afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Deze Nederlandse innovatie heeft al 22 miljoen verpakkingen bespaard

Met deze lasertechniek is een plastic verpakking niet meer nodig!

Geen plastic verpakking meer nodig met deze techniek | Foto: Eosta
Geen plasticverpakking meer nodig met deze techniek | Foto: Eosta

Kies je voor een biologische komkommer in de supermarkt dan is deze vaak verpakt in plastic, net als de reguliere komkommer. Als het aan Eosta ligt wordt dat verleden tijd. We schreven vorig jaar over deze Nederlandse innovatie die ervoor zorgt dat plasticverpakking niet meer nodig zijn voor biologische groente en fruit. Dit is er sindsdien gebeurd.

Veel biologische producten zijn verpakt in allesbehalve biologisch materiaal. Vaak is dit om duidelijk te maken dat het om een biologisch product gaat. Dit kan anders vindt Eosta, distributeur van biologische groenten en fruit in Nederland. Bij Eosta worden producten bewerkt met behulp van lasertechnologie zodat plastic en stickers niet langer nodig zijn. Door een logo in de huid van het product te branden kan je in één keer zien dat het om een biologisch product gaat. Zo hoef je dus niet eerst het stickertje van je appel te peuteren voordat je hem kan eten.

 De lasertechniek heeft geen invloed op de kwaliteit en de smaak van het product.

Natural branding van Eosta

Hoe werkt het precies? Door een techniek die gebruik maakt van licht wordt in het buitenste laagje van de schil het pigment verwijderd en krijgt het fruit een ingebrand logo. Dit zogenoemde natural branding heeft geen effect op de houdbaarheid en de smaak van het product. Verschillende groentes en fruit reageren anders op deze techniek en het gebrande logo verschijnt dan ook in een andere kleur afhankelijk van het product dat gelaserd wordt. Zo wordt het logo op een zoete aardappel bruin en op een courgette groen.

6.000 kilometer plastic bespaard

Een tijd terug schreven we over deze Nederlandse innovatie die toen nog in de kinderschoenen stond. Er was toen één supermarktketen in Zweden geïnteresseerd in het concept van natural branding. Inmiddels zijn er 32 supermarktketens in 13 landen die biologische producten verkopen die behandeld zijn met lasers. Zo zijn er 22 miljoen verpakkingen bespaard door groentes en fruit te laseren. Dit is gelijk aan 6.000 kilometer plastic film! Als je dit omzet in CO2-uitstoot die bespaard is dan is dat gelijk aan 255 keer de aarde rond rijden met een auto. Bij Eosta zijn ze ontzettend blij met deze ontwikkeling. Het is nu alleen nog maar een kwestie van tijd totdat alle biologische groenten en fruit te herkennen zijn aan een laserprint in plaats van aan een sticker.

Naast een merk laseren kan de techniek van Eosta ook gebruikt worden voor slimme marketingtrucs. Bijvoorbeeld de Kiwi Muppets, die ervoor moeten zorgen dat kinderen meer vitamines eten.

De Kiwi Muppets moeten er voor zorgen dat kinderen meer vitamines eten.

Duurzaamheidsbeleid

Eosta is distributeur van biologisch groente en fruit in Nederland en is vooruitstrevend met haar duurzaamheidsbeleid. De duurzaamheidsbloem die ze hierbij handhaven laat zien dat het bedrijf op veel verschillende vlakken aandacht heeft voor mens en natuur in de productieketen. Dit duurzaamheidsbeleid is goedgekeurd door SKAL, een organisatie die zich inzet voor aantoonbare betrouwbaarheid van biologische producten in Nederland.

Meer lezen over duurzame innovaties?

afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Ik word enthousiast van duurzame initiatieven en slimme ondernemingen die de wereld groener maken. Bij Voor de Wereld van Morgen helpen we duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de groenste innovaties en startups die de wereld een beetje mooier maken. Heb jij een slim idee? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.202 blogs