afbeelding van Milou
Milou Auteur

Deze slimme zeepcapsules besparen CO2 uitstoot

Je koopt een capsule en doet er thuis zelf water bij. Je vertrouwde shampoo, maar dan slimmer.

TWENTY Mirjam de Bruijn

Van shampoo tot schoonmaakmiddel, in veel huishoudelijke producten zit meer dan 80% water. Wat als we dat water weglaten en later pas weer toevoegen? Dat zou een stuk minder transport, CO2 uitstoot en verpakkingen betekenen. Vanuit die gedachte ontwikkelde de 24-jarige ontwerpster Mirjam de Bruijn Twenty. Een merk met capsules die enkel de benodigde 20% ingredienten bevatten, het water voeg je zelf toe.

Terug in de tijd, maar dan met meer gemak

De aanleiding voor Twenty was het kleiner worden van wasmiddel verpakkingen. Mirjam vroeg zich af hoe dat kon en kwam er achter dat er minder water in zit. 'De reden dat dit niet gedaan wordt voor andere producten is omdat mensen de neiging hebben teveel te gebruiken zodra het geconcentreerder is.' Vandaar dat je er in het geval van Twenty zelf water aan toevoegt. Dit doe je thuis in een fles die precies aangeeft hoeveel water je nodig hebt. Easy does it!

Het oplossen van zeep was vroeger heel normaal. ‘Sun Light Zeep bijvoorbeeld, dat werd met een zeepklopper opgeklopt tot een sopje. Toen de overstap werd gemaakt van een blok zeep naar vloeibare zeep vond men dat eigenlijk ook oplichting.’ Volgens Mirjam zijn we tegenwoordig zo gewend aan vloeibare zepen dat we er niet meer bij stil staan dat ze zoveel water bevatten. ‘Twenty is dus eigenlijk een stap terug in de tijd, maar dan met iets meer gemak bij het oplossen en met het comfort van vloeibare shampoo. ‘

Bestaande oplossingen aantrekkelijker

De ontwerpen van Mirjam zijn niet altijd vanuit een duurzaamheidsmotief ingestoken. ‘Wat wel kenmerkend is voor veel van mijn projecten is dat ze bestaande oplossingen aantrekkelijk maken voor gebruikers. Veel oplossingen zijn er al, maar zijn zo slecht ontworpen dat ze niet aantrekkelijk genoeg zijn om een verandering in gang te zetten. Ik hoop dat mijn ontwerpen daar wel een steentje aan bijdragen.’

Een advies voor andere startende duurzame ondernemers heeft Mirjam zeker. Of eigenlijk meer een verzoek. ‘Zorg er voor dat duurzaamheid van zijn geitenwollensokken karakter af komt. Laat zien dat duurzaam ook mooi en hip kan zijn en zorg ervoor dat je producten ook aanslaan bij mensen die duurzaamheid misschien niet op 1 hebben staan, maar die wel geïnteresseerd zijn in mooie en kwalitatieve producten.’ 

Twenty is straks overal

De bedenkster van Twenty timmert heel hard aan de weg. Ze is recent afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, stond op de Dutch Design Week en sleepte een mooie prijs van HEMA binnen. Op dit moment zijn de capsules nog niet te koop maar daar is Mirjam wel druk mee bezig. ‘De komende tijd staat voor mij in het teken van bedenken hoe ik dat ga aanpakken en wat de beste manier is om zoveel mogelijk mensen te bereiken.’ Zodra de producten van Twenty in de schappen liggen geven we jullie een seintje.

 

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.399 blogs