afbeelding van Olatz
Olatz Auteur

Greenwashing: zo herken je het

Deze trucs gebruiken bedrijven om zo groen mogelijk te lijken.

Handen wassen.
Foto: Curology via Unsplash.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof elk bedrijf bezig is met duurzaamheid. Bijna ieder product in de supermarkt bevat een keurmerk en je wordt platgegooid met termen als ‘CO2 neutraal’, 'milieuvriendelijk’ en 'schone energie'. De hoogste tijd om eens kritisch te kijken naar de verschillende duurzaamheidsclaims.

Wat is greenwashing?

Als bedrijven of organisaties zich duurzamer voordoen dan ze eigenlijk zijn, wordt dat greenwashing genoemd. Bijvoorbeeld als een bedrijf breed uitmeet dat ze een initiatief ondersteunen dat zich inzet voor plasticrecycling, maar één van de grootste plasticvervuilers ter wereld is en weinig doet aan het verduurzamen van het productieproces. Greenwashing is dan een marketing truc, bedoeld om consumenten het merk beter of leuker te laten vinden en hen het product te laten kopen.

Het probleem van deze schijnoplossingen is dat het voor jou en mij lastiger wordt om duurzame keuzes te maken. Want hoe pik je de bedrijven die groene leugens verkopen er nou uit?

Zo herken je greenwashing

Het herkennen van greenwashing begint bij het stellen van kritische vragen. Onderstaande 7 punten kunnen je helpen om valse duurzaamheidsclaims te herkennen.

  • Nadruk op een duurzame eigenschap

Een bedrijf legt sterk de nadruk op een duurzaam ingrediënt of element van het product. Terwijl de rest van de keten niet bepaald duurzaam is. Bijvoorbeeld een autoproducent die beweert een milieuvriendelijke auto gemaakt te hebben. De auto is misschien iets milieuvriendelijker ten opzichte van reguliere auto's, maar auto’s blijven schadelijk voor het milieu.

  • Vage beweringen

Merken gebruiken algemene en vage termen die eigenlijk niks zeggen over waarom het product niet milieubelastend is. Albert Heijn gebruikt bijvoorbeeld de woorden 'puur' en 'eerlijk' in hun duurzaamheidslabel, maar waar staan deze termen nou eigenlijk voor? 

  • Geen bewijs

Als bedrijven dingen beweren die niet goed achterhaald kunnen worden, mag er bij jou als consument een belletje gaan rinkelen. In dit geval zijn de bedrijven niet transparant over het productieproces. Bedrijven die duurzaam produceren zijn vaak open over hun gehele productieketen.

  • Nietszeggende keurmerken

Sommige producten hebben een label dat eigenlijk niet betekent dat ze duurzaam produceren. Een voorbeeld is het ‘Beter Leven’ keurmerk met maar één ster. Het klopt dat een product met het Beter Leven keurmerk aan bepaalde voorwaarden voldoet, maar één ster zegt eigenlijk dat het product aan relatief weinig duurzame voorwaarden voldoet. Maar hoe weet je welke van de 250 keurmerken in Nederland wel staan voor een duurzame productie? De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal kan je hier een handje bij helpen! 

  • Irrelevante claims

Er zijn bedrijven die eigenschappen promoten die compleet overbodig zijn. Bijvoorbeeld een bedrijf dat opschept over het feit dat hun aardappels veganistisch zijn. Hartstikke leuk, maar het is vanzelfsprekend dat aardappels geen dierlijke producten zijn.

  • Prijs

Ook de prijs van een product kan iets zeggen over of een product wel of niet duurzaam geproduceerd is. Soms zijn de prijzen van 'duurzame' producten te mooi om waar te zijn. Wanneer je een bamboo tandenborstel ziet liggen voor 49 cent is het belangrijk om kritisch te kijken hoe zo'n lage prijs tot stand is gekomen. Want iemand betaalt de prijs, en jij bent het niet.

  • Doelen

Het doel van een bedrijf kan iets zeggen over greenwashing. Het is makkelijk voor een bedrijf om te zeggen 'we werken aan een duurzame toekomst', maar dit is moeilijk te meten. Het is daarom nodig om kritisch te kijken naar wat de concrete plannen zijn van een bedrijf wat betreft duurzaamheid. De doelen, behaalde resultaten op dat gebied en toekomstplannen van een bedrijf zijn vaak te vinden in hun jaarverslag. Je kunt ze er natuurlijk ook naar vragen.

Meer tips om duurzame bedrijven en producten te herkennen:  

afbeelding van Olatz
Olatz Auteur

Tijdens mijn stage bij Voor De Wereld Van Morgen hoop ik mensen te inspireren met mijn blogs en andersom ook geïnspireerd te raken door duurzame ondernemers!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.231 blogs