afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Crowdfunding is de guerrilla voorbij

Hoe een tegendraadse manier van financieren de wereld veroverde

Ineens was het er ook in Nederland. In 2005. Een nieuwe manier van financieren: crowdfunding. Gewone mensen investeerden samen in projecten waar ze in geloofden en kregen die zo van de grond. Crowdfunding was een tikkeltje tegendraads. Tegen de gevestigde orde van investeerders en banken die vooral keken naar financiële rendementen. We zijn inmiddels tien jaar verder. En het lijkt erop dat crowdfunding het guerrillastadium voorbij is.  

12,4 miljard euro in 2014 

In de eerste jaren investeerden mensen vooral in creatieve projecten; ze schonken een donatie en ontvingen een beloning. Sinds 2010 zien ook ondernemers kansen om met crowdfunding de start van hun bedrijf mogelijk te maken. In ruil voor geld van de crowd geven ze een tegenprestatie in de vorm van een beloning, lening of de verkoop van aandelen. Deze markt verdubbelde elk jaar. In 2014 werden in Nederland meer dan tweeduizend projecten en ondernemingen gecrowdfund voor bij elkaar 63 miljoen euro. Wereldwijd was het totale bedrag 12,5 miljard euro, waarvan 2,5 miljard in Europa (bron Douw & Koren). Deze markt maakt dus een serieuze ontwikkeling door.

Regels en risico's

Met de groei van een markt doen ook regels hun intrede. Crowdfunding heeft zich ontwikkeld van innovatie in de financiële markt tot een serieuze vorm van financiering. Crowdfunders worden niet alleen meer gedreven door het goede gevoel of het maatschappelijke rendement, maar ook door financieel rendement. Dan komen ook de bijbehorende risico’s ter sprake. De wetgeving is telkens in ontwikkeling; de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet toe op de naleving daarvan. De branche zelf heeft zich verenigd en onder andere een gedragscode ingesteld.

Gijsbert Koren van Douw & Koren Crowdfunding Consultancy: “Een gedragscode is belangrijk om samen mooie projecten mogelijk te maken en de economie direct te stimuleren via crowdfunding. Alles moet goed geregeld zijn voor investeerders.”

Businesscase

Ook aan ondernemers worden steeds meer eisen gesteld. Ze moeten niet alleen een goed idee en verhaal hebben, maar ook een goede businesscase, waarin staat hoe zij hun tegenprestatie gaan leveren. De duurzame crowdfundingsite One Planet Crowd, ook wel bekend van de succesvolle campagnes van ‘onze’ oud Wereldprijsdeelnemers Yoni en Seepje, doet een goede businesscase check. Elke ondernemer moet goed kunnen uitleggen hoe zijn businesscase in elkaar zit en wat de mogelijke rendementen zijn, maar ook de risico’s. Maatschappelijk én financieel.

Maarten de Jong (directeur en mede-oprichter van Oneplanetcrowd): "De ondernemer die leningen van de crowd wil aantrekken, levert bij ons de nodige financiële gegevens aan en komt op gesprek om uitvoerig in te gaan op de onderliggende aannames van de financiële prognoses. In dit proces valt een groot deel van de ondernemers af. Natuurlijk gunnen we alle ondernemers het kapitaal dat ze nodig hebben om te groeien, maar wij vinden het uiteindelijk het belangrijkst dat we onze crowd investeringsopties bieden waarbij risico en rendement met elkaar in verhouding zijn."

Vooroordelen ontkracht

Dat haalt meteen het vooroordeel van veel mensen onderuit, namelijk dat crowdfunding een laatste redmiddel is voor startende bedrijven. ‘Gewone’ investeerders zien een geslaagde crowdfundingcampagne inmiddels als een proeve van bekwaamheid, die iets zegt over de capaciteiten en het doorzettingsvermogen van de ondernemer.  Maar nemen we dan afscheid van het tegendraadse van crowdfunding? Zien we het voortaan als een van de vele manieren om een bedrijf of project te starten, inclusief strenge wetten en regels?

Volgens Gijsbert Koren is het al zover: “Veel ondernemers maken gebruik van crowdfunding in combinatie met andere financieringsbronnen. Toch blijft het wel bijzonder. Je betrekt direct een groep mensen bij jouw idee en samen zorg je ervoor dat het idee slaagt. Dat leidt tot een directe relatie, betrokkenheid en verantwoordelijkheid.”

Hoe professioneel de markt ook wordt, crowdfunding gaat om mensen die met andere mensen iets moois van de grond proberen te krijgen. Of het rendement nu maatschappelijk is, financieel of beide.Ook Voor de Wereld van Morgen wil projecten via crowdfunding vooruit helpen. Dat doen ze samen met Oneplanetcrowd. Wil je hier meer over weten? Kijk op www.voordewereldvanmorgen.nl/crowdfunding.

afbeelding van Asceline
Asceline Auteur

Hoi. Mijn naam is Asceline Groot. Ik ben auteur van het boek 'Het Nieuwe Groen', co-auteur van 'Dromen voor Altijd' en werk nu aan mijn proefschrift. Het onderzoek gaat over de effecten van 'social enterprises' op consumentengedrag en grote bedrijven. Ik ben altijd op zoek naar mooie, bijzondere, concrete, een tikkeltje vage of mindblowing ideeën die onze wereld een beetje mooier maken. Om een blog over te schrijven, of mijn netwerk of kennis mee te delen. Dus twijfel niet als je rondloopt met een vraag of verzoek.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs