afbeelding van Birger
Birger Auteur

De beste Instagram hashtags voor duurzame ondernemers

Met deze tips en hashtags laat je je groene bedrijf groeien.

Na het lezen van deze blog ben je een echte hashtagexpert.Foto: Yourschantz via Pixabay

In vervolg op het succes van onze eerdere blog “Bouw je business met Instagram”, gaan we nu in op de beste Instagram hashtags en tips voor duurzame ondernemers. 

Hashtags zijn belangrijk voor merken om ontdekt te worden op Instagram. Berichten met tenminste één hashtag bereiken een groter publiek, krijgen meer interactie en leveren meer volgers op. Maar hoe gebruik je nou hashtags? En wat zijn de beste duurzame hashtags? We zochten het voor je uit.

Wat zijn hashtags?

Simpel gezegd zijn hashtags sleutelwoorden die je zonder spaties achter een hekje (het #-symbool) zet, zoals #voordewereldvanmorgen of #asnbank. Je gebruikt hashtags om eenvoudig berichten met een specifieke inhoud te vinden en te groeperen.

Ieder woord, of emoji, kan in principe worden gebruikt als hashtag. Toch is #niet #elk #woord #een #goede #hashtag. Bedenk: hashtags worden gebruikt om berichten te categoriseren. Zet dus alleen relevante hashtags bij je bericht die beschrijven wat je uitbeeldt. Oh ja, pas op dat je hashtags #niettelangzijnomtelezen.

Hashtags zijn een manier om je foto's te groeperen op Instagram. Zo word je gemakkelijker gevonden door gebruikers. | Foto: Geralt via Pixabay.

Hoe en waarom gebruik je hashtags op Instagram?

Instagram wordt door veel gebruikers gezien als inspiratiebron en visueel vermaak. Maar hoe vind je wat je zoekt in die enorme beeldbank met miljoenen foto’s? Hier kun je de hashtags voor gebruiken. Om de foto’s te vinden waar je naar op zoek bent, kun je op een specifieke hashtag klikken of zoeken. Je komt dan op een pagina terecht met alle berichten die getagd zijn met die hashtag.

Hoe hoog of laag je op deze pagina staat, hangt af van enkele factoren: hoe vaak de hashtag is gebruikt, hoe populair je bericht is, de timing van je post en de kwaliteit van je Instagram-account. 

Ondernemingen gebruiken hashtags om ontdekt te worden door nieuwe doelgroepen. Wanneer je een bericht tagt met een hashtag kunnen namelijk ook gebruikers die je niet volgen het bericht in hun tijdlijn zien. Ook helpen hashtags met het vergroten van de betrokkenheid van volgers. Onderzoek wees uit dat berichten met minimaal één hashtag gemiddeld 12% meer engagement opleveren.

Hoe vind je de juiste hashtags als duurzaam bedrijf?

Het vinden van de juiste, relevante hashtags voor je duurzame bedrijf kan lastig zijn. Om je een eindje op weg te helpen hebben we de volgende infographic gemaakt met de 32 meest populaire, duurzame hashtags op Instagram per categorie. Het is van belang dat je goed voor ogen hebt wie je doelgroep is zodat je passende hashtags kunt bedenken die aanslaan. 

Het is ook altijd een goed idee om bij je concullega's te gaan kijken wat voor hashtags zij gebruiken. Zo kun je ontdekken waar kansen liggen en welke hashtags je beter niet kunt gebruiken. Voor wat inspiratie hebben we het onderstaande overzicht voor je gemaakt. Verderop geven we je nog 5 algemene tips voor het effectief gebruiken van hashtags in je sociale media marketing (en waarom je niet alle 32 hashtags klakkeloos moet overnemen!).

Een overzicht van de 32 meest gebruikte duurzame hashtags op Instagram per categorie. | Gemaakt door de auteur.

Tip 1: Minder is meer

Je kunt tot 30 hashtags toevoegen aan een normaal Instagram-bericht en tot tien aan een Instastory. Dit betekent echter niet dat het slim is om zo veel mogelijk hashtags bij je berichten te plaatsen. Een overmatig gebruik van hashtags maakt het bericht overzichtelijk, afleidend en spammerig. Volgers zullen je gaan ontvolgen of blokkeren.

Er bestaat geen gouden getal voor het aantal hashtags per post, maar een analyse van TrackMaven wees uit dat berichten met negen hashtags het populairst waren. Onthoud echter dat het aantal hashtags afhangt van wat je deelt en dat ze relevant moeten zijn met de inhoud: minder is vaak meer.

Tip 2: Verstop je hashtags

Om je bericht overzichtelijk te houden is het handig om de hashtags een beetje te “verstoppen”. Zo blijven je Instagram-lezers gefocust op wat écht belangrijk is: de beschrijving en het plaatje.

Zo verstop je de hashtags in een reactie:

  • Upload je bericht zoals gewoonlijk, maar plaats geen hashtags in het bijschrijft.
  • Klik, nadat je bericht is gepubliceerd, op de tekstballon onder je bericht om een reactie achter te laten.
  • Schrijf of plak nu de hashtags in het vak “Een reactie toevoegen…” en klik op plaatsen.
  • Zodra je foto of video meer reacties krijgt zijn je hashtags niet meer zichtbaar, totdat een gebruiker op de knop “Alle reacties bekijken” klikt.

Door de hashtags onderaan te zetten houd je je bericht overzichtelijk. Een andere optie is om de hashtags te"begraven" in de reacties. | Foto afkomstig van ons Instagramkanaal VDWVM.

Zo verstop je de hashtags in de beschrijving

  • Tik op de 123-toets bij het opstellen van een beschrijving.
  • Tik op Enter.
  • Voer een leesteken in (een punt of opsommingsteken) en druk vervolgens opnieuw op Enter.
  • Doe dit in elk geval vijf keer. Na drie witregels toont Instagram pas de hashtags als je op “meer” drukt.

Tip 3: Overweeg om merk hashtags te gebruiken

Een merk hashtag is een unieke hashtag van je onderneming of campagne. Het kan je bedrijfsnaam, slogan of een productnaam zijn.

Communitylid Seepje gebruikt bijvoorbeeld verschillende merk hashtags, waaronder #seepje, hun slogan #schonerenmooier en de uitnodigende hashtags #seepjewastdewereldschoon en #afwaspret. Deze laatste twee hashtags nodigen klanten uit om leuke afwasfoto's te delen op Instagram en deze vervolgens te taggen.

Dit is een eenvoudige, laagdrempelige manier om klantcontact te leggen en je merkbekendheid te vergroten.

Als je zoekt op #seepjewastdewereldschoon vind je 160 berichten van tevreden Seepje klanten. | Foto: Instagram.

Tip 4: Staar je niet blind op populaire hashtags

Het is verleidelijk om alleen maar populaire of trending hashtags te gebruiken: binnen een korte tijd bereik je veel mensen die je niet volgen. Om de populariteit van een bepaalde hashtag te volgen kun je externe tools als Hashtagify of Hashtracking gebruiken.

Staar je echter niet blind op het vinden van populaire hashtags. De kans is namelijk vrij klein dat jouw bericht terechtkomt in de tijdlijn van gebruikers die je niet volgen, met een hashtag die al miljoenen keren is gebruikt. Enkele seconden nadat je op plaatsen drukt, is je post al bedolven onder duizenden andere berichten met dezelfde hashtag.

Het is vaak effectiever om hashtags te gebruiken in een bepaalde niche. Je post blijft daardoor niet alleen langer bovenaan de explore pagina staan, maar bereikt ook de meest relevante, betrokken doelgroep. Gebruik zowel populaire als niche-hashtags die jouw specifieke doelgroep aanspreken om zo het beste van beide werelden te combineren.

Tip 5: Pas je hashtags aan op je bericht

Het werkt niet om iedere keer weer hetzelfde setje hashtags te gebruiken. Dit is niet alleen tegen de richtlijnen van Instagram, maar werkt ook averechts. Het werkt beter om een rode draad te volgen en je hashtags af te wisselen. Merkgerelateerde hashtags kun je uiteraard wel hergebruiken.

Daarnaast is het ook belangrijk om relevante hashtags te gebruiken. Jessie van Het Zero Waste Project: “Pas je hashtags aan op je bericht. Als je iets over zonnepanelen post heeft de hashtag #plantbased weinig zin, ook al denk je misschien van wel.” Irrelevante hashtags leiden vaak tot negatieve feedback en ontvolgers.

Gouden tip van Jessie van Het Zero Waste Project: "Pas je hashtags aan op je bericht". | Foto: hetzerowasteproject via Instagram.

Neem het niet al te serieus

Neem het vinden van de perfecte hashtag niet al te serieus en besef dat wát je plaatst altijd belangrijker is dan de beschrijving die je erbij plaatst. Instagram is en blijft natuurlijk een visueel medium.

Het is een stuk belangrijker wat voor foto je plaatst dan wat voor hashtag je erbij zet. Steek daarom meer tijd in het vinden van een passend thema of esthetiek voor je pagina dan in het vinden van een leuke hashtag.

Nog meer slimme tips voor ondernemers

Voor de Wereld van Morgen, de ondernemerscommunity van ASN Bank, wil duurzame ondernemers helpen groeien. Wil je ook lid worden met je duurzame start-up of bedrijf? Meld je dan aan en kijk hier wat we voor je kunnen doen.

afbeelding van Birger
Birger Auteur

Blogger bij Voor de Wereld van Morgen. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.163 blogs