afbeelding van Kathelijn
Kathelijn Auteur

Een idee dat je niet loslaat

Hoe zorg je ervoor dat je verhaal beklijft

Foto: Carlos Perez Naval, 9 jaar, beste Wildlife fotograaf van 2014 - Famme.nl

Tijdens het Wereldprijstraject stromen projectinschrijvingen binnen bij VDWVM. En ik, als lid van het VDWVM team, heb de dankbare taak om al die mooie ideeën te lezen samen met Asceline en Willard. Ze maken iets bij me los. Soms meer, soms minder. Maar ze doen altijd wat met me. En hoe komt dat nu toch, dat je geraakt wordt door een project. Ik neem je mee.

Een korte naam

Een goed voorbeeld vind ik Seepje. Kort en krachtig. En origineel. Er verschijnt een glimlach op mijn gezicht als ik het woord zie staan. Er gebeurt iets in je brein wanneer je de 's' leest en je realiseert dat dat niet helemaal klopt. Of juist wel? Even op een ander been gezet.

Een plaatje bij het praatje

Het zien van een afbeelding helpt bij het vormen van een idee van het plan. Mipacha doet dat goed, vind ik. De afbeeldingen van dit duurzame schoenenmerk vertellen een verhaal.

Een pitch die met de deur in huis valt

Met een goede 'slogan' beklijft je project in het hoofd van de lezer. Het vertelt meteen wat er aan de hand is en hoe jij dat aanpakt. Wat is het onderliggende probleem? En wat is jouw oplossing daarvoor? Hoe korter de pitch, hoe krachtiger. Bij Le Compostier weet je meteen waar je aan toe bent: 'Maak je eigen wormencompost met Le Compostier' . Little Green Dress windt er ook geen doekjes om: Jij een opgeruimde kledingkast en iemand anders blij met jouw kleding. Weet je een glimlach te toveren? Dan zit je helemaal goed!

Een missie die staat

Als je eenmaal je pitch op papier hebt, dan kun je voor je missie de tijd nemen. In je missie neem je de lezer op je gemak mee naar je project. Laat hier je passie spreken. Wat is je droom, waarom doe je dit zo graag, wat wil je in de toekomst bereiken met je project. Waarmee neem je de lezer mee? Schets het plaatje en zet de ander naast je in die droom. Dat doet Plastic Whale. Als ik de missie van dit plastic soep project lees,sta ik bij wijze van spreken al met mijn kaplaarzen aan en visnet in de hand klaar om te beginnen. :)

En dan: overtuigen

Heb je de nieuwsgierigheid van de lezer gewekt? Dan is het nu tijd om hem of haar te overtuigen. Dat doe je bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden zoals: 'Hoe kwam je op het idee'?  'Zijn er nog meer soortgelijke initiatieven'? 'Is er markt voor je product'? en 'Wat is de eerste stap'? Bij 'wat hebben we nodig' nodig je de lezer uit om een handje te helpen of hem of haar te verleiden om een tweet of Facebook bericht te delen met jouw oproep. De jongens van WavEnergy overtuigen me door de achtergrondinformatie bij hun idee. De stappen die ze denken te gaan zetten zijn concreet en helder: 'We beginnen met het bouwen van een prototype.'

Schrijftips

Lucy Alijk, tekstschrijver van de ASN Bank, geeft je drie praktische schrijftips:

  • Schrijf je voorstel zo concreet mogelijk. Het helpt als je een duidelijk beeld in je hoofd hebt van wat je gaat doen. Dat breng je gemakkelijker over.
  • Zodra je merkt dat je vaagtaal gaat schrijven, vraag je dan af: weet ik wel goed wat ik precies wil? Vaagtaal herken je als je in de lijdende vorm gaat schrijven: alles “wordt gedaan” in plaats van dat je schrijft: “ik doe”. Vaagtaal herken je ook aan woorden als: “een aantal”, “specifiek”, “daadwerkelijk”, “met name”, “aspecten”, etc.
  • Heel belangrijk: neem iemand in gedachten aan wie je je plan uitlegt. Iemand die er helemaal niets mee te maken heeft, bijvoorbeeld je moeder, broertje of tante. Zou die het begrijpen en enthousiast worden? Dan worden wij er ook vast blij van.

Veel schrijfsucces! En veel leesplezier :)

afbeelding van Kathelijn
Kathelijn Auteur

Online communitymanager | B.Bloom | graag in de natuur | fan van duurzame innovatie | legt mooie avonturen vast op de gevoelige plaat | altijd op zoek naar mooie en inspirerende verhalen en ideeën voor een betere wereld | Eindhoven | www.buro-bloom.online

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.550 blogs