afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

De Goede Gids

Annemarie wil het met haar online Goede Gids makkelijker maken om duurzame producten en diensten te vinden.

Nederlanders besteden hun geld het liefst bij bedrijven die duurzaam ondernemen, blijkt uit verschillende consumentenonderzoeken. In de praktijk blijkt echter dat men toch vaak kiest voor het reguliere, niet-duurzame aanbod. Ondernemer Annemarie de Raadt wil het consumenten makkelijker maken om voor duurzame producten en diensten te kiezen en is de online Goede Gids gestart.

Annemarie: "Bij de keuze voor een duurzame aanschaf worstelen consumenten vaak met vier vragen: wat is eigenlijk duurzaam, zijn al die duurzame claims wel te vertrouwen, waar vind ik het duurzame aanbod en wil ik het eventuele prijsverschil wel betalen? De Goede Gids geeft antwoord op deze vragen."

De Goede Gids selecteert bedrijven aan de hand van duurzaamheidscriteria, inventariseert wat ze te bieden hebben en deelt dit online. "Het is mijn missie om de keuze voor goede bedrijven en hun producten makkelijker te maken en zo een duurzame economie te helpen groeien!", aldus Annemarie.

Orgineel verdienmodel

De Goede Gids kan worden gemaakt dankzij de bijdragen van funders die hiervoor €10 per jaar betalen. Annemarie heeft hiervoor gekozen om de objectiviteit van de gids te waarborgen: "Onder het motto 'beoordeel nooit je eigen broodheer' worden bedrijven kosteloos vermeld en kan er niet tegen betaling geadverteerd worden. Zo kunnen we objectiviteit garanderen en vallen onterechte duurzame claims door de mand.

Onze funders worden mede-eigenaar van het platform en kunnen onder andere meediscussiëren over de selectie, tips delen en bedrijven reviewen. Daarbij zeggen we tegen de bedrijven die door ons worden vermeld: geef de kosten die je anders hebt voor adverteren in korting aan onze funders, zo kunnen we duurzaamheid verder aanjagen."

Er zijn nu ruim 5.000 bedrijven opgenomen in de Goede Gids, van biologische bakker en fair trade kledingmerk tot duurzame bank of groene hotelketen. 

Ook ASN Bank Wereldprijs winnaar Studio Jux is opgenomen in de Goede Gids

Geleerde lessen en wijze raad

Ondernemen is Annemarie niet vreemd nadat ze eerder het bedrijf Première oprichtte. "Première was een geweldig bedrijf dat ik na 10 jaar verkocht heb. Daarna stortte ik volledig in: Te lang te hard gewerkt. Ondernemen is keihard werken en dat kan ten koste gaan van je privéleven en je gezondheid. De Goede Gids opzetten was een megaklus, maar een die ik anders heb aangepakt. Ik kies sneller voor mijn privéleven, werk geen nachten meer door en beweeg elke dag minimaal een uur."

"Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd is zoals gezegd dat je voldoende tijd moet reserveren voor je partner, familie, vrienden. Het opbouwen van een bedrijf kost ontzettend veel tijd & energie en je moet er echt voor waken dat de balans goed blijft. Dan maar iets langzamer je bedrijf laten groeien. En nog iets wat ik heb geleerd: Het komt nooit vanzelf; je moet echt een lange adem hebben als ondernemer."

Gevraagd naar haar advies voor beginnende ondernemers, zegt Annemarie: "Onderzoek eerst heel goed of jouw ondernemersidee niet allang bestaat in een wellicht iets andere vorm. Be an original, want succesvolle ondernemers hebben altijd iets onderscheidends gedaan."

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs