afbeelding van Milou
Milou Auteur

Een slimme ondernemer doet aan Pinterest marketing

De online visuele zoekmachine zorgt voor meer verkeer, hogere naamsbekendheid en meer verkoop.

Gebruik jij al Pinterest voor je onderneming? | Foto: Damian Zaleski

Je droomhuis in elkaar pinnen, watertanden bij heerlijke recepten of speuren naar DIY's. We pinnen heel wat af. Nederland kent zo'n 3,5 miljoen Pinterest gebruikers en wereldwijd heeft het digitale prikbord maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers, samen goed voor 175 miljard pins. Een hoop activiteit waar je als ondernemer slim gebruik van kunt maken. Volgens Pinterest-marketingspecialist Arlette Dijkstra kun je Pinterest perfect inzetten voor meer verkeer, grotere naamsbekendheid en hogere verkoop.

Pinterest is een online visuele zoekmachine

Arlette Dijkstra is eigenaar van Pincreative, een bedrijf gespecialiseerd in Pinterest marketing. Ze geeft trainingen aan ondernemers, bedrijven, online marketeers en social media experts. 'Wat veel mensen niet weten is dat Pinterest een online visuele zoekmachine is. Dat maakt het anders dan social media kanalen. Door middel van het delen van aantrekkelijke en mooie pins, in combinatie met het gebruik van de juiste zoekwoorden kunnen gebruikers je op Pinterest vinden.' En wat daar onder meer interessant aan is, is dat zowel volgers als niet-volgers jouw content zien. De houdbaarheid van zo'n pin is ook nog eens heel lang. 'Maanden, soms zelfs jaren, lang blijft een pin traffic sturen naar je website.'

Gebruikers op Pinterest zijn altijd op zoek zijn naar inspiratie volgens Arlette. Ze willen dingen gaan doen, proberen of kopen. Ze zoeken vanuit een interesse en daarbij is de kunst, om net zoals bij Google, bovenaan in de zoekopdrachten te komen. 'Gebruikers bevinden zich op Pinterest vaak in de eerste fase van de customer journey. Op Pinterest kun jij die potentiële klant naar je toe trekken. Wees de inspirator, geef tips en verwijs naar jouw blogs en producten.'

3 tips om te starten met Pinterest Marketing

Om als (startende) ondernemer een goed begin te maken op Pinterest deelt Arlette haar 3 belangrijkste tips.

  1. Verdiep je in jouw doelgroep. Waarom is hij of zij op Pinterest actief en naar wat voor soort inspiratie zoekt deze persoon? Onthoudt dat gebruikers op Pinterest bezig zijn met de toekomst. Hoe kun jij daar met jouw content op inspelen?
  2. Ga op zoekwoordenonderzoek uit. Pinterest heeft bovenin een zoekbalk. Gebruik deze om te kijken wat veelgezochte zoekwoorden zijn. En zeker ook de zoekwoord combinaties die passen bij jouw bedrijf. Deze zoekwoorden moeten terugkomen op jouw Pinterest account, in jouw borden en in de pins. Zo word je pas echt goed zichtbaar.
  3. Maak aantrekkelijke pins en pas tekst toe om duidelijk te maken waar een pin over gaat. Uit een onderzoek vanuit Pinterest is gebleken dat mensen vaker doorklikken op pins met tekst. Een mooie afbeelding wordt misschien vaker opgeslagen maar een pin met tekst zorgt voor meer verkeer naar je website.

Zo maak je een aantrekkelijke pin

Een aantrekkelijke pin met tekst heeft dus meer kans om voor verkeer naar je website te zorgen. De volgende tips helpen je bij het maken van die pins. 'Benoem een productkenmerk zoals: duurzaam, organic, bio, vegan, must-have of handgemaakt. Maak ook gebruik van woorden als: nieuw, maak, doe en ga. Experimenteer met tekstoverlay en voeg branding toe. Laat op je pin een logo zien, de url van je website en de kleuren van je huisstijl.'

Voorbeelden van aantrekkelijke pins met tekst zijn:

  • 5x de meest duurzame oplossingen in huis
  • 7x biologische kinderkleding
  • 10x vegan huidverzorging
  • Dé bespaartips op je energierekening
  • Hoe doe je milieuvriendelijk boodschappen

Voorbeelden van hoe Arlette het doet op haar eigen Pinterest | Pincreative

Adverteren op Pinterest

Adverteren op Facebook is niets nieuws onder de zon, sterker nog, organisch je post bij je doelgroep krijgen wordt steeds moeilijker. Adverteren op Pinterest is wel nieuw, op dit moment wordt de optie binnen het platform uitgerold. Arlette ziet, zowel voor startende als gevestigde ondernemers, kansen. 'Voor een grotere naamsbekendheid, meer bereik en hogere conversies kan een advertentie de uitkomst bieden. De verwachting is dat de tarieven aantrekkelijk zullen zijn. Er is ook nog weinig concurrentie dus daar kan jij je voordeel mee doen!' Arlette's tip is dan ook om op je zakelijke account te checken of adverteren voor jou al beschikbaar is.

Voor deze branches is Pinterest een no-brainer

Arlette weet ons te vertellen dat het grootste gedeelte van de gebruikers op Pinterest een leeftijd heeft tussen de 20 en 50 jaar, hiervan is 65% vrouw. Voor bedrijven in de volgende branches is Pinterest volgens haar het meest succesvol:

  • Wonen en interieur
  • Baby, kind en ouderschap
  • Beauty en fashion
  • DIY en knutselen
  • Eten en recepten
  • Gezondheid en sport
  • Trouwen en feesten

Pinterest maakt zelf elk jaar een voorspelling van de top trends, zo zien ze in de categorie voedsel een trend op gezond & duurzaam eten en wordt er binnen de categorie mode veel meer gezocht op duurzame mode (yay!). Het hele overzicht van trends voor 2019 vind je hier.

Voor de Wereld van Morgen is ook actief op Pinterest. We gebruiken het bijvoorbeeld om door te verwijzen naar de blogs. Heb je ons account al weleens gezien?

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.369 blogs