afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

De social media markt inspireert

Op Voor de Wereld van Morgen staan enorm veel enthousiaste doeners met goede ideeën. Om hen nog een stapje verder te helpen is zaterdag 26 januari de eerste social media markt in Utrecht georganiseerd. Drie experts op het gebied van social media, storytelling en crowdfunding gaven hun visie en deelden bijzondere voorbeelden en handige tips.  Via de site konden deelnemers alvast vragen inbrengen. “Moet dat, social media? Is er niet al een overvloed?” Vroeg een van de deelnemers. “Niets moet, alles mag” grapte Petra Kroon, storytelling expert, “social media kan je verhaal steunen, het ligt aan de manier waarop je communiceert. Jezelf onderscheiden en dicht bij jezelf blijven is daarbij belangrijk." Sjoerd Reijnen, oprichter van social media bureau Jalt, was het daarmee eens: “Bepaal je doelgroepen, zowel je afzetmarkt als je businessnetwerk en zet middelen in op manieren die daarbij passen.” Een andere vraag kwam van Frank, initiatiefnemer van Burn fat not fuel: “Hoe zet ik eenvoudig een social media campagne op?” Sjoerd glimlachte: “Het spijt me, maar dat is nooit eenvoudig, je zult goed moeten nadenken wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen en steeds je plan verbeteren en aanpassen, net als bij je businessplan.” Na een levendige discussie vatte host Heide Goris samen: “Weeg je woorden en investeer in je community, hou daarbij de lange termijn in de gaten.”

Niets moet, alles mag!

Crowdfunding: geld wordt een relatie

Na het plenaire deel werden de deelnemers in drie groepen verdeeld, om in intensieve sessies meer te leren over social media, storytelling en crowdfunding. Helen Toxopeus, crowdfunding expert, benadrukte hoe de waarde van geld verandert, persoonlijker wordt en welke rol crowdfunding daarin speelt: “Het is een intensieve manier om geld op te halen vergeleken met het opsturen van een businessplan naar de bank, maar een succesvolle crowdfunding campagne is meteen goede marketing. Je bouwt een netwerk op van ambassadeurs die jou ook bij kunnen staan met advies. Crowdfunding gaat om meer dan enkel financieren.” Enkele tips van Helen:- communiceer helder- zet je eigen netwerk in, activeer zoveel mogelijk mensen in jouw omgeving- bouw relaties op, zorg dat jijzelf en jouw verhaal zichtbaar zijn tijdens en na de campagne- wees transparant over wat er gebeurt met het geld- kies een goed moment voor de campagne

Crowdfunding is een intensieve manier om geld op te halen, maar.... een succesvolle campagne is meteen goede marketing! 

Begin een gesprek

Wanneer je social media inzet voor jouw project of onderneming is het een grote uitdaging om jouw doelgroep te vinden legde Sjoerd Reijnen uit. “Zie het plaatsen van een update als een begin van een gesprek en werk aan het opbouwen van relaties en niet alleen als manier om sales te bevorderen.” Op de hoogte blijven van de nieuwste social media trends? Volg dan Mashable, likeonomics.nl, open circles academy en squidoo.com.

Eerlijk, transparant en origineel

Ook Petra Kroon benadrukte het belang van dicht bij jezelf blijven en transparant communiceren. “Zorg dat wat je vertelt overeenkomt met wat je uitstraalt en wees consistent, anders geloven mensen je niet of raken ze in de war en vermijd clichés!” Meer informatie over storytelling vind je via Frankwatching en storytellingmatters.nl.

Meedoen?

Ook geïnspireerd geraakt? Voor de Wereld van Morgen geeft jou de kans om te bloggen over regionale evenementen. Klik hier voor meer informatie of mail naar voordewereldvanmorgen@asnbank.nl en meld je aan!

 

afbeelding van Iris-Carolina
Iris-Carolina Auteur

De wereld verandert continu maar mooie verhalen blijven. Dat is mijn motivatie om mij door middel van tekst en beeld in te zetten voor duurzaam en maatschappelijk initiatief. Bij MVO Nederland doe ik dat als communicatieadviseur en community manager en voor VDWVM coördineer ik een pool van bloggers zodat over alle mooie projecten die een bijdrage leveren aan de veranderingen in Nederland verhalen worden geschreven! VDWVM bloggers Om te laten zien wat er allemaal gebeurt houden we een kalender bij en verzamelen wij hier alle blogs. Ik kijk ernaar uit om samen met de VDWVM bloggers de postieve energie in Nederland in kaart te brengen! Ik ben nu nog op zoek naar mensen uit alle uithoeken van Nederland die het leuk vinden om mee te doen. Aanmelden: Lijkt het je wat om ook een VDWVM blogger te worden? Stuur dan je motivatie en voorbeelden van jouw schrijfkunst naar blog@voordewereldvanmorgen.nl Natuurlijk kan je me bereiken als je vragen of opmerkingen hebt: blog@voordewereldvanmorgen.nl en @hieris_ En ben je benieuwd naar al mijn VDWVM blogs? Klik dan hier

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs