afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Duurzame business starten? Richt je op millennials!

Ze hebben een eigen kleur, lopen voorop in duurzame investeringen en zijn ook nog eens met heel veel: millennials zijn jouw ideale doelgroep

Winkel

Natuurlijk start je je duurzame onderneming omdat je de wereld wilt verbeteren, een kneitergoed productidee hebt of gewoon zin hebt om te gaan ondernemen. Maar het is op zich ook niet verkeerd als mensen daadwerkelijk je product (of dienst) gaan kópen – en je dus niet ineens met een huis vol duizenden onverkochte items zit.

Gelukkig hoef je je hier (als je product of dienst natuurlijk goed en origineel genoeg is!) steeds minder zorgen om te maken. Zéker niet als je je op de millennial richt. Internationaal onderzoek van het Morgan Stanley Institute for Sustainable Investing wijst namelijk uit dat millennials twee keer zo snel bereid zijn om in duurzame bedrijven te investeren dan de oude garde.

Jonge investeerders veranderen de toekomst

En dat is niet het enige goede nieuws. Bijna negen op de tien millennials (86%) zijn geïnteresseerd in duurzame investeringen, tegenover driekwart van de algemene investeerders. Daarnaast zijn investeringen in duurzame en sociaal betrokken bedrijven tussen 2014 en 2016 met 33% gestegen.

Je vraagt je misschien af waarom dit eigenlijk is – en hoe lang de stijgende lijn nog voort blijft gaan. Ook hier hebben we goed (helaas gebaseerd op minder goed) nieuws. Dankzij de toenemende ‘gevaren’ en gevolgen van ons veranderende klimaat (het minder goede nieuws) wordt de urgentie voor duurzame alternatieven en de bereidheid om hierin te investeren (yes, het goede nieuws) steeds groter. Millennials worden in dit proces gezien als de ‘challenger generation’: een generatie die vooroploopt in het oppakken van nieuwe trends, zoals elektrisch rijden, deeleconomie en circulaire economie.

millennial met koffie to go

Een zoete generatie met een eigen kleur

De millennials zijn zelfs zó invloedrijk dat ze een eigen kleur hebben. Ja, echt. Ken je het pastelroze kleurtje op muren in hippe koffiezaakjes, op laptopcovers of op de frisgelakte nagels van dat hippe meisje bij de bushalte? Hoogstwaarschijnlijk is het millennial pink. De kleur kwam voor het eerst op in 2012 en is sindsdien niet weg te slaan. Lekker verwarrend: millennial pink is niet één kleur, maar eigenlijk meer een range van kleuren: denk aan grapefruit/abrikoos en zalm en je hebt een beetje een idee. Kijk, je hóéft er niks mee te doen, maar als je jouw product in een roze kleurtje doopt weet je zéker dat een grote groep direct hebberig wordt. Handige info toch? 

millennial pink

Kopen met een goed gevoel

Onderzoeksbureau Accenture toonde eerder al aan dat millenials een sterke invloed hebben op duurzame trends. Op het gebied van energie bijvoorbeeld, zijn millennials twee keer zo snel bereid om in de komende vijf jaar op zonnepanelen over te stappen dan 55+-ers. Ook op het gebied van mode, technologie en eten zijn millennials een stuk bewuster van duurzaamheid.

Wil je de millennial bereiken? Let dan vooral op deze 'eisen': 

  • Gebruik geen jargon of labels als het op duurzaamheid aankomt
  • Wees eerlijk en oprecht. Cynische boodschappen worden niet op prijs gesteld
  • Laat het hele plaatje zien! De meeste consumenten hebben het gevoel dat bedrijven informatie bewust achterhouden
  • Maak je boodschap relevant voor de interesses en lifestyle van de millenial en raak betrokken bij de doelgroep.

Kortom: de kansen zijn rijk! Dit is het moment om je hippe sociale modemerk te starten (lees hier hoe!), een markt te zoeken voor je product en uiteindelijk van niche naar massa te gaan. Kom dus maar op met dat duurzame idee van je! Durf je nog niet helemaal, is het nog niet helemaal klaar voor de markt of kun je wel een flinke dosis extra publiciteit gebruiken? Dan moet je je zéker aanmelden voor de ASN Bank Werelprijs! Check snel alle ins en outs en gá voor die nieuwe generatie! 

 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs