afbeelding van Marijke
Marijke Auteur

Deuren open met Crowdsourcing Bootcamp van Pifworld

Het is tijd. Hoe laat precies, is niet bekend. Maar wel dat het tijd is dat Pifworld goede doelen verder laat groeien. Veel verder. Want dat is nodig, en zoals Pifworld dat doet nog leuk ook. Tijdens de Pifworld Bootcamp op 4 april namen 10 stichtingen de eerste stap naar groei.

Crisis, subsidiestops en het besef om daadwerkelijk écht grote stappen naar de duurzame wereld te moeten maken, dwingen ons om te herijken. Dat geldt voor iedereen, ook  voor de goede doelen. Pifworld richt zich op het verbinden van de samenleving om zo de nodige goede-doelenfondsen bij elkaar te krijgen. Het Pifworld platform is toegankelijk en helpt stichtingen bij crowdsourcing en crowdfunding voor een betere wereld. Achter het platform zit een heel Pif-team dat alle goede initiatieven begeleidt naar de nieuwe manieren van financieren. 

Nieuwe vormen van fondsenwerving

Robert van Roijen is fundraiser bij Pifworld: “De tijd van alleen maar te vragen of iemand wil doneren, is voorbij.  En dat bedrijven een doel steunen door jaarlijks slechts een bedrag over te maken, is ook niet meer van deze tijd.” Met traditioneel fondsenwerven, red je het niet meer, dat is duidelijk. Anno nu gaat het om het leggen van verbindingen, de dialoog aangaan en het socialiseren van een goed doel.

Tijdens de kick-off is alvast een start gemaakt met het leggen van deze verbindingen. Na de kennismaking formuleerden de deelnemers hun doelstellingen, waar zij komende maanden met hulp van Pifworld aan zullen werken! En ik ga hun voortgang volgen. 

De weg naar een betere wereld

Robert: “Onze grote droom is dat dagelijks nieuwe stichtingen zich aanmelden op Pifworld, 365 per jaar. En dat deze stichtingen via Pifworld wéten hoe ze hun eigen crowd kunnen verzamelen en zo hun eigen community voor hen kunnen laten werken. Als alle goede doelen dat doen, staan we sterk en kunnen we gemakkelijker en sneller geld inzamelen.” We zijn al aardig op weg. Iedereen beseft eigenlijk wel dat fundraising anders moet. Maar organisaties kunnen of durven vaak die weg nog niet op en zitten met vragen als: Hoe bereik je de achterban? En, hoe kan ik een community initiëren, die vervolgens ook echt gedragen wordt door mijn achterban?

 

Volg tien goede doelen op de goede weg

Op 4 april kwamen 10 stichtingen bij elkaar in The HUB in Amsterdam. En niet de minste. Humana, Stichting Move, Cordaid, Critical Mass, de Leprastichting, Warchild, Stichting Aap, Present Utrecht, The Hub en the Hungerproject laten zich het komende halfjaar de weg wijzen door de crowdsource en –crowdfundgoeroe’s van Pifworld. De eerste stappen zijn gezet en ik zal bij de volgende Pifworld-bijeenkomsten zijn om jullie op de hoogte te brengen van hun voortgang!

afbeelding van Marijke
Marijke Auteur
INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.473 blogs