afbeelding van Marly
Marly Auteur

Een duurzame, eerlijke en veilige wereld in 17 doelen

Op donderdag 8 september werd de campagne '17 doelen die je deelt' feestelijk gestart.

Kinderen en CEO's gaan met elkaar in gesprek
De kinderen en de CEO's in gesprek. Foto: 17 doelen die je deelt.

De avond gaf het startschot van een reeks campagnefilmpjes waarin piepjonge idealisten hun kijk op de wereld van de toekomst gaven. Het werd een speelse avond, maar met een serieuze boodschap.

Sustainable Development Goals

In 2015 formuleerden 193 lidstaten van de Verenigde Naties 17 sociale, duurzame en ontzettend noodzakelijke doelen. Doelen die er binnen 15 jaar voor moeten zorgen dat de wereld een veilige, eerlijke en gezonde plek is voor iedereen.

Maar deze doelen realiseren zichzelf niet. Dat besefte Annemarie Rakhorst, ondernemer en aanjager van duurzaamheid, zich ook. Om deze doelen nog eens goed onder de aandacht te brengen in Nederland besloot zij een campagne te starten zodat we nog sneller en nog serieuzer in actie zouden komen. ‘Hoop komt voort uit de kans om te winnen, ook al is deze kans nog zo klein’. Annemarie Rakhorst denkt nog steeds dat wij kunnen ‘winnen’. De prijs is een veilige, gezonde en eerlijke wereld. En zij is niet de enige. De zeventien aanwezige gemotiveerde kinderen denken dat ook. Maar ze hadden nog wel wat kritische vragen aan een aantal belangrijke directeuren.

Omgekeerde Wereld

De rollen waren omgedraaid deze warme avond in september. Drie ruimdenkende jonge kids namen plaats op grote CEO stoelen. Tegenover hen kwamen drie directeuren te zitten op kinderstoeltjes. De aanwezige CEO’s waren Marjan van Loon (‎President-Directeur Shell Nederland), Jos Nijhuis (President & CEO Schiphol Group) en Ton Büchner (CEO Akzo Nobel). Het vuur werd ze flink aan de schenen gelegd. De kinderen wilden allemaal weten wat deze bedrijven, die zoveel invloed zouden kunnen hebben, nou gaan doen voor een duurzame toekomst. Nieuwsgierige vragen zoals ‘waarom is al jullie verf nog niet op waterbasis?’ en waarom rijden er nog geen elektrische bussen op Schiphol?’ leiden tot reclamepraatjes, kritische wedervragen en mooie beloftes van de CEO’s.

Zo vertelde Ton Büchner vol trots dat 40% van zijn verf al duurzaam wordt geproduceerd. Daarnaast investeert hij veel in veilige steden. Ook Shell investeert in werkgelegenheid en innovatieve plannen voor toekomst. En op Schiphol gaat binnenkort de eerste elektrische bus rijden.

Grote Dromen

Maar de presentator van de avond, duurzaam ondernemer Ruud Koornstra stuurde het gesprek af en toe naar meer kritische hoogtes. Want, zeg nou eerlijk, er kan nog zoveel meer gedaan worden. En ook al zijn er al heel veel mensen bezig met slimme plannen voor een eerlijke en duurzame wereld, we zullen toch echt samen moeten werken om van deze 17 doelen een succes te maken. En daarvoor is het heel belangrijk dat grote, op winst beluste bedrijven het goede voorbeeld gaan geven en zo een groot verschil gaan maken. Want zoals Ruud Koornstra deze avond zei: ‘in het klein werkt het al, maar we moeten nu groter leren dromen’.

Vanaf vandaag, 15 september, tot en met Maandag 10 oktober wordt er elke dag een campagnefilmpje online gezet, met een van de ‘kleine, grote denkers’ in de hoofdrol. Meer weten over de 17 doelen die je deelt of het eerste filmpje zien? Ga naar de website van 17 doelen die je deelt.  

afbeelding van Marly
Marly Auteur

Marly | 23 jaar | Amsterdam | UvA | Internationale Betrekkingen | Voor de wereld van morgen | Wereldprijs | Hoe kunnen wij jouw duurzame idee verder helpen?

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs