afbeelding van Susanna
Susanna Auteur

Duurzame mode, je komt er niet meer onderuit!

modeshow

Verschillende sprekers en CSR Chicks (en Dudes!) uit de modewereld en CSR sector kwamen afgelopen donderdag bij elkaar tijdens de netwerkborrel van CSR Chicks in Amsterdam voor een pittige discussie. Het thema van de avond was: hoe maak je van duurzame mode een commercieel succes? Op deze vraag kwam geen eenduidig antwoord, maar we weten nu wel waar consumenten die duurzame mode kunnen vinden!

Gewoon bij je eigen kledingzaakje

Volgens Cécile Scheele van Goodbrandz gaat het gros van ons niet naar een groene winkel, maar liever naar een boetiek en ook hier moet duurzame mode beschikbaar zijn. In mijn geval, als werkzoekende, ligt dit helaas vaak niet in mijn budget. Ik koop dus heel graag bij de H&M. Gezien de grote groep mensen met een lager inkomen is het volgens het aanwezige publiek belangrijk om fast fashion merken als H&M, C&A en HEMA ook in de discussie te betrekken. Karin Reimerink van Made By geeft als voorbeeld dat bedrijven als IKEA en H&M duurzaam katoen steeds toegankelijker maken voor ook de onbewuste consument. Ook HEMA, Zeeman en C&A zetten grote stappen op het gebied van duurzame productie. De samenwerking van H&M met Solidaridad en de Conscious Collection stellen mij al wat gerust.

Veel mensen hebben een lager inkomen, zij moeten wel naar fast fashion ketens. Des te belangrijker dus om ook deze bij de discussie te betrekken

Bij fast fashion ketens???

De kritiek op fast fashion is ook vaak gericht op de kwaliteit van het item en het percentage duurzaam katoen dat uiteindelijk gebruikt wordt in een shirtje. Kan het eigenlijk wel duurzaam zijn, als de consument na 3x wassen hun truitje weg moet gooien? Zo kun je uiteraard ook kiezen om te investeren in slow fashion: tijdloze kleding, gemaakt van materialen als hennep en biologisch katoen, die langer mee gaan. Ik ben persoonlijk nog niet klaar voor gewoon hennep. En de meesten onder ons willen toch frequent onze garderobe updaten. Het is dan goed te weten dat fast fashion merken steeds meer verantwoordelijkheid nemen in hun toeleveringsketen.

Exclusieve merken

Al met al worden er best wat stappen genomen om de sector te verduurzamen, zowel door exclusievere merken als de fast fashion ketens, maar dat kan altijd meer en beter. Uiteraard blijven er verschillen zitten in het percentage bio-katoen van verschillende merken. Het is immers enorm ingewikkeld om een hele keten te verduurzamen. Silvie Verdierre van Green Orange Fashion gaat zelfs zo ver om te stellen dat je eigen fabriek opzetten de beste (en misschien wel de enige) manier is om échte duurzaamheid te garanderen. Merken als Studio Jux en Honest Buy hebben hier al goede ervaringen mee. Dit moet je er dan als consument wel voor over hebben qua prijs meent Silvie.

Al met al worden er best wat stappen genomen om de sector te verduurzamen, zowel door exclusievere merken als de fast fashion ketens, maar dat kan altijd meer en beter

Kleed je voor succes

De enthousiaste input van de deelnemers van de avond bewijst voor mij dat duurzame mode wél leeft en vooral dat er voor ieder wat wils is. Ik ben niet alleen wijzer geworden van waar ik terecht kan voor mijn duurzame mode, ik ging ook nog eens naar huis met het boek Talking Dress van Marieke Eyskoot! Het boek werd verloot onder de deelnemers die een kledingstuk doneerden aan Dress for Success. Met deze kleding komen werkelozen met weinig geld representatief op sollicitatiegesprekken voor de dag. Een heel welkom steuntje in de rug! Aangezien ik zelf werk zoek, weet ik hoe belangrijk dit is. Zo help ik hen en zij mij met een super boek om mij verder te verdiepen in de issues van de mode industrie ter voorbereiding op het aankomende Fair Fashion Festival in oktober.

afbeelding van Susanna
Susanna Auteur

Spontane, avontuurlijke chica met een grote PASSIE voor Latijns Amerika (vooral de Braziliaanse Amazone) die graag wil bijdragen aan een duurzamere samenleving. Thema's die mij interesseren zijn: Eerlijke handel, eerlijke economie, duurzaam (sociaal) ondernemen, CSR, relatie natuur & mens, jongeren en duurzaamheid, duurzaamheid en Latijns Amerika, armoedebestrijding en ik kan er vast nog meer verzinnen.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs