afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Fair fashion: bestaat dat al?

Vandaag begon de Fashion Week in Amsterdam. Je kunt je vergapen aan mooie mode, maar kun je ook al kiezen voor fair fashion?

Duurzaamheid is sexy, ook in de modebranche. Het komt al veel voor dat merken adverteren met bijvoorbeeld biologisch katoen of eerlijke arbeidsomstandigheden. Aan de andere kant wijst recent onderzoek van Rank a Brand en Schone Kleren Campagne juist uit dat 99% van de mode nog lang niet duurzaam is. Dat roept de vraag op: kun je als consument al makkelijk mooie en duurzame mode kopen?

Merkenvergelijker Rank a Brand onderzoekt de duurzame prestaties van modemerken. Ze kijkt daarbij naar klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Het modemerk dat op de site het beste uit de bus komt is toevallig ook nog eens echt sexy én duurzaam: lingeriemerk Saint Basics. Het ondergoed kreeg de hoogste labelscore, op een schaal van A tot E. 

Een aantal andere modebedrijven zijn al 'goed op weg', zoals Rank a Brand merken met een B-label omschrijft. MUD jeans, Kuyichi en het Duitse Kollateralschaden vallen bijvoorbeeld in die categorie. Rank a Brand-blogger Ype stelt daarom dat het wel degelijk uitmaakt welke kleding je koopt. „Het is niet allemaal even slecht. Het onderzoek door Rank a Brand laat zien dat er zeker merken te vinden zijn die beter (dan de meeste anderen, red.) presteren.”

Duurzame merken helpen in de mode te krijgen

Door merken met een B-label te kopen, steun je volgens Ype de opwaartse trend naar eerlijke kleding. Op de mode-pagina van Rank a Brand kun je daarom snel zien welke merken je kunt kopen als je duurzame inspanningen in de mode-industrie wilt belonen. Voor casual kleding, jeans en lingerie kun je al kiezen uit verschillende merken die goed op weg zijn. Voor sport, strand en kindermode is dat lastiger, in die branches wordt op z’n best een C-label verdiend.

Dure merken presteren nauwelijks beter dan hun goedkopere concurrenten. 

Wat verder opvalt bij Rank a Brand, is dat duurdere merken niet per se duurzamer zijn. Een lage prijs betekent vaak dat het milieu en de werkomstandigheden van de arbeiders in lagelonenlanden de dupe zijn. Maar als je meer betaalt voor een kledingstuk, betekent dit niet automatisch dat de natuur en de kledingmakers beter af zijn. Dure merken presteren nauwelijks beter dan hun goedkopere concurrenten. 

Als je goedkopere kleding op de kop wilt tikken, kun je volgens Rank a Brand het beste bij C&A en H&M terecht. Hierbij geeft Rank a Brand als advies: "Wil jij zo duurzaam mogelijk shoppen, zoek dan bij H&M naar kleding van biologische katoen!" Ook C&A wil zich serieus verder ontwikkelen als keten voor duurzame mode. "Wij zien dat er een nieuwe, jongere generatie opstaat, die echt veranderingen wil", zegt woordvoerder Ingrid Zeegers over de ambities.

Een belangrijk argument voor bedrijven om weinig aan duurzaamheid te doen is dat 'klanten er niet om vragen'. Daarom kun je via Rank a Brand jouw favoriete merk porren: als klant vraag je dan of het bedrijf wil werken aan de verbeterpunten die Rank a Brand heeft gevonden. Zo zorg je ook dat er meer fair fashion in de winkels komt te liggen.

Tenslotte kun je er waarschijnlijk vanuit gaan dat het aanbod duurzame mode de komende jaren groeit. De producenten worden namelijk steeds professioneler. Dat zie je bijvoorbeeld aan MINT, de Nederlandse modebeurs waar alle toonaangevende, groene en eerlijke modemerken zich presenteren. Dat evenement is de afgelopen jaren steeds groter geworden en viert haar tiende verjaardag eind januari in stijl met de 40 beste en meest populaire duurzame modemerken.

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs