afbeelding van Lise
Lise Auteur

Duurzaam doen: de kledingindustrie - ASN Live

ASN_kledingindustrie
ASN_kledingindustrie

Morgen begint vandaag al, want nu leggen wij de basis voor onze toekomst. Vanuit deze gedachte organiseert ASN Bank een serie bijeenkomsten over duurzame onderwerpen. Deze eerste ASN Live gaat over textiel. Ik bereid me voor op een avond informatie, inspiratie en interessante invalshoeken.

In het Honigcomplex in Nijmegen lieten gastsprekers en klanten van de ASN Bank zich onder dompelen in de wereld van modeproductie en welke rol consumenten en ook de ASN Bank op zich kan en móet nemen. Het herbestemde industriële pand onderstreepte de boodschap van vanavond: op een creatieve manier kijken naar duurzaamheid.

Stimuleren en motiveren

Waar vroeger soep werd gemaakt luister ik naar inspirerende woorden en gesprekken en de countryfolkrootsamericana -muziek van de Nijmeegse singer-songwriter Lea. Jeroen Janssen (directeur ASN Bank) leidt de avond in: ‘In de kledingindustrie komen zoveel duurzame thema’s bij elkaar: mensenrechten, arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, onderwijs en milieuomstandigheden. Wat kan de ASN Bank doen om in deze sector duurzame productie te stimuleren?’

In de kledingindustrie komen zoveel duurzame thema’s bij elkaar: mensenrechten, arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, onderwijs en milieuomstandigheden. Wat kan de ASN Bank doen om in deze sector duurzame productie te stimuleren?

Verplichte verbetering

Het gesprek dat ASN Bank met haar klanten aangaat over haar rol in de duurzame ontwikkeling was niet het enige vanavond. Marieke Eyskoot (Talking Dress) ging in gesprek met Ingrid Zeegers, hoofd Sustainable Business Development van C&A. De keten heeft duurzaamheid in hoog vaandel staan en is wereldwijd een van de grootste afnemers van biokatoen. Daarnaast zet C&A in op recycling met ‘Geef je jas een tweede leven’. Kan C&A nog meer doen? Volgens Marieke Eyskoot worden consumenten zich meer en meer bewust van mensenrechten en moet daar meer op in gezet worden door kledingmerken. De ramp in Rana Plaza vorig jaar heeft veel los gemaakt. Marieke benadrukt dat arbeidsomstandigheden niet alleen gaan om veiligheid, maar ook over leefbare lonen en woonomstandigheden. Minister Ploumen stelde vorig jaar na aanleiding van de ramp in Bangladesh een convenant op dat van merken eist werk te maken van arbeidsomstandigheden. Ingrid Zeegers is het eens met Marieke en geeft aan dat C&A een van de eerste kledingbedrijven was die het convenant heeft ondertekend. En C&A gaat verder. Zo hebben zij een trainingscentrum voor brandveiligheid ingericht.

De rol van de consument

Consumenten blijven echter op de achtergrond meent Marieke. Een deel van ons is wel wakker geschud, maar voor de meesten blijft productie in een ver land een ver-van-ons-bed-show. Consumenten willen vooral een mooi shirt, ongeacht onder welke omstandigheden dit is geproduceerd. Voor modebedrijven is het een lastige opgave om aan duurzamere productie te werken, wat tijd, inzet en geld kost zonder daarmee de consument te verliezen. Hoe kunnen merken de consument meenemen in dit proces?

Een deel van ons is wel wakker geschud, maar voor de meeste consumenten blijft productie in een ver land een ver-van-ons-bed-show

Inzet en overtuiging

Als drijvende kracht achter Serious Request (en radio DJ) weet Eric Corton als geen ander hoe je het publiek bereikt en biedt inspiratie. Jeroen Janssen vraagt zich af hoe je het cynisme tegen hulporganisaties voor kan blijven. Eric vindt het eigenlijk niet zo erg als mensen vragen stellen over de praktijk van hulporganisaties. ‘Zolang mensen maar vragen waarom’, legt Eric uit. ‘Nieuwsgierig en kritisch zijn is juist goed, daar wordt iedereen beter van.’ Maar met ongefundeerd cynisme kan je als organisatie niet zoveel. Daarnaast vindt Eric: ‘resultaten zijn belangrijk, maar inzet en overtuiging is ook heel veel waard. Het gaat erom dat je mensenlevens probeert te verbeteren.’

Overbodig worden als doel

Het blijft vanavond niet bij vragen oproepen. In de laatste ronde spreekt Asceline Groot van ASN Bank met oud Wereldprijs winnaars over duurzaam doen. Asceline legt uit dat de ASN Bank duurzaam ondernemerschap stimuleert met het online platform Voor de Wereld van Morgen. Duurzame doeners vinden en versterken elkaar hier. De jaarlijkse Wereldprijs helpt de meest belovende projecten verder op weg. Aan tafel zitten Sacha van Tongeren van Fairphone en Robert Steenbergen van Healthy Seas. Wie had ooit gedacht dat er een telefoon zou komen die de productieketen kan verduurzamen? Sacha legt uit dat duurzaamheid niet gaat over perfectie, maar om je ambitie en steeds kleine stappen nemen. Robert is het hiermee eens. Healthy Seas wil vooral laten zien wat er mogelijk is: sokken van oude visnetten bijvoorbeeld. ‘Het mooiste zou zijn als wij uiteindelijk overbodig zijn.’ Dat zou betekenen dat er geen afval in de zee meer is om als grondstof te gebruiken.

Duurzaam doen!

Tijdens de vragenronde gaan we vooral in op de stelling hoe we duurzaamheid cool kunnen maken. Zou de consument dan wel bewuster besteden? We vinden geen eenduidig antwoord vanavond, maar wel veel ideeën: Een campagne om duurzaamheid aan de man (of vrouw) te brengen. Duurzaamheid verplicht stellen. Of duurzaamheid gewoon doen!

afbeelding van Lise
Lise Auteur
INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs