afbeelding van Meike
Meike Auteur

Deel je duurzame idee, Your Bricks Masterclass 5

Je kunt een briljant duurzaam idee hebben zonder dat iemand het in de gaten heeft. En hoe kom je dan verder? Daarom ging de vijfde masterclassdag van Your Bricks over communicatie. Hoe breng je jouw idee aan de man? Hoe zorg je dat de pers jou interessant vindt en hoe hebben andere succesvolle initiatieven dat gedaan?

Verleid tot duurzaamheid

Zo warm en groen als het buiten was, zo gedreven waren de deelnemers om hun idee wereldkundig te maken. Pas als je kort en duidelijk kunt uitleggen waarom jouw idee een goed idee is gaan mensen achter jouw idee staan en kan je de pers voor je winnen.

Mette te Velde vertelde dat haar succes voornamelijk te danken is aan het leuk en aantrekkelijk maken van een duurzame lifestyle. Met haar blog vol duurzam deals en tips streeft ze ernaar nieuwe doelgroepen te verleiden tot die duurzamere manier van leven. Strawberry Earth straalt een aanstekelijke fris- en vrolijkheid uit en is inmiddels een begrip in en rond duurzaamheidsland. Mette merkt dat dicht bij jezelf blijven en uitleggen waarom het voor jou zo leuk is om duurzaam te leven werkt!

Pitch je plan

Als je kort en bevlogen kunt vertellen waarom jouw idee een góed idee is win je anderen voor je en bereik je pers, partners en klanten. Een goede pitch vertelt een verhaal met een duidelijke vraag of wens voor de toehoorder en een onderbouwd idee dat zindert van enthousiasme en levensvatbaarheid. Goede reden voor de deelnemers om in de tuin hun pitch te oefenen en bij te schaven. Wie wil er immers in zee met iemand die alleen dagdroomt over een betere wereld?

Worth of mouth

Alle deelnemers van Your Bricks kenden Thuisafgehaald, een initiatief van Marieke Hart om maaltijden te delen met buurtgenoten. Lang niet iedereen heeft wel eens een maaltijd opgehaald bij een buur, maar dat kanniet lang meer duren na de verhalen van Marieke en haar buurvrouw Genelva. Ook Marieke benadrukt het belang om te enthousiasmeren. Een sympathiekverhaal dat positief is én goed voor de wereld kan rekenen op free publicity. Zelf stond zij in talloze regionale bladen, maar ze zat ook aan tafel bij De Wereld Draait Door en kwam zelfs voor in het journaal. 'Vertel een smeuïg verhaal en hou de pers te vriend. Zorg dat jij ze kunt vinden en zij jou.' De belangrijkste tip die zij gaf was het uitgaan van je eigen kracht en het nagaan wat jíj wil doen en welke eigenschappen daar belangrijk voor zijn.

Por de pers

Marieke had het er al over: ondanks alle mogelijke kanalen om je idee te lanceren is de pers nog steeds een gouwe ouwe. Maar hoe val je op en wie benader je op welk moment? Het schrijven van een persbericht is belangrijk wanneer je je initiatief bekend wil maken onder een breed publiek. De deelnemers gingen opnieuw aan de picknicktafels met elkaar in gesprek over het benadere van de pers. Een gulden regel blijkt er niet te zijn. Wel gaf teamleider Jan Sijbrandij een aantal richtlijnen:

  • richt je niet te snel op de belangrijkste dagbladen als je lokaal ook een netwerk nodig hebt
  • ga eerst na welk medium het beste bij jouw initiatief past
  • stel jezelf een duidelijk doel
  • zorg ervoor dat je bericht nieuwswaarde heeft
  • let op de timing van jouw bericht!

Volgende week is de laatste masterclass en daarna gaan de deelnemers aan de slag met het pitchen van hun ideeën en het uitvoeren van de plannen.

afbeelding van Meike
Meike Auteur
INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.473 blogs