afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Dit moet je je vrienden vertellen

True Fashion Show door Charly + Mary

Er zijn verschillende manieren om de mode-industrie te veranderen. Als echte fair fashionista bijvoorbeeld is je invloed groter dan je denkt. Vertel je vrienden wat je draagt en waarom, en zij zullen je voorbeeld volgen. Op die manier zijn duurzame merken People Tree, Wunderwerk en Studio Jux groot geworden, maar er is nog ruimte voor veel meer groei. En voor heel veel verbetering in de industrie.

True Fashion Show

In een stampvol Pakhuis de Zwijger in Amsterdam gingen de oprichters van People Tree, Wunderwerk en Studio Jux met elkaar in gesprek over veranderingen in de mode-industrie, georganiseerd door het agentschap Charly + Mary. Alle drie hebben ze hun sporen verdiend, maar hun ambitie blijft groeien. Hun doel is fashion met maatschappelijk impact. Inmiddels zien ze bij People Tree dat de verandering in de mode-industrie in volle gang is, het wordt elke dag meer mainstream.

People Tree

People Tree heeft een heldere ambitie: een 100% eerlijke keten. En dat is ze gelukt.  Als eerste modemerk ontvingen zij een certificering voor zowel de grondstoffen als de werkomstandigheden. De kleding van People Tree wordt gemaakt door mensen in ontwikkelingslanden en inmiddels hebben 25.000 mensen een eerlijk inkomen. Dit aantal blijft groeien, net als de ambitie om hen op alle fronten een betere toekomst te bieden.

wunderwerk

People Tree begon vanuit een missie om mensen een eerlijk inkomen te kunnen geven. wunderwerk had een ecologisch startpunt. Mode moest zo min mogelijk negatieve impact hebben op het milieu en comfortabel zijn. Ze zochten naar grondstoffen met een lage footprint en en kwamen uit op hennep als alternatief voor katoen, maar ze blijven vernieuwen en maken nu nep bont van gerecyclede petflessen. Het merk groeide organisch, maar toen Snoop Dogg in een jas van wunderwerk liep, ging het wel heel hard.

Studio Jux

Studio Jux is een bekende van VDWVM. Ze wonnen in 2012 de ASN Bank Wereldprijs voor het opzetten van hun foundation. Ze waren toen al een succesvol modemerk, maar in de afgelopen jaren kregen ze vleugels. Met een eigen fabriek in Nepal waar inmiddels 30 mensen werken en verkooppunten in meerdere landen gaat het goed. Ze openden ook een eigen winkel en hebben op dat vlak nog meer groeiambitie. Maar naast de verkoop, proberen ze ook hun impact te verhogen. Samen met Terre des Hommes (ook een winnaar van de ASN Bank Wereldprijs 2012) zijn ze een samenwerking gestart om jongeren een betere toekomst te kunnen bieden.

Tips voor duurzame lifestyle

Als er een ding duidelijk is, is dat mode een perfecte manier is om de samenleving te veranderen. De uitdagingen waar de ondernemers voor staan, zijn groot en omvangrijk, maar worden stukje bij beetje aangepakt. En doordat fair fashion steeds beter verkrijgbaar is, zal de impact elke dag stijgen. Drie tips van de drie ondernemers, die je zelf kunt uitvoeren:

1. Koop minder. Niet elk feestje heeft een nieuwe jurk nodig.  

2. Koop vintage. Je hoeft niet alleen maar nieuwe kleding te kopen. Er is al zo veel. Mix dat met nieuwe items en je hebt meteen een hele eigen stijl.

3. Koop fair fashion. Als je iets nieuws koopt, koop dan iets moois. Iets eerlijks en iets blijvends.

 

 

afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Hoi. Mijn naam is Asceline Groot. Ik ben auteur van het boek 'Het Nieuwe Groen', co-auteur van 'Dromen voor Altijd' en werk nu aan mijn proefschrift. Het onderzoek gaat over de effecten van 'social enterprises' op consumentengedrag en grote bedrijven. Ik ben altijd op zoek naar mooie, bijzondere, concrete, een tikkeltje vage of mindblowing ideeën die onze wereld een beetje mooier maken. Om een blog over te schrijven, of mijn netwerk of kennis mee te delen. Dus twijfel niet als je rondloopt met een vraag of verzoek.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs