afbeelding van Maureen
Maureen Auteur

Crowdfunding: Zo pakt REM40 het aan!

REM40 staat voor Remember the Forties, en dat is te zien! De duurzame jurken van REM40 zijn geïnspireerd op de jaren ’40. Thema’s als bevrijding uit de crisis, hergebruik en esthetiek voeren de boventoon. Femke van Werde en Wieteke Brocken zijn de drijvende kracht achter REM40 en waren vorig jaar finalist in de Mode Battle 2013.In dit interview blikken we terug met Femke en vertelt zij ook uitgebreid over haar ervaringen met de lopende crowdfunding campagne voor REM40.

Als je terugblikt naar de Modebattle, wat heeft dat REM40 opgeleverd?

We zijn zonder verwachtingen de Mode Battle ingestapt. We hebben ons concept gepresenteerd en we waten vooral benieuwd hoe REM40 ontvangen zou worden. Ik sprong een gat in de lucht toen wij in de finale stonden, dat was het bewijs dat mensen super enthousiast zijn over REM40. Sindsdien hebben wij de tijd benut om ons idee te laten rijpen. Inmiddels weten we duidelijk welke kant wij op willen met REM40, en nu is het tijd voor fase 2.

Om de REM40 kledinglijn verder te kunnen ontwikkelen loopt nu een crowdfunding campagne bij CrowdAboutNow. Waarom is er gekozen voor crowdfunding, en waarom via CrowdAboutNow?

Het idee achter crowdfunding is dat we met alle donaties van iedereen tezamen het missende bedrag ophalen. Je creëert bovendien grote betrokkenheid bij je donateurs. Zij willen weten waar je mee bezig bent en hoe je plannen vorm krijgen. Er zijn verschillende platformen, zoals Voor de kunst, OnePlanetCrowd en CrowdAboutNow, met allemaal hun eigen 'regels', expertise en netwerk. Vanwege het korte opstarttraject, de goede begeleiding en het prettige contact kozen we voor CrowdAboutNow.

Dit is jullie eerste campagne. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Er komt veel kijken bij een succesvolle crowdfunding campagne, veel meer dan een project aanmaken op het platform. Wij hebben een heel actieplan opgesteld. Alleen met social media ga je er niet komen, zoek daarom de juiste balans tussen offline en online activiteiten. Verdiep je eerst in wat de mogelijkheden zijn, oriënteer je goed en ga gewoon eens praten met wat ervaringsdeskundigen.

De campagne is nu in volle gang. Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

De reacties tot nu toe zijn hartverwarmend. Leuk om te zien dat mensen om je heen het idee echt steunen.De berichten op www.rem40.com zijn te gek om te lezen. Iedereen die deelneemt aan de crowdfunding campagne kan een berichtje achterlaten. Zulke berichten geven je echt een enorme boost.

Wat trouwens ook opvalt is dat veel mensen niet weten dat je per sé het doel moet halen, om daadwerkelijk het geld te ontvangen. Dan zeggen ze: 'Gaat goed hé, al bijna 70%'. Nee, die laatste 30% zijn juist heel essentieel voor het slagen van de campagne, want haal je het eindbedrag niet dan wordt alles weer terug gestort!

Heb je nog tips voor onze lezers als zij ook een crowdfundig campange op willen zetten?

Jazeker!

Denk goed na over wie er in jouw netwerk zit en wat je daaruit aan donaties kan verwachten. Dit zorgt ervoor dat je niet te hoog inzet, d.w.z. het bedrag dat je wil ophalen met de campagneEn, zorg ook voor een goede planning van leuke acties tijdens de campagneVergeet geen offline activiteiten te organiseren, direct contact met je doelgroep werkt het beste!

Benieuwd naar de crowdfunding campagne van REM40? Bekijk hierhun filmpjeDoneren kan al vanaf 10 euro!

afbeelding van Maureen
Maureen Auteur

”Ik geloof in een gelukkige en gezonde toekomst, waarin iedereen bewust is van al het moois op deze aarde" Mijn persoonlijke missie is om de bewustwording te vergroten voor een betere wereld door het stimuleren van een duurzame(re) levensstijl. Dit doe ik op verschillende manieren. Naast eventblogger bij Voor de Wereld van Morgen, help ik met For A Conscious Earth bedrijven, zelfstandige ondernemers en initiatieven om hun MVO-zichtbaarheid te vergroten op social media. Via mijn blog Think Ecodesign bied ik een platform voor duurzame intiatieven en via Ecodesigntassen.nl verkoop ik tassen die gemaakt zijn van hergebruikte, gerecyclede, en biologische materialen. Tevens ben ik mede-initiatiefnemer van Duurzaam December, een non-profit initiatief dat de bewustwording wil vergroten in het aankoopgedrag van consumenten.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.473 blogs