afbeelding van Brendy
Brendy Auteur

Eerlijk is eerlijk, maar wat wil de jeugd?

Wat hebben jonge consumenten nodig om de overstap te maken naar eerlijke mode?

Jonge consumenten in de winkelstraten

Jouw kledingkeuze heeft ergens anders impact. Jongeren horen weleens over eerlijke kleding, maar lopen op hun favoriete shopdag nog steeds alle doorsnee winkels binnen. Wat hebben zij nodig om eerlijke kleding te gaan kopen? Brendy ging de straat op om jongeren te vragen wat zij belangrijk vinden.

Normale kleding is zo goedkoop

"...dat is best gevaarlijk." Het eerste meisje dat ik spreek heeft toevallig een nieuw truitje aan waar ze heel blij mee is. Als ze dit truitje ook verantwoord kon kopen, zou ze het dan ook gekocht hebben? Waarschijnlijk was het niet zo goedkoop geweest.

Als ze erover nadenkt, schrikt ze er een beetje van. Ze denkt dat ze sneller voor het goedkopere truitje zal gaan, terwijl het andere beter is voor mens en milieu. Wat gevaarlijk eigenlijk. Je hebt voor 4 euro al een nieuw T-shirt. Zo’n shirt kan alleen maar zo goedkoop in de winkel hangen als het loon voor degene die het gemaakt heeft, schrijnend laag is. 

Eigenlijk maakt het voor mij niet uit of het eerlijk is of niet...

"...zolang de prijs maar goed is." Het meisje naast de jongen die zo eerlijk toegeeft dat hij niet let op de herkomst van zijn kleding, reageert hier meteen op: “Als het te duur wordt denk ik: laat maar". Ze schaamt zich er niet voor. Ze heeft niet veel te besteden, dus ligt te dure kleding buiten haar budget. Daar kan zij toch niets aan doen?

Oh, is er verschil dan?

De volgende dame die ik spreek, had geen idee:“Je bent je er niet bewust van dat er verschil is. Ik ging er eigenlijk vanuit dat alle kleding goed wordt geproduceerd.” Er is dus eerlijke en niet-eerlijke kleding. Raar eigenlijk, dat normale kleding niet eerlijk gemaakt is.

De prijs van een kledingstuk geeft je natuurlijk al een hint. Gelukkig zijn er keurmerken om te laten zien waar arbeidsomstandigheden beter zijn en niet te vergeten, of de productie wel goed is voor het milieu. Om katoen te maken voor een broek, worden vaak pesticiden gebruikt die schadelijk zijn voor de mensen die de katoen verbouwen. Heeft een broek bijvoorbeeld het Global Organic Textile Standard (GOTS), betekent dat dat het helemaal biologisch is verbouwd en de arbeiders een schone werkomgeving hebben. 

"Ohja, nu weet ik het weer, net als toen met de kledingfabrieken in Bangladesh. Dat was erg." Ze wist nog niet van keurmerken, maar nu ze erover nadacht vind ze zulke keurmerken wel een heel goed idee. Je ziet aan normale kleding niet dat het zo slecht is, dat maakt het haar lastig. Er zijn namelijk geen keurmerken voor oneerlijke kleding.

Ik vind het lastig om te kiezen voor eerlijke kleding in het bijzonder

"Omdat het voor mij niet duidelijk is welke kleding echt eerlijk gemaakt is. Waar kan je dat kopen dan? Ik zie echt geen reclames buiten van die betere kleding hoor," zegt de meid met het blonde haar, terwijl ze met haar hand om haar heen wijst. Daar heeft ze gelijk in.

Reclames op tv en in tijdschriften zijn vaak alleen van grote kledingmerken en verantwoorde merken zien ze nog te weinig. Een paar meiden hebben wel door dat een paar doorsnee kledingzaken proberen de goede richting in te slaan. "Je hebt nu toch H&M Conscious ofzo?", zegt haar vriendin. Dat klopt inderdaad. Dat is een lijn waarin waarvoor H&M samenwerkt met Solidaridad en Unicef. 

Ik wil het kunnen passen

"...dus de duurzame broek moet in mijn stad te vinden zijn." Deze jongen staat best open voor duurzame kleding, maar het moet niet te veel moeite moet kosten om een broek te vinden. Alleen als eerlijke kledingwinkels in zijn buurt te vinden zijn, zou hij er naar binnen lopen. Hij geeft eerlijk toe dat hij niet weet waar hij zou moeten zoeken.

Nog niet in iedere stad kun je makkelijk eerlijke kleding kopen. Nukuhiva bijvoorbeeld heeft twee winkels in Amsterdam en Utrecht. De lease broeken van MUD jeans kun je nog maar in beperkt aantal winkels kopen en online bestellen om te leasen. En Kuyichi heeft net een winkel geopend in Den Bosch. Het aanbod wordt gelukkig steeds groter. 

Het gaat mij er om dat kleding goed staat.

"Als er in de etalage met eco wordt gepromoot, schrikt dat me soms af." Als eerlijke kledingzaken hun verantwoorde kleding promoten, kunnen ze dat voor deze jongen het beste doen door hippe kleding te maken.

De termen ecologisch of biologisch vindt hij maar eng klinken. "Ik ga echt niet in vilt rondlopen. Het moet gewoon bij mijn stijl passen. Als ik het mooi vind, koop ik het wel." Hij vindt biologisch en eerlijk wel mooi meegenomen als hij tussen de eerlijke kleding wat leuks zou vinden. 

Mooi, duurzaam en met een goede prijs

Het leuke is dat de jongens en meiden op straat best voor duurzame kleding willen kiezen, zolang het mooi is en binnen hun budget valt. De looks van een kledingstuk vinden zij erg belangrijk; als kleding er leuk uit ziet willen ze het wel kopen. Jongeren gaan voor modieuze duurzame kleding voor een passende prijs.

Wat die passende prijs precies is, ligt natuurlijk aan hun beurs. Maar misschien ook wel aan wat meer informatie over de relatie tussen dat t-shirt van 4 euro en een leefbaar loon voor diegene die het gemaakt heeft. En dat goedkoop vaak ook duurkoop is. Dan maken ze wellicht de volgende keer een andere keuze. 

Meer lezen over eerlijke mode: lees Maartje's artikel over duurzame modemerken uit Nederland

afbeelding van Brendy
Brendy Auteur

Brendy studeert bijna af aan de master Sustainable Development aan de Universiteit Utrecht en schrijft op freelance basis teksten over mode, voedsel en milieu. Daarnaast ontwikkelt ze creatieve workshops over duurzaamheid om mensen op een speelse, actieve manier te laten leren.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs