afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Eerlijk eten kan ook als je uit eten gaat

Een gerecht met een verhaal smaakt beter. Een puur verhaal wel te verstaan.

Tijdens de Puur Restaurant Week van 14 tot en met 20 november, zetten restaurants biologisch, fair trade en duurzame vis op het menu.Wie geeft om mens, dier en milieu eet daar ook naar. Dat doe je tegenwoordig gemakkelijker als consument. Want niet alleen de speciaalzaken, maar ook de grote supermarktketens spelen steeds meer in op de vraag naar biologische en fairtradeproducten. Ook bij de afdeling vis kom je al stickers met ‘duurzame vangst’ tegen. Maar helaas doet nog niet iedereen zo bewust zijn boodschappen.Voor restaurants geldt dat zeker. Vaak is de wil er wel, maar het aanbod niet. Dat moet beter, vond Jeannette van Mullem, initiatiefneemster van de Puur Restaurant Week. Het begon eigenlijk al zes jaar geleden, toen Jeannette de website www.puuruiteten.nl startte. Daarna volgde haar eerste Puur! uit eten-gids met een overzicht van restaurants in het hele land waar je biologisch kunt eten. Het idee ontstond door een combinatie van factoren.Jeanette deed de hotelschool en een studie communicatie, ze hield van uit eten gaan en at zelf omwille van het dierenwelzijn alleen biologisch vlees. ‘Je hebt invloed op je dagelijkse boodschappen, maar ook op waar je gaat eten’, aldus Jeanette. Zo begon haar missie om de restaurantsector duurzamer te maken. De Puur Restaurant Week wil zo veel mogelijk restaurants en bezoekers laten kennismaken met ‘h’eerlijk eten’, eten met een goed verhaal.Het is net als met groenten die beter smaken als ze uit je eigen moestuin komen. Groothandels Het concept werkt aanstekelijk, volgens Jeannette. ‘Als restaurants eenmaal om zijn, zie je dat ze het een sport vinden daar steeds verder in te gaan.’ Zoals restaurant Iets Anders in Noordwijk, dat vorig jaar de Puur Restaurant Week aangreep om voortaan alleen nog ‘puur’ op het menu te zetten. Kleine stappen helpen. En wanneer de grote spelers duurzame stappen zetten, heeft dat nog meer effect.Er zijn al groothandels met een flink biologisch en fairtradeaanbod. Restauranteigenaars weten dat niet altijd. Daarom organiseert Jeannette ook workshops om die kennis te delen. ‘Ik wil niet met de vinger wijzen. Liever laat ik zien wat de mogelijkheden zijn.’ De campagne is bewust laagdrempelig. Restaurants hoeven alleen maar een ‘puur menu’ op de kaart te zetten.Op de website is daarvoor veel inspiratie te vinden. Deelname en promotiemateriaal is gratis. Het doel is om honderden restaurants mee te laten doen. Het is namelijk een misverstand dat puur eten alleen in dure restaurants kan, zegt Jeannette. ‘Ik eet hier in Arnhem soms voor een tientje een heerlijke biologische maaltijd. Het is bedoeld voor elke beurs en elk restaurant.’PUUR KOKEN? Een ‘puur menu’ rust op drie pijlers: biologisch, fair trade en duurzame vis. Vlees mag, mits biologisch. Op de website staan verwijzingen naar de keurmerken en de voorwaarden. Wilt u dat uw favoriete restaurant meedoet? Stuur het inspiratiefilmpje op de website door en vraag het restaurant mee te doen! Aanmelden kan via de website www.puurrestaurantweek.nl/aanmelden.

afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Hoi. Mijn naam is Asceline Groot. Ik ben auteur van het boek 'Het Nieuwe Groen', co-auteur van 'Dromen voor Altijd' en werk nu aan mijn proefschrift. Het onderzoek gaat over de effecten van 'social enterprises' op consumentengedrag en grote bedrijven. Ik ben altijd op zoek naar mooie, bijzondere, concrete, een tikkeltje vage of mindblowing ideeën die onze wereld een beetje mooier maken. Om een blog over te schrijven, of mijn netwerk of kennis mee te delen. Dus twijfel niet als je rondloopt met een vraag of verzoek.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs