afbeelding van Birger
Birger Auteur

Deze chocolade is eerlijker dan Fairtrade

The Other Bar gaat de strijd aan tegen ongelijkheid en armoede door meer geld achter te laten voor lokale cacaoboeren in Ecuador.

Waar de meeste chocolademerken slechts 3% van de waarde achterlaten in het land van herkomst kiest The Other Bar voor 50%. | Foto: Etty Fidele via Unsplash.

The Other Bar is een nieuw, duurzaam chocolademerk dat zich hard maakt voor “radicale gelijkheid”. Het door communitylid Guido van Staveren opgezette bedrijf wil armoede en ongelijkheid in de cacao-industrie de wereld uit helpen met behulp van blockchain technologie. Zo worden consumenten rechtstreeks gekoppeld aan cacaoboeren in het Zuid-Amerikaanse land.

Door een QR-code in de chocoladewikkel te scannen kun je ervoor kiezen om óf korting te krijgen op je volgende aankoop óf een nieuwe cacaoplant te sponsoren. The Other Bar laat zien hoe makkelijk het is om écht (h)eerlijke cacao te realiseren door middel van Fairchain, dat veel verder gaat dan Fairtrade.

Fairtrade, wat is dat ook alweer?

In de supermarktschappen kom je steeds vaker het Fairtrade-logo tegen. Vaak vind je de bekende blauwgroene sticker op producten als bananen, koffie en chocolade. Zie je bijvoorbeeld een reep chocolade die het Fairtrade-keurmerk heeft? Dan mag je ervan uitgaan dat het wel goed zit met de productie van die reep.

Het logo garandeert namelijk dat jouw aankoop de lokale boeren en hun gemeenschap helpt. Leveranciers betalen de boeren een minimumprijs voor hun product die hoger is dan de prijs die op de wereldmarkt tot stand komt. Als de marktprijs stijgt, dan volgt de Fairtrade-minimumprijs. “Zo biedt Fairtrade boeren en arbeiders een vangnet in tijden van nood en zekerheid en vertrouwen in betere tijden” zegt de stichting Max Havelaar, die in Nederland het logo mag uitgeven aan producten die aan de eisen voldoen.

Daarbovenop dragen de leveranciers een premie af aan een fonds. Boeren die zijn aangesloten bij een coöperatie kunnen uit dit fonds putten om bijvoorbeeld een school of ander sociaal project te financieren.

Toch valt het tegen hoe fair Fairtrade eigenlijk is. Ja, de boeren krijgen een paar centen meer per kilo cacaobonen, maar de grootste winstmarges worden voornamelijk in het Westen geboekt, waar de repen worden geproduceerd. Een beter alternatief voor écht (h)eerlijke cacao is Fairchain chocolade, dat veel verder gaat dan Fairtrade.

Het bekende Fairtrade-logo vind je vaak op bovenstaande producten. | Foto: FAIRTRADE INTERNATIONAL

Fairchain: eerlijke prijzen in de hele keten

Cacaoboeren ontvangen slechts 3% van de waarde van de chocolade die bij jou in de supermarkt ligt. De rest wordt toegevoegd in het Westen, waar grote multinationals de bonen omtoveren tot chocoladerepen. Als gevolg hiervan leeft een meerderheid van de cacaoboeren onder de armoedegrens van $1.90 per dag. Na 25 jaar Fairtrade heeft het blauwgroene logo hier niet veel aan veranderd.

Fairchain gaat niet alleen over eerlijke handel, maar over een eerlijke prijzen in de hele waardeketen: van cacaoboon tot reep chocola. Fairchain betekent verwerken in het land waar geoogst wordt, zodat er geen 3% maar 50% van de totale waarde achterblijft. “Radicale gelijkheid” noemt The Other Bar het.

Meer weten over het verschil tussen Fairtrade en Fairchain? Lees dan ons eerdere blog hier.

Fairchain pakt armoede en ongelijkheid in de cacao-industrie écht aan door meer geld achter te laten voor de boeren in het land van herkomst. | Foto: Elias Falla via Pixabay

The Other Bar

Het nieuwe, duurzame chocolademerk The Other Bar is voortgekomen uit een bijzondere samenwerking tussen de Nederlandse FairChain Stichting en Het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties.

Van Staveren, oprichter van de FairChain Stichting, pionierde het idee en de technologie achter de QR-codes: “De meeste consumenten begrijpen dat er een probleem is met de manier waarop zaken worden gedaan tussen multinationals en producenten en dat er een groeiende ongelijkheid ontstaat in de wereld die grote problemen veroorzaakt voor de mens en natuur. De kleine man wordt arm, terwijl de grote spelers steeds rijker worden”.

Het bedrijf betalen de Ecuadoraanse boeren 4180 dollar per ton cacaobonen, fors meer dan de Fairtrade-prijs van 2400 dollar per ton. Helaas is ook dit bedrag nog steeds geen leefbaar loon voor de boeren, ondanks dat het bijna het dubbele van de wereldprijs is.

Naast een hoger bedrag voor de cacao blijft 50% van de totale waarde achter in Ecuador, in plaats van de 3% in de normale cacaoketen. Dit komt doordat de chocoladerepen niet in een Westerse fabriek worden geproduceerd, maar in het land van herkomst zelf. Doordat de chocola, van boon tot reep, in het Zuid-Amerikaanse land wordt geproduceerd vloeit de winst niet weg en is de impact het grootst.  Zo wordt de “radicale” winstgelijkheid van 50/50 bereikt en armoede en ongelijkheid écht aangepakt.

Bekijk voor meer informatie de video hieronder.

(H)eerlijke chocolade door blockchain technologie

Voor wie denkt dat het te mooi is om waar te zijn is er blockchain. Het chocolademerk gebruikt deze technologie om consumenten rechtstreeks aan cacaoboeren in Ecuador te koppelen. Door een QR-code aan de binnenkant van de verpakking te scannen krijg je een inkijkje in de productie van je reep chocola. Werkelijk alles is vastgelegd: hoeveel de boer precies werd betaald voor de cacao, het batchnummer, waar en wanneer de bonen zijn omgetoverd tot reep en de GPS-locatie van de cacaobomen.

Daarnaast kun je met de QR-code kiezen voor óf 0,29 eurocent korting op je volgende aankoop óf je kunt een kwart cacaoplant aan een boer schenken. Vier repen staan gelijk aan een hele plant, waardoor de boer meer cacao kan groeien en meer kan gaan verdienen. Zo draag je als consument direct bij aan het verbeteren van de levensomstandigheden van de boeren en weet je dat je geld goed terecht komt.

En dit is volgens Van Staveren precies de bedoeling van The Other Bar: “Met deze grootschalige pilot willen we bewijzen dat een combinatie van technologie en consumentenkeuze ieder probleem, in dit geval armoedebestrijding, kan aanpakken”.

 Vier QR-codes staan gelijk aan één cacaoplant. Dit is niet alleen goed voor de cacaoboer omdat hij/zij meer kan gaan verdienen, maar het is ook goed voor het milieu vanwege de CO2-opslag. | Foto: The Other Bar

Chocolade eten zonder schuldgevoel

Met gemiddeld 4,5 kilogram chocolade per persoon per jaar snoepen wij Nederlanders heel wat af. Melk, puur, wit of met hazelnoten, chocolade is altijd goed, maar écht eerlijke chocola smaakt nog beter.

In een eerder blog selecteerden wij al de fijnste, eerlijke chocoladenmerken waar je lekker van kunt genieten. The Other Bar mag ook zeker niet in dit rijtje ontbreken met hun repen gemaakt van biologische cacao uit Ecuador. Als je ook je steentje wilt bijdragen dan moet je snel zijn. Voor de pilot zijn slechts 20.000 chocoladerepen gemaakt. Een eerlijkere wereld smaakte nog nooit zo goed.

Meer duurzaam chocolade nieuws

Heb je je buik nog niet vol van duurzaam chocolade nieuws? Lees dan gauw een van onze andere chocoblogs:

afbeelding van Birger
Birger Auteur

Blogger bij Voor de Wereld van Morgen. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.231 blogs