afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Deze kleding redt bedreigde diersoorten

Achilles and the Tortoise maakt duurzame streetwear met een verhaal.

Achilles and the Tortoise vraagt aandacht voor bedreigde diersoorten
Achilles and the Tortoise vraagt aandacht voor bedreigde diersoorten

Matthijs Tersteeg, Sem Dijkema en Willem van Helvoirt, oprichters van Achilles and the Tortoise, maken zich zorgen over de negatieve impact van de kledingindustrie. Ze willen de kledingindustrie veranderen door te laten zien dat het ook anders kan. Hoe? Door de natuur te laten profiteren van jouw aankoop!

Duurzame streetwear

Door een kledingstuk te kopen van Achilles and the Tortoise draag je bij aan het behoud van biodiversiteit wereldwijd. Elke collectie van dit nieuwe streetwear label vraagt namelijk aandacht voor een dier dat met uitsterven wordt bedreigd. In de eerste collectie staat de amoerluipaard centraal. Deze katachtige leeft in het oosten van Rusland en delen van China, maar door houtkap verdwijnt het leefgebied van het dier. Daarnaast wordt er nog altijd op zijn prachtige vacht geaasd. Gevolg? Er zijn wereldwijd nog maar 90-120 Amoerluipaarden te vinden in het wild. Tijd voor actie!

Er zijn wereldwijd nog maar 90-120 Amoerluipaarden in het wild. | Foto: Ola Jennersten / WWF-Sweden

Rule of Thirds

Het businessmodel van Achilles and the Tortoise staat helemaal in het teken van teruggeven aan de natuur. Er worden geen halve maatregelen genomen door de ‘Rule of Thirds’ toe te passen. Eenderde van de omzet investeert het kledingmerk in biodiversiteit. In de eerste collectie doet Achilles and the Tortoise dit door samen met  WWF direct bij te dragen aan de bescherming van de Amoerluipaard. Dan is er nog eenderde van de omzet nodig om de productiekosten te dekken, en het laatste deel van de omzet is bedoeld voor herinvestering en een klein beetje winst. Met dit model wil Achilles and the Tortoise laten zien dat ondernemen anders kan. Ze willen andere bedrijven inspireren om anders naar hun verdienmodel en impact te kijken.

Streetwear, een onbereikte doelgroep

De collectie van Achilles and the Tortoise spreekt een nieuwe doelgroep aan. Namelijk dragers van urban- en streetwear. Dit is een groep die af en toe wel bezig is met duurzaamheid maar niet de duurzame kleding kan vinden die aansluit bij hun stijl. Identiteit uitdrukken via kledingstijl is belangrijk voor deze groep, ze willen niet inleveren op stijl als ze kiezen voor een eerlijk merk. De designs van Achilles and the Tortoise spreken juist deze mensen aan. Zo wordt er een nieuwe doelgroep bereikt die nu nog niet zo bezig is met duurzaamheid. Kim Feenstra en Janouk Kelderman zijn WWF-ambassadeurs en steunen de eerste collectie al.

Kwaliteit en uitstraling staan centraal in elk design.

De eerste collectie van Achilles and the Tortoise kan je nu bestellen via pre-order tot 31 december 2019. De kleding is niet seizoensgebonden waardoor er een belangrijke duurzaamheidswinst wordt behaald. Door via pre-orders te werken is er bovendien geen overproductie. Pas wanneer een oplage is uitverkocht, wordt een nieuwe oplage geproduceerd.

What’s next: de pangolin-collectie

In de volgende collectie staan de pangolin centraal. Deze schubdieren zijn ernstig bedreigd door de enorm grootschalige illegale handel in de schubben die bijvoorbeeld in traditionele medicijnen worden gebruikt. De pangolin-collectie wordt geproduceerd met de principes van circulaire economie. Zo wordt de volgende collectie nóg duurzamer dan de eerste.

afbeelding van Lydia
Lydia Auteur

Ik word enthousiast van duurzame initiatieven en slimme ondernemingen die de wereld groener maken. Bij Voor de Wereld van Morgen helpen we duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de groenste innovaties en startups die de wereld een beetje mooier maken. Heb jij een slim idee? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.251 blogs