afbeelding van Susan
Susan Auteur

Elk seizoen zijn eigen smoothie

Hét recept voor de Heerlijke Herfstsmoothie

Na een herfstwandeling in het bos bij de open haard komt de Heerlijke Herfstsmoothie perfect tot zijn recht

Een smoothie is gezond en lekker. Maar al die exotische vruchten zijn niet heel goed voor het milieu. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van producten uit de buurt en van het seizoen, dat is namelijk het allerlekkerst en het best voor het milieu. Om je een handje op weg te helpen introduceert VDWVM een nieuwe rubriek: elk seizoen zijn eigen smoothie. In aflevering 1: de heerlijke herfstsmoothie.

De blaadjes verkleuren, de peren groeien

Het is officieel herfst, de blaadjes aan de bomen beginnen te verkleuren, de temperatuur buiten daalt en de verkoudheden en griepjes liggen op de loer… Tijd voor een herfstsmoothie met een boost voor je immuunsysteem! Dit seizoen is daarnaast het seizoen van peren en appels. Deze fruitsoorten bevatten een grote hoeveelheid kalium. Dit mineraal is nodig voor een goede werking van de hersenen én het helpt spieren sneller herstellen na een inspanning, bijvoorbeeld na een lange boswandeling. Daarnaast heeft kalium een gunstig effect op de bloeddruk omdat het de bloeddruk verhogende werking van natrium tegengaat. En als je dat allemaal niet interessant vindt, onthoudt dan: kalium = belangrijk. En met deze smoothie kom je nooit meer tekort.

Ingrediënten voor één groot glas Heerlijke Herfsmoothie:

  • Paksoi – 50-60 gram
  • Appel - 1/2
  • Peer - 1/2
  • Sinaasappel - 2 (alleen het sap, de schil in de blender is niet zo'n succes)
  • Amandelmelk of water - 150 ml
  • Kaneel - 1 theelepel
  • Cayennepeper – mespuntje

Bereidingswijze

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk begint met het vocht in de blender zodat de blender niet vast komt te zitten of stuk gaat. Je begint dus met het water of de amandelmelk (amandelmelk gebruik je als je het wat romiger en vaster wil maken). Daarna snijdt je de appel in stukken en voeg je de helft toe bij het vocht. De andere helft stop je in je mond of geef je aan je kinderen. Schil de peer, verwijder het klokhuis en stop het er bij in. Pers de sinaasappels uit en voeg het sap toe. Voeg een hand paksoi en tot slot naar smaak de kaneel toe en blender tot het één geheel is. Is het voor jou nog te dik? Voeg dan nog wat extra amandelmelk of water toe.

Ik weet het: de donkergroene kleur is niet heel aantrekkelijk. Maar die smaak daarentegen.. Deze smoothie is vooral geschikt na een heerlijk lange herfstwandeling in het bos. Cheers!

TIP: Weet je niet precies wat de groente- en fruit soorten van het seizoen zijn? Kijk dan eens op de encyclopedie van het Voedingscentrum of op de website van milieu centraal. Milieu Centraal heeft een groente- en fruitkalender samengesteld, waarmee in één oogopslag is te zien hoeveel energie het heeft gekost om een product in een bepaald seizoen in de winkel te krijgen.   

afbeelding van Susan
Susan Auteur

Mijn naam is Susan Kok, ben 22 jaar, en heb een hele grote passie voor sport en gezonde voeding. Ik ben afgelopen februari afgestudeerd als Beweeg-en Leefstijladviseur en doe nu ervaring op bij Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) in de gemeente Aa en Hunze. JOGG heeft als doel kinderen een gezondere leefstijl aan te leren, zodat zij dit in hun verdere leven meenemen. Ook ben ik werkzaam als fitnessinstructeur en voedingsadviseur bij Daoud Rahimi Gym in Rolde. Ik ben in mijn vrije tijd vaak bezig om steeds weer een nieuwe smoothies te ontdekken met seizoensgroenten en fruit, om zo het milieu minder te belasten. Doe jij ook mee?!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs