afbeelding van Milou
Milou Auteur

Een goed idee? Eerst testen!

Op een festival bijvoorbeeld, want deze tijdelijke mini-maatschappijen zijn er de perfecte plek voor.

Een prototype of dienst testen op een festival | Foto via Innofest

Een festival als testplek voor je nieuwe product of dienst. Dat klinkt misschien niet meteen logisch, maar dat is het volgens Innofest wel. Innofest ziet festivals namelijk als tijdelijke mini-maatschappijen. Waar net als in real life uitdagingen liggen op het gebied van water, voedsel, logisitiek, energie en afval. Vanuit Voor de Wereld van Morgen werken we samen met Innofest, we spraken met directeur Anna (30) over het succes van deze prijswinnende organisatie.

Flexibeler en veiliger

'Het voordeel ten opzichte van de echte wereld is dat een festival flexibeler is, meetbaarder en veiliger. En de festivalbezoekers zijn uiteindelijk de eindgebruikers van de innovatie, dus die kunnen het meteen testen.' Vanuit deze gedachte heeft Innofest tot nu toe 61 ondernemers sneller van prototype naar product geholpen. Er is onder andere een app die geluidsbeleving meet getest, tegels van hennep om festivalgras te beschermen, sensoren om crowds te meten en een pop-up verzekering voor een tijdelijke community. Op dit moment zijn er 8 festivals aangesloten, waaronder Oerol, Welcome To The Village en Into The Great Wide Open.

Ondernemend de wereld verbeteren

Innofest bestaat nu twee jaar en vaart, volgens Anna, mee op een aantral trends in ondernemerschap. Zo is de festivalsector explosief gegroeid naar 900 (!) festival per jaar (4 keer meer dan 10 jaar geleden) en biedt die enorme groei nieuwe ruimte voor innovatie. 'Ook testen ondernemers steeds eerder en vaker hun prototype, in de filosofie van design thinking en lean startup.' Daarnaast focust Innofest zich op innovaties die de wereld om ons heen een beetje beter maken. 'Dat treft, want waar de generatie van onze ouders de straat op ging om te protesteren voor een betere wereld, gaat onze generatie ondernemen om de wereld te verbeteren.'

Wees brutaal

Anna ziet in haar werk talloze ideeën van duurzame ondernemers voorbij komen. De tip die zij een startende ondernemer zou geven? 'Wees brutaal en ga er op uit. Hoe technisch vernuftig je innovatie ook kan zijn, uiteindelijk moet je je klant begrijpen en weten of je prototype echt aansluit bij de praktijk.' Volgens haar is het - ook als je prototype nog niet helemaal af is - altijd de moeite waard om met investeerders en potentiële klanten te gaan praten. 'Hoe langer je daarmee wacht, hoe groter de kans dat je veel tijd, geld en energie investeert in iets dat uiteindelijk in de praktijk niet werkt of aansluit. Mocht dit nou niet je eigen sterkste kant zijn, partner-up!'

Let's go!

En als je dit nu leest en denkt, dat wil ik ook. 'Ik wil mijn dienst of prototype testen', dat kan! Innofest heeft een team van 4 innovatieprogrammeurs die startende ondernemers helpen bij het formuleren van testvragen, die ze in de praktijk begeleiden en aan een festival koppelen voor de praktijktest. Als je voldoet aan de criteria, kan Innofest je meestal kosteloos helpen. Voor het festivalseizoen van 2018 kun je je nog tot eind februari aanmelden dus wacht niet te lang.

Anna met Europese prijs

Anna met de Europese prijs die Innofest eind 2017 in de wacht sleepte.

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.591 blogs