afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Een auto kopen, leasen, huren of delen?

Een auto is niet per se eco-friendly, maar soms wel heel praktisch. Wat kies je?

Een auto kopen, leasen of delen?
Een auto kopen, leasen of delen?

Moet je voor je werk naar afgelegen plekken die onmogelijk met het OV te bereiken zijn? Of trek je er in het weekend het liefst op uit naar een afgelegen natuurgebied? Dan kan een auto wel handig zijn. Maar wat kies je nu eigenlijk? Leasen, delen of toch kopen? We probeerden deze opties zo duidelijk mogelijk te vergelijken.

Dat autorijden slecht is voor het milieu hoeven we niet uit te leggen: in Nederland is 20% van de luchtvervuiling afkomstig van verkeer en vervoer. Niet zo gek dus, dat dagelijks 1,2 miljoen Nederlanders voor de trein kiezen. Maar niet iedereen heeft (altijd) die optie en soms is een auto ook gewoon heel erg handig. Je kunt, afhankelijk van hoe vaak je de auto gebruikt, behoorlijk wat besparen door te kiezen voor leasen, delen of huren. Wat past het beste bij jouw situatie?

Auto kopen versus private leasen

Private lease is de laatste jaren enorm opgekomen. Best begrijpelijk want je kunt een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer je een nieuwe auto koopt, terwijl je alsnog in een nieuw (en vaak zuiniger) model rijdt. De ANWB rekende uit wat het kostenverschil is per maand  tussen een nieuwe auto, een occasion en private lease. Bij 10.000 kilometer per jaar betaal je (exclusief benzine) voor een nieuwe Nissan Micra €340 per maand. Voor een occasion (ouder model, vanaf €9.250) ben je €262 kwijt maar deze auto kun je ook private leasen voor €219 per maand. Je eigen auto kun je natuurijk wél weer verkopen, om zo een deel van de aanschafwaarde terug te krijgen. 

Om je kosten te berekenen heeft de ANWB slimme tools. Let bij het afsluiten van een private lease contract wél heel goed op de leasetermijn en algemene voorwaarden en onthoud dat er een BKR-registratie wordt gemaakt. Goed om te weten als je bijvoorbeeld van plan bent om een huis te kopen.

Conclusie: Bij 4-jarig gebruik (dit is het rekenvoorbeeld van ANWB, je kunt een auto natuurlijk ook korter of langer gebruiken) is private lease €121 per maand goedkoper en een stuk aantrekkelijker dan kopen! Omgerekend per week rijden is dat ongeveer €30. Let wel op de voorwaarden.

Auto via private lease bij ANWB Beeld: ANWB, maart 2018 

Auto kopen versus auto huren

Heb je niet elke dag een auto nodig? Dan kun je natuurlijk ook een auto huren. Binnen Nederland betaal je ongeveer €150 tot €300 voor een kleine auto per week. Vaak zitten hier wel al wat kilometers bij inbegrepen, maar de brandstof moet je meestal zelf betalen. Een auto huren bij een verhuurbedrijf is dus alleen voordelig als je écht af en toe de auto nodig hebt (in het weekend liggen de prijzen hoger dan doordeweeks). Reken ook op een eigen risico van €500-€1000 euro én de verzekeringen die bij de huur komen kijken. De vanaf-prijzen die op sites en de zijkanten van de auto’s worden gecommuniceerd zijn dan ook vaak exclusief BTW en alle extra kosten.

Bij Bo-rent betaal je voor een Toyota Yaris voor 3 dagen €90,75. Daar komt €38,12 bij als je je eigen risico wilt verlagen. Een annuleringsverzekering is €2,00, een banden- en ruitenverzekering €18, pechhulpservice €15 en een inzittendenverzekering €15 extra. In totaal kom je, exclusief €200 borg die je uiteraard terugkrijgt, op €178,87 inclusief BTW. Dan hoef je hem eigenlijk alleen nog maar even op te halen.

Conclusie: Een personenauto huren is best wel duur, maar wel heel praktisch als je de auto maar af en toe nodig hebt. Voor een week rijden betaal je zo’n €180.

Autorijden

Eenmalig huren versus huurabonnement

Wil je iets meer flexibiliteit en een auto bij de hand (autoverhuurders zitten toch vaak op het industrieterrein), maar niet leasen? Dan is het misschien slim om een Greenwheelsabonnement te nemen. Deze service van NS bestaat uit verschillende pakketten: Soms (€0 per maand), Regelmatig (€10 per maand) en Vaak (€25 per maand). Bij het Vaak-abonnement betaal je naast het abonnementsgeld van €10 per maand nog een bedrag van €4 per uur en €0,27 per kilometer (incl. brandstof). Als je langer weg gaat betaal je, exclusief kilometers, per dag: €39 voor een doordeweekse dag, €59 voor een weekend en €139 voor een week.

