afbeelding van Milou
Milou Auteur

De melkboer is terug

Als moderne melkboer fungeert Marten Verdenius als schakel tussen boer en consument.

Marten verkoopt zijn waar op allerlei plekken in de hoofdstad

MOMA (MOre than Milk Amsterdam) is een verwerker en verkoper van lokale zuivelproducten in en uit de omgeving van Amsterdam. In de praktijk betekent dit dat initiatiefnemer Marten twee keer per week met zijn zuivelkarretje - een omgebouwde Renault 4 -  producten aanbiedt op straathoeken en pleintjes in Amsterdam. Wij spraken met hem over zijn carrière als moderne melkboer.

1,5 miljoen liter melk

In de zuivelkar van Marten zit melk, yoghurt, hangop en kaas van biologische boerderij de Groene Griffioen. Op vrijdag onder andere te koop in de Maasstraat en op het Scheldeplein in Amsterdam, op zaterdag weer op andere plekken in de stad. Met MOMA brengt Marten zuivel uit de streek direct bij de consument in de stad.

Want wist je dat in een straal van 12 kilometer rondom Amsterdam zo'n 200 boeren wekelijks 1,5 miljoen liter melk produceren? Genoeg om heel Amsterdam van melk te voorzien, maar nog geen 0,5% hiervan vindt direct zijn weg naar de stad. Marten vindt het zonde dat melk een anoniem product is geworden en dat boeren eigenlijk maar één opdracht lijken te krijgen, zoveel mogelijk melk tegen een zo laag mogelijke kostprijs. 'Dat gaat ten koste van het landschap, de biodiversiteit en het werkplezier van de boeren.'

Impact van de consument

Het zaadje voor MOMA werd geplant tijdens zijn masterstudie Sustainable Development aan de Universiteit Utrecht. Marten werkte bij een melkveehouder in Ouderkerk a/d Amstel. In een periode dat de melkprijs voor boeren onder de kostprijs lag en er een fel maatschappelijk debat was over landbouw. 'Ik vond de toon van het debat onterecht. Boeren werken over het algemeen vanuit ontzettend veel passie en liefde voor het vak, het land en de dieren. Daarnaast staan we als consument niet los van de hele keten. Een gezond landschap en verantwoorde veehouderij is niet alleen de verantwoordelijkheid van de boeren, het moet worden ondersteund en zelfs mogelijk gemaakt door consumenten.' Consumenten een actievere rol geven, de dialoog aan gaan en samen werken aan een duurzame melkketen was voor Marten de motivatie voor MOMA.

De ideale melkketen

Naast verwerker en verkoper van lokale zuivelproducten is MOMA ook een zoektocht naar de ideale melkketen, vertelt Marten. 'Hoe ziet het ideale veenweidelandschap eruit? Op wat voor manier zou een boer koeien moeten houden voor meer maatschappelijk draagvlak?' Samen met boeren en consumenten gaat MOMA op zoek naar de antwoorden op deze vragen, om vervolgens te bouwen aan de ideale melkketen. 'Eigenlijk ben ik MOMA begonnen omdat de manier waarop ik zelf wil consumeren niet of nauwelijks bestaat.'

De melkboer als schakel

Op dit moment heeft Marten niet de ambitie om More than Milk uit te gaan rollen in andere steden. 'Eerst maar eens zorgen dat Amsterdam massaal verbonden is met het landschap en de boeren rondom de stad. Maar ik zou het ontzettend tof vinden als MOMA als inspiratie kan dienen voor vergelijkbare initiatieven in de rest van het land. De melkboer als schakel tussen boer en consument, die enerzijds als ambassadeur voor de boeren optreedt en anderzijds feedback geeft vanuit de consumenten.'

Op de website van MOMA is te vinden waar en op welke tijden melkboer Marten zijn producten verkoopt en kun je hem volgen via een live locatie tracker.

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.610 blogs