afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Duurzame badkleding van oude visnetten

Dit Nederlands modemerk maakt bikini's van oude visnetten

De duurzame swimwear van JUNGL is gemaakt van opgeviste visnetten | Foto: JUNGL

De zussen Natascha (24) en Anouschka (20) Hendriks zijn de gezichten achter het duurzame Nederlands modemerk JUNGL. Deze maand lanceren ze hun swimwear collectie, gemaakt van opgeviste visnetten. We vroegen de jonge ondernemers naar hun ambities.

JUNGL begon twee jaar geleden met jasjes gemaakt van gerecyclede PET-flessen, een idee van Natascha. Beide zussen zijn met aandacht voor het milieu opgevoed en zijn daar erg in geïnteresseerd. Toen ze in de zomer van 2017 tevergeefs op zoek waren naar duurzame en eerlijk geproduceerde bikini’s ontstond het idee om met JUNGL over te stappen naar badmode. Zo rolde Anouschka in het bedrijf en inmiddels doen ze alles samen.

De zoektocht naar duurzame badmode leidde tot hun nieuwe swimwear collectie. Hoe is dat gegaan? “We kwamen erachter dat er eigenlijk geen Nederlands merk was die dit verkocht. Er waren wel een aantal Australische merken die dit aanboden, maar omdat het dan met het vliegtuig naar Nederland moet komen vonden wij dat het duurzame aspect teniet wordt gedaan.”

Met hun swimwear willen de ondernemers consumenten bewust maken van hoe vervuilend de mode is en een alternatief bieden voor de niet eerlijk geproduceerde zwemkleding die door veel winkels en merken aangeboden wordt. Het hergebruiken van materialen en een productie onder goede werkomstandigheden zijn daarbij voor hen het belangrijkst.

Visnetten en microfibers

JUNGL maakt alleen gebruik van gerecycled materiaal en dus niet van nieuwe grondstoffen. De badmode is gemaakt van visnetten die uit de oceaan gevist werden en van nylonafval. De jonge ondernemers zijn zich bewust van de microplastics die dit materiaal afgeeft, maar er is nog geen alternatief beschikbaar. Daarom adviseren ze hun klanten om de bikini’s niet te wassen, maar alleen uit te spoelen. Zo komen niet alleen minder microfibers los, maar blijven de producten ook nog eens langer mooi. “Reguliere badmode geeft ook microfibers af, dus onze milieuwinst zit hem in het verwijderen van de visnetten uit de oceaan, het hergebruiken van materiaal en het niet gebruiken van grondstoffen.”

Een duurzaam merk oprichten of product lanceren

Natascha en Anouschka houden hun idealen altijd scherp in het oog. Hun nummer 1 tip voor ondernemers die een merk of product op de markt willen brengen is dan ook om bij je eigen duurzame ideeën te blijven. “Het is in veel gevallen makkelijker om naar een land in Azië te bellen en te vragen om 1.000 bikini's, maar dat is niet de reden dat je jouw duurzame merk hebt opgericht.” De producten van JUNGL worden geproduceerd in Portugal in een fabriek die is gecertificeerd met de hoogste certificaten die er mogelijk zijn.

De zussen houden altijd hun doel voor ogen - en dat doen ze niet alleen bij de productie van hun producten. Ze houden rekening met duurzaamheid op alle vlakken, dus ook bij de verpakking, het transport en zelfs bij de fotoshoot van de collectie. De swimwear van JUNGL is gefotografeerd in Indonesië, want de zussen wilden graag een tropische locatie. Maar dan zonder negatieve impact op het milieu, daarom hebben ze hun producten meegegeven aan iemand die in Indonesië op vakantie ging.

Uiteindelijk komt het neer op doen waar je je goed bij voelt. “In het proces hebben wij veel tegenslagen gehad, het is even balen, maar wanneer het uiteindelijk toch lukt, ben je extra trots.”

Meer duurzame mode van dichtbij

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.389 blogs