Bij het Soms-abonnement liggen deze bedragen iets hoger en bij het Vaak-abonnement lager. Ga je gemiddeld 1x per maand, dan adviseert Greenwheels het Regelmatig-abonnement. Vanaf 3 ritten per maand kun je beter voor Vaak kiezen. Je haalt de auto’s, die overal door de stad geparkeerd staan, makkelijk op en kunt inchecken met je OV-chipkaart. Handig! In de stad heb je ook de slimme elektrische auto’s van Car2Go, waarbij je ongeveer €0,31 per minuut betaalt en verder €9,00 validatiekosten hebt.  

Conclusie: Heb je geen behoefte aan een eigen auto, geen zin in hoge maandlasten of wil je altijd een auto in de buurt hebben? Dan is een Greenwheelsabonnement een fijne optie! Voor een week rijden betaal je ongeveer €159.

Een auto via Greenwheels Foto: Greenwheels 

Auto delen met je buren

Heb jij de auto altijd in het weekend nodig, maar je buren juist doordeweeks? Dan kun je de kosten voor een auto delen met een buurauto. Buurauto is een elektrische auto (yay, geen benzine!) die je deelt met je buren. Je sluit met een groepje huishoudens een contract af en regelt vervolgens met een app wie, wanneer de auto heeft. Voor 200 kilometer betaal je €95 per maand, exclusief €10 stroomkosten. De kilometers die je extra rijdt kosten 45 cent per kilometer.

Conclusie: Dit is zeker het duurzaamste alternatief: no emissions baby! Ook de prijs van deze auto is prima; vanaf €95 per maand. Maar dan moet je wél goede afspraken maken met je buren.

Buurauto  Foto: Buurauto 

Een auto huren via een deelplatform

De deelautoinitiatieven poppen als paddenstoelen uit de grond en dat is niet zo gek. Autobezitters willen graag wat bijverdienen (let’s face it, een auto is duur) en mensen die maar af en toe een auto nodig hebben kunnen heel makkelijk in de buurt een dagje een auto lenen tegen veel lagere kosten dan bij een autoverhuurbedrijf. Diensten als Snappcar en MyWheels zijn per dag heel goedkoop (rond de €20 excl. Km), maar inclusief verzekering en servicekosten ben je voor een weekje een Nissan Micra (uit 2003) ook al snel €200 kwijt. Dat is nog exclusief de €0,15 extra per kilometer die je buiten de 100 vrije kilometers per dag rijdt.

Dit is natuurlijk een voorbeeld van een willekeurige Snappcargebruiker: kijk goed of je aanbieder vrije kilometers aanbiedt, het oké vindt dat je kinderen meeneemt en toestaat dat je naar het buitenland gaat. Ook de verzekeringen en pechhulp zijn niet bij alle platforms inbegrepen: goed om even te checken dus! Ga je af en toe een specifiek traject af? Check dan zeker even BlaBlacar. Je hoeft niet zelf te reizen, leert nieuwe mensen kennen (als je wilt, want je kunt ook aangeven dat je geen zin hebt in ‘geblabla’) en betaalt alleen per rit.

Conclusie: We love sharing! Let wel goed op de voorwaarden en doe het eerder voor een dagje dan een langere periode. Voor een personenauto betaal je al snel €200 per week.

Campertje delen

Wanderlust only: een camper huren voor een vakantietripje

Kun je prima uit de voeten met het OV, maar wil je soms even een weekendje in the woods spenderen? Dan is het leuk om een tentje in de achterbak te gooien of een campertje te huren! Dit kan via Snappcar, maar ook via Camptoo, Bed and Wheels en Goboony. Hier geldt natuurlijk wel vaak weer een verzekering, pechhulp en eigen risico die per camper verschilt. Toen we mede-oprichter Martijn vroegen waarom hij Camptoo gestart is ontdekten we dat een camper gemiddeld 42 weken per jaar stil staan. Zonde!  

Conclusie: een camper huren is niet voordelig. Een buscampertje van €60 per nacht komt al neer op €420 per week. Maar dan betaal je wel alleen maar als je de camper nodig hebt.

Kies voor duurzaam

Wil je het milieu een handje helpen? Dan is het natuurlijk gunstig om je auto te delen of zelf voor een deelauto te kiezen. De elektrische Buurauto hoef je niet af te tanken, wat natuurlijk heel wat smerige brandstof scheelt (als je hem tenminste aan stroom van zonne- of windenergie oplaadt). Elektrische auto's kunnen volgens MilieuCentraal de CO2-uitstoot met 40 procent verminderen. Wil je dus zelf klimaatneutraal rijden? Check dan een elektrische lease- of deelauto. 

Nog meer auto-inspiratie

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.591 blogs