afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Duurzaam: van de niche naar de massa

Een trendrapport door Linda Vermaat

De volgende Bill Gates zal een sociaal ondernemer zijn, zei Linda Vermaat onlangs als panellid bij de kick-off van de European Social Innovation Competition. Daar sluiten we ons graag bij aan! We vroegen mede-oprichter van de Youth Food Movement & Professional Rebel, documentairemaker bij Twentie Four en allround startup & social-entrepeneur-enthousiast naar de belangrijkste ontwikkelingen die zij ziet onder sociaal ondernemers. Die ze zelf overigens liever impact ondernemers noemt, lees maar waarom...

Volume, volume, volume

De tijd dat je moest omfietsen om een duurzame spijkerbroek, pak melk of voorraad tampons te halen lijkt zo langzamerhand wel voorbij. Steeds meer producten van impact ondernemers komen uit de marge en gaan mainstream. Zo hoorde ik vorige week bij een presentatie van Henk Jan Beltman, chief chocolate van Tony Chocolonely, dat zij de op één na meeste repen verkopen in Nederland. Ze verkopen meer chocolade dan good old Verkade.

En dat is goed nieuws, want volume maakt impact. Onder impact ondernemers zien we een shift in het denken van kleinschalig en 100% duurzaam naar schaalbare producten, ook al zijn die producten misschien iets minder duurzaam. Zo zeiden Dorus Galama en Tom Leenders van Pelican House, een toffe startup die circulaire hoofdtelefoons least, onlangs tegen mij: "Je kan gaan voor 100% duurzaam en 1000 stuks verkopen of voor 80% duurzaam en 100.000 stuks verkopen. Wat gaat het echte verschil maken?"

Duurzaam okay, maar wat los je op?

Zelf kregen Dorus en Tom bij de opening van de Climate-KIC Accelerator te horen: ‘Polar bears ain’t going to buy your products.' Ofwel: zodra je iets oplost waar mensen last van hebben, dan kopen ze in grote getalen je product. Want pas op dat moment ben je interessant, omdat je consumenten echt helpt. Dat het duurzaam geproduceerd is, wordt misschien bijzaak, maar die impact heb je toch.

Dat doet me denken aan mijn vroegere tripjes naar de wereldwinkel; was een vriendin jarig dan kocht ik daar een sleutelhanger, een boekje of een sjaal als cadeau. Niet omdat ik het echt mooi vond, maar omdat ik wist dat het goed geproduceerd was. Die tijd is wel voorbij. Duurzame producten anno 2016 moeten mooi zijn, iets oplossen en lekker smaken. 'Ja', 'ja' en 'ja' als ik deze criteria leg naast een reep van Tony Chocolonely.  

Beschikbaarheid is het sleutelwoord

Naast mijn trips naar de eco- of wereldwinkel, loop ik steeds vaker de reguliere winkel binnen. Voor mijn tampons ga ik bijvoorbeeld naar de Etos, want sinds vorig jaar verkopen die Yoni producten. Voor mij als consument heel handig en het geeft de startup een boost. Van 50 verkooppunten sprongen zij in één keer naar 500 plekken door het hele land. Hetzelfde geldt voor de Kleine Keuken. Gezonde, vers gekookte biologische babyhapjes, broodbeleg en koejes zonder toevoegingen, gewoon te koop bij de Jumbo en Albert Heijn.

Opschalen in de praktijk

Of je levert aan 50 of 500 winkels maakt een groot verschil. Zo heb je andere kennis nodig over het runnen van een organisatie. Maar je hebt ook kapitaal nodig. Programma’s die startups begeleiden naar succes, de zogeheten Accelerators, focussen zich steeds vaker op die impact ondernemers. Zo was ik vorige week bij de presentatie van 10 impact startups die pitchten voor bedragen tussen de 200.000 en 2 miljoen. Big business dus.

Ik zag Silvia van Goodhout die van cocosschillen houtplanken maakt of Arthur van Rechtstreex die de supermarkt omzeilt en consumenten in contact brengt met vers, lokaal eten van de boer. Sociaal ondernemers die trappelen om de boel op te schudden en naam voor zichzelf te maken. Duurzaamheid wordt een gevestigde waarde, ook voor het grote publiek.

Linda Vermaat

Linda kan slecht tegen onverschilligheid en is daarom op zoek naar mensen en bedrijven die het anders durven doen. Zie ook Twentie Four en volg haar op @lindavermaat

afbeelding van Redactie
Redactie Auteur

Het team van Voor de Wereld van Morgen blogt, twittert en belt er de hele dag op los. We interviewen inspirerende duurzame ondernemers. We spreken met deskundigen over actuele thema's. We organiseren netwerkborrels voor ondernemers in onze community en bieden inspiratie voor een duurzame lifestyle. Wie zijn wij? Milou (community manager), Maartje (communicatie-adviseur), Jessie (redactie en social-media). Wil je iets aan ons kwijt? Mail dan naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl.

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.550 blogs