afbeelding van Willard
Willard Auteur

Een bijzondere oplossing voor een oude metrolijn

Europese steden laten zien dat fietsbeleid zijn vruchten afwerpt

De Bicycle Snake in het centrum van Kopenhagen heeft van de stad een mekka voor fietsers gemaakt.

Het gaat goed met fietsminnend Europa. Steeds meer Europese steden maken flinke stappen om fietsvriendelijker te worden. In de top 20 van meest fietsvriendelijke steden staan slechts 3 steden die niet Europees zijn. Een overzicht van verschillende, bijzondere fietsinitiatieven.

Van U-bahn naar een fietspad

Een nieuw, kilometerslang fietspad midden door Berlijn moet van de Duitse hoofdstad een echte fietsstad gaan maken. Dat is althans het ambitieuze plan van architectenbureau Radbahn. Zij willen een overdekt fietspad van negen kilometer lang aanleggen. Het fietspad zou voor een groot deel onder de 120-jaar oude metrolijn van de U1-bahn komen te liggen. De plannen worden nog ambitieuzer: De architecten willen graag dat de weg ook energie op gaat wekken dankzij een drukgevoelige ondergrond. De trillingen die de fietsen veroorzaken, wordt omgezet in elektriciteit. Het Duitse ministerie van Milieu kende het plan een German Federal Ecodesign Award toe, een prijs voor innovatieve ideeën en concepten die het dagelijks leven een stukje milieuvriendelijker maken. Het plan past ook in de tactiek van veel Europese steden om fietsvriendelijker te worden. Iets waar wij in Nederland bijzonder goed in zijn...

Nederland, wereldkoploper op de fiets

Nederland scoort namelijk erg goed in de Copenhagenize Index, de tweejaarlijkse index met de fietsvriendelijkste steden ter wereld. Ons kleine kikkerlandje scoort al jaren bijzonder goed. Dit jaar staan we met liefst drie steden in de top 5. Amsterdam wordt al jarenlang geprezen. Dit is immers het eerste jaar dat ze de lijst níet aanvoeren (ze zijn gedaald naar de tweede plaats). Utrecht wordt geprezen als wereldleider onder de wat kleinere steden. Ook Eindhoven wordt hoog aangeslagen, omdat het fietsbeleid er simpel en effectief is. Bovendien hebben ze met de Hovenring een bijzondere eyecatcher. Eindhoven behaalt een keurige 5e plaats.

Fietsmekka Kopenhagen

De nummer 1 van de lijst is Kopenhagen. De hoofdstad van Denemarken investeert al jarenlang in fietsgebied. Het werpt zijn vruchten af. Steeds meer mensen in Kopenhagen nemen de fiets in plaats van de auto. En met een van de grootste experimenten op het gebied van transport ooit versnelt de regering dat proces. Het doel: zorg ervoor dat mensen via de fiets makkelijk van A naar B kunnen, bijvoorbeeld via de Cycle Super Highway en de Bicycle Snake. Én zorg ervoor dat autorijden veschrikkelijk wordt. Gevolg: meer fietsende mensen. Véél meer fietsende mensen. Sterker nog, het aandeel mensen dat de fiets naar werk nam steeg van 36% naar 45%. Zo'n stijging is nog nooit ergens vertoond. Het is te hopen dat ook Nederlandse steden blijven investeren in de infrastructuur voor fietsers. We zijn immers de koplopers op dit gebied, maar moeten er wel voor waken dat het peloton ons niet inhaalt!

Bekijk de gehele top 20 van de Copenhagenize Index.

Lees ook:

Betaalbaar je fiets upgraden

Van chocola tot aan sperma: de gekste dingen worden met de fiets bezorgd

In het wiel van de Tour: duurzame koplopers

afbeelding van Willard
Willard Auteur

WB | 25 jaar | Assen&Den Haag | Rijksuniversiteit Groningen | Religion, Conflicts & Globalisation | Duurzaamheid & Ontwikkeling | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs