk en opvallend. Mariah en Wendelien zetten zich in om het weinig besproken onderwerp menstruatie op een verrassende manier te benaderen om zo het sluimerende taboe te doorbreken. Zo is hun Instagram-feed een feest voor het oog maar ook hun video's vallen goed op.

De grens over in 2018

Wij zijn nu al enorm trots op deze mooie VDWVM-leden maar er zit duidelijk nog meer in voor Yoni, welke doelen stellen de ondernemers zich voor 2018? Mariah: "We blijven bezig met onze core business: het verhaal vertellen en zorgen dat onze biologisch katoenen producten in de winkelschappen komen. Dit gaan we doen in Nederland maar we willen Yoni ook in Belgie, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gaan introduceren."

Wereldfaam voor Yoni, wij kunnen niet wachten!

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs