afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

De leukste samenwerkingen van ondernemers

Samen is alles leuker (en soms nog makkelijker ook). Dat weten deze ondernemers ook!

Dat kopje koffie kan zomaar een businessidee worden
Dat kopje koffie kan zomaar een businessidee worden

Heb je de financiering, juiste naam (redelijk cruciaal!) en lancering en testfase van je onderneming doorlopen? Dan is het tijd voor de volgende stap: samenwerken. Ondanks dat alle managementboeken, businessgoeroes en mede-ondernemers zeggen dat samenwerking de sleutel naar succes is, ben je waarschijnlijk toch geneigd om het meest alleen te doen. Maar stap eens uit die comfort zone! Door slimme samenwerkingen kun je je merk en onderneming alleen maar versterken. Doe vast wat inspiratie op bij deze ondernemers - óf bel gewoon gelijk inspiratiebronnen op om te kijken of je de handen inéén kunt slaan

Grijs & Groen: samenwerkingen in en voor je huis

Peerby & Praxis

Als je je huis gaat verbouwen, ren je waarschijnlijk als eerste naar de bouwmarkt. Maar móét je die dure afkortzaag eigenlijk wel aanschaffen? Of kun je die beter gewoon van de buurman lenen? Praxis en Peerby (het allitereert ook zo lekker) denken dat het allebei kan en zijn daarom, als een ware Buurman & Buurman samen gaan werken. Slim van Peerby, want zo krijgen ze toegang tot een nieuwe (en grote!) doelgroep én hebben ze een nieuw distributiekanaal. Praxis kan tegelijkertijd haar diensten uitbreiden en inspringen op de deeleconomietrend. A je to!

 Anne Eelke voor Peerby

Spullen lenen kan supermakkelijk via Peerby. Foto: Anne Eelke voor Peerby

Sprinklr & Funda

Als je gaat verhuizen kun je je planten natuurlijk naar het plantenasiel brengen. Maar het is natuurlijk veel fijner om je planten mee te nemen; dat is ook nog eens goed voor de luchtvochtigheid. Plantendienst Sprinklr besloot samen te werken met Funda om te zorgen dat alle planten van nieuwe woningbezitters veilig in hun nieuwe stulpje belanden. Bijkomend voordeel: Sprinklr kan zich door deze samenwerking als een echte expert (de thought leader op het gebied van planten) positioneren en een nieuwe doelgroep enthousiasmeren. Op de grootste huizensite van Nederland kun je in de gezellige videoreeks Plantaardig alles over je planten leren van Liedewij, Sprinklrs plantenexpert. Kom maar op met die splinternieuwe urban jungle!

Samenwerking Funda en Sprinklr

Still uit de webserie Plantaardig op Funda

Supersamenwerkingen: van wasmiddel tot koffie

Bundles & Seepje...

We keken niet gek op van de samenwerking tussen circulaire wasmachineaanbieder Bundles en wasmiddelaanbieder Seepje. Want; als je zelf een revolutionaire kijk hebt op wasmachines, dan is het natuurlijk superlogisch om samen te werken met de leukste wasmiddelstartup van Nederland. Extra fijn: Bundles houdt precies bij wanneer je voorraad Seepje op is, zodat je nooit meer naar de winkel hoeft. Twee snelgroeiende merken die samen bruisen van de energie en de stugge wasmachinemarkt nieuw leven inblazen: dat kán alleen maar goed gaan.   

... & Moyee!

Omdat de beste ideeën achter een kopje koffie beginnen en niet alleen wasmachines, maar ook koffiezetapparaten ontzettend vervuilend zijn, besloot Bundles nóg een samenwerking aan te gaan. Met Moyee coffee! Samen willen de partijen een aantrekkelijk alternatief bieden voor Big Coffee bedrijven die met enorme marketingbudgetten de markt domineren. Door samen te werken kan Bundles haar dienstenpakket uitbreiden en heeft Moyee er een vasteklantenkring bij (én kunnen ze aan de koffiegiganten laten zien dat zij met Siemens werken). Dankzij deze samenwerking geniet je van topkwaliteit Moyee FairChain koffie, die je al vanaf €0,35 zet in je eigen volautomaat espressomachine. Geen onderhoud, geen investering, maar wél impact. Dat smaakt naar meer!

Moyee en Bundles koffieabonnement

Bundles geeft zelf al aan dat er nog genoeg circulaire uitdagingen zijn: van zonnepanelen en koelkasten tot warmtepompen. Dus, zoek je nog een samenwerkingspartner? Ga dan eens een kopje koffie met ze drinken. 

Never out of style: samenwerkingen in de modebranche

Victor & Rolf & Zalando

Nederlands bekendste coutureduo Victor & Rolf heeft de handen inééngeslagen met modewebwinkel Zalando. En daar worden we blij van. De ontwerpers gebruiken namelijk overgebleven items uit het Zalando-assortiment voor hun exclusieve RE:CYCLE items. Wedden dat ze nu wél binnen no-time uitverkocht zijn? Zalando kan door deze samenwerking zowel fashionista's naar haar platform lokken én aan haar duurzaamheidsdoelstellingen werken. Victor & Rolf kunnen hun ontwerpen tegelijkertijd weer van de catwalk naar de consument brengen. 

IKEA & I-did

Ook IKEA besloot iets met haar restproducten te doen. Zij maakten in samenwerking met de Nederlandse sociale onderneming I-did een gerecyclede IKEAcollectie, gemaakt van IKEA textielrestproducten. De producten worden gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en zijn allemaal uniek.Daarnaast werkt I-did met allerlei andere merken. In de webshop kun je bijvoorbeeld supertoffe tassen kopen van vervilte legeruniformen en stewardessenpakjes. Zo komen grote bedrijven van hun reststromen af (goed voor de MVO én afvalkosten) en kunnen kleinere bedrijven ineens enorm opschalen. Door de samenwerkingen met grote partijen heeft I-did nu meerdere mensen in dienst: iets wat alleen door de grote schaal mogelijk is. 

Aterstalla IKEA  collectie

Foto: Aterstalla IKEA  collectie via IKEA

Stella McCartney & Adidas

‘Less impact = More power’ is de slogan van de samenwerkingscollectie van Stella McCartney en Adidas. Stella ontwikkelde voor het sportmerk daarom schoenen met een bovenwerk van Parley Ocean Plastic (geen vreemd materiaal voor Adidas, die eerder al een miljoen schoenen van oceaanplastic produceerde) Één schoen bevat ongeveer 11 gerecycede plastic flessen, en de sportkleding bevat ook biologisch katoen. En dat natuurlijk alles in een stylish verantwoord jasje, waar je tijdens het ploggen écht wel mee gezien wilt worden. Door zich als sportmerk aan dé sustainable fashionqueen Stella te verbinden, kan Adidas binnen en buiten de organisatie de duurzaamheidsprincipes introduceren. Slim! 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.524 blogs