afbeelding van Marieke
Marieke Auteur

Eten met gezond verstand

Boerenkoolshake versus koffie, quinoa versus pasta: hoe baan je je een weg door alle gezondheidsadviezen?

Gezond eten, dat willen we allemaal wel – en daar wordt volop op ingesprongen. Dat kan op zijn zachtst gezegd verwarrend zijn: veel vlees, zoals paleo-goeroes aanraden, of juist helemaal plantaardig? Superfood quinoa of de oh-zo-vertrouwde aardappel? 1200 kilocalorieën of helemaal geen calorieën tellen? Wie het nog snapt, mag het zeggen!

Natuurlijk zijn er voor iedere nieuwe hype talloze diëtisten en voedingsdeskundigen die een genuanceerd advies geven. Toch is het niet altijd eenvoudig weerstand te bieden aan trends, zeker niet wanneer de goji-bessen gewoon in het schap bij de grootgrutter staan. En laten we eerlijk zijn: sommige dieettrends leveren ook de lekkerste creatieve recepten op - doe mij maar nog maar een stukje veganistische taart! We hoeven dus echt niet terug te keren naar de dagelijkse portie aardappelen, groenten en vlees. Wat we wél kunnen doen, is wat meer vertrouwen ons eigen gezonde verstand.

Eigen verstand, eigen lijf

Dat gezonde verstand, waarmee je je een weg door de voedseljungle kunt banen, zit in de allereerste plaats in je eigen lijf. Geen enkele trend, hype of advies is voor iedereen geschikt. Elk lijf heeft zijn eigen wensen en behoeften. Wanneer jij een actief leven leidt en veel sport, heb je bijvoorbeeld een andere calorieënbehoefte dan je buurman met een kantoorbaan. Dat betekent natuurlijk niet dat je ieder advies in de wind kunt slaan, maar wel dat je goed moet kijken wat bij jou en je levensstijl past. En dat je  je gezonde verstand aan het werk zet.  

Aandacht voor je eten…

Gezond verstand begint bij aandacht voor wat je eet. Vaak eten we uit gewoonte, of gemak: een kop koffie om de dag te starten, boterhammen mee omdat het zo makkelijk in je tas past. Is dit echt het eten waar jij je het beste bij voelt? Zo ja: houden zo. 

Twijfel je, probeer dan je gewoonten eens te doorbreken. Misschien heb je dat vier-uurtje niet nodig als je een lunch inpakt waardoor je meer voldaan bent en slaap je rustiger zonder je gebruikelijke koppen koffie. Of misschien eet je gewoon lekkerder wanneer je eens afwisselt. De kans is sowieso groot dat je beter eet: door te variëren – met gezonde voedingsmiddelen uiteraard - krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen.

…en nog meer aandacht

Als je dan al die moeite hebt gestoken om gewoontes de doorbreken, kun je ook maar beter goed voor je eten gaan zitten. Dat doen we helaas niet meer zo vaak. Waar we voorheen aanschoven aan tafel, eten we steeds vaker onderweg, voor de tv, achter de computer of met onze telefoon in onze hand.

Geen goed idee: wanneer je je met andere zaken bezig houdt tijdens je eten, eet je meer en ongezonder en ben je minder voldaan. Zonde! Neem de tijd om écht met volle aandacht te genieten van je maaltijd. Zitten en eten dus, zoals moeders vroeger zei.

Kook ook

Onze drukke levens hebben nog een andere bijkomstigheid: we koken steeds minder zelf. Makkelijk, maar niet altijd even slim. Het eten dat we zo voor onze neus krijgen is vaak te vet, te zout of te zoet. Hét voordeel van zelf koken is dat jij helemaal in de hand hebt wat er op je bord terecht komt. Natuurlijk: je bent druk, en koken is saai wanneer je steeds hetzelfde kunstje opvoert. Met het huidige aanbod voedselwebsites en kookboeken is een lekkere maaltijd echter zelfs voor de grootste keukenkluns een haalbaar doel – zeker wanneer je je tijd slim indeelt.

Door je maaltijden en inkopen vooruit te plannen bespaar je zelfs tijd, kom je minder in aanraking met verleidingen én zet je makkelijker een goed ontbijt, een gezonde lunch of een verrassend diner op tafel. De spelregels? Zet groenten in de hoofdrol, minder met vlees, zout en suiker – ook met de zogenaamde gezonde suikers - investeer in goede kruiden en olie, varieer en experimenteer. Stamppot met een beetje citroen, groene groentequiche, een kippetje met kruidenmascarpone…het kost minder geld, weinig tijd, en de winst is groot.

Kijkje op het etiket

Sta je dan in de supermarkt om boodschappen te doen voor je fantastische driegangenmaal of stamppot? Draai al die uitnodigende potjes, zakjes en pakjes eens om. Kijk, van die zak chips weet je dat hij niet zo gezond is – maar wist je dat potten en blikken groenten vaak ook veel suiker en zout bevatten?

Net als veel anders producten die op het eerste gezicht heel gezond lijken. Van o-zo-gezonde yoghurtdranken tot dressings, kruidenmixen en beleg: je kunt het zo gek niet opnoemen of er zitten toevoegingen in die je liever laat staan. Leer jezelf, door etiketten te lezen en met behulp een app, wat je mee kunt nemen en wat je wilt laten staan. Een verademing voor je voorraadkast en voor je gezondheid.

Nuanceer

Zelfbereid eten, zonder al te lange ingrediëntenlijsten, dat met aandacht wordt opgegeten: makkelijker wordt het niet. En dat kaasje dan op zaterdagavond, die lasagnemix die toch wel erg makkelijk is of je favoriete drop? Je gezonde verstand kent de laatste regel prima: nuanceer.

Natuurlijk val je niet om van die ene snack of dat snoepje, het gaat om je volledige eetpatroon. Wanneer je gezond en gevarieerd eet kun je best - met mate - genieten van minder gezonde happen. Geniet dus van je stukje taart, maar maak je pastasaus de volgende dag gewoon zelf. Lekker toch?

afbeelding van Marieke
Marieke Auteur

Schrijft freelance over lekkerder eten, mooier kopen, meer beleven en leuker leven - door duurzame keuzes. Don't sit this one out!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.399 blogs