afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Fairfashion: we need less shit

Sustainable fashion en lifestyle zit in de lift. Magazine Glamour gaat minimaal 10% duurzame producten laten zien. Hoe komt dat?

Lisa Konno voor haar stand op MINT

Niets ontwikkelt zich sneller dan mode. Merken, bladen en invloedrijke fashionbloggers bepalen wat we dragen. Maar uiteindelijk beslissen de inkopers wat er in de winkels hangt. Dat doen ze tijdens de Modefabriek, dé kledingbeurs die twee keer per jaar in Nederland plaatsvindt. Uit onderzoek blijkt dat inmiddels ruim een derde van de inkopers duurzame merken in de winkels hangt. Hoe komt dat? Door MINT, het duurzame modeplatform op de Modefabriek, dat afgelopen weekend zijn tiende editie vierde.

Eindelijk aandacht voor duurzame mode

Marieke Eyskoot is het creatieve, ondernemende brein achter MINT. In 2011 startte zij dit platform met vijf merken. Voor het eerst op de enorme modebeurs was er aandacht voor duurzame mode. Dat was baanbrekend en dat is het nog steeds, want iets soortgelijks als MINT bestaat niet in andere landen. Tien edities later staan er veertig merken op MINT. Ze moeten allemaal voldoen aan strenge criteria op het gebied van arbeidsomstandigheden, dierenwelzijn en milieubelasting. Maar ze worden ook geselecteerd op stijl en kwaliteit.

Warme jassen van bijzonder materiaal

De merken op MINT zijn stuk voor stuk innovatief en hebben een eigen verhaal. Hoodlamb maakt heerlijk warme jassen met een voering van hennep en gerecyclede PET-flessen. Granny’s Finest maakt prachtige breisels, ontworpen door jonge ontwerpers en gebreid door ‘oma’s’ in groepsverband. Sukha heeft een collectie gebreide vesten en sjaals, gemaakt door vrouwen uit India en Nepal. Lisa Konno prenteerde vlak voor MINT nog haar collectie op de Fashionweek, en toont bij MINT haar visie op mode. En Afriek laat prachtige producten van Afrikaanse stoffen zien. En dat is nog maar een kleine selectie.

We need less shit

Wat bereikte MINT? In de loop van de tijd vervaagden de vooroordelen over duurzame mode. Ruim een derde van de inkopers koopt nu meer duurzame mode in, als een reëel alternatief voor niet-duurzame producten. Ze letten daarbij op de kwaliteit en de stijl, maar ze sluiten ook aan op een maatschappelijke trend. De voorlopers maakten bewust leven tot een statussymbool, onderdeel van een bewuste lifestyle die gaat over wat je eet, wat je draagt en hoe je je vervoert. Daar hoort ook bij dat je alleen spullen koopt die je nodig hebt en echt heel mooi vindt.  Nina Pierson, oprichter van SLA drukte dat krachtig uit: “We need less shit.”

 

afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Hoi. Mijn naam is Asceline Groot. Ik ben auteur van het boek 'Het Nieuwe Groen', co-auteur van 'Dromen voor Altijd' en werk nu aan mijn proefschrift. Het onderzoek gaat over de effecten van 'social enterprises' op consumentengedrag en grote bedrijven. Ik ben altijd op zoek naar mooie, bijzondere, concrete, een tikkeltje vage of mindblowing ideeën die onze wereld een beetje mooier maken. Om een blog over te schrijven, of mijn netwerk of kennis mee te delen. Dus twijfel niet als je rondloopt met een vraag of verzoek.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs