afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Crowdfunding afgelopen... en dan?

In 2016 hebben zes enthousiaste ondernemers gecrowdfund met Voor de Wereld van Morgen. En het gaat goed met ze!

Hoe gaat het met de ondernemers die in 2016 hebben gecrowdfund met VDWVM?
Waar staan de crowdfunders van 2016 nu?

In april 2016 gingen zes duurzame ondernemers uit de VDWVM-community van start met hun crowdfundingcampagne op Oneplanetcrowd. Veel van onze andere community leden deden mee en steunden de initiatieven met een bedrag. Hoe gaat het nu met deze zes ondernemers en wat zijn hun plannen voor 2017?

KarTent

Kartent, die recyclebare kartonnen festivaltentjes produceert, begon aan de crowdfunding met de wens om €25.000 op te halen. Ondernemers Jan Portheine en Wout Kommers wilden hiermee de groei en ontwikkeling van hun jonge bedrijf financieren. En dat is gelukt: dankzij een geslaagde campagne wisten Jan en Wout maar liefst €50.000 op te halen bij de crowd!

Hierna barstte het festivalseizoen los en waren de KarTentjes aanwezig op festivals in binnen- én buitenland. Zo konden ze afgelopen maanden ook in België, Zweden, Duitsland en Zuid-Afrika overnachten in een waterdichte KarTent. En KarTent heeft er een klein broertje bij, de ondernemers hebben in 2016 namelijk ook de KarTent Junior uitgebracht. 

Jan: "Onze hoogtepunten van het afgelopen jaar zijn zeker mogelijk gemaakt dankzij onze crowdfunding en de hulp van VDWVM en ASN Bank. We kijken uit naar 2017 en gaan volgend jaar vrolijk verder met het verspreiden van de karton revolutie!" 

KantoorKaravaan

Om de vloot van hun unieke KantoorKaravaans uit te breiden besloten ondernemers Frank, Carolien en Tom om zich aan te melden voor de VDWVM-crowdfunding. Het doel was om genoeg geld op te halen om in de zomer drie nieuwe mobiele kantoorruimtes in gebruik te kunnen nemen. En dat lukte!

Initiatiefnemer Tom van de Beek: "De crowdfunding heeft ons erg geholpen, omdat we zo onze vloot hebben kunnen uitbreiden en tegelijkertijd hebben kunnen werken aan de uitbreiding van ons netwerk. Zo hebben we door de samenwerking met VDWVM en ASN Bank veel nieuwe mensen ontmoet."

En ook in 2017 gaat KantoorKaravaan mooie dingen doen. Tom: "We hebben een fantastische natuurplek gevonden die we potentieel uit kunnen bouwen tot een into the wild co-working dorp! Maar we gaan eerst overwinteren in Lola Lik, de oude Bijlmerbajes die is omgeturnd tot een inspirerende, creatieve broedplaats. Met de units van de KantoorKaravaan bieden we daar vanaf nu tijdelijke werk- en meetingspaces aan voor start-ups."

VoorleesExpress

Het initiatief van de VoorleesExpress is gestart om kinderen met een taalachterstand op een leuke, gezellige manier te helpen: door ze voor te lezen! Om ook kinderen te bereiken in kleinere gemeentes wilde de VoorleesExpress graag een Voorleesspakket kunnen realiseren. Het doelbedrag was gesteld op €25.000 maar er werd maar liefst ruim €40.000 opgehaald!

Initiatiefnemer Marieke Heinsbroek: "De crowdfunding campagne met VDWVM was een succes, na de afronding van de campagne in juni zijn we meteen aan de slag gegaan. In oktober zijn de eerste pakketten verstuurd en deze werden enthousiast ontvangen!" 

In 2017 wil de VoorleesExpress de pakketten nog verder verspreiden en ze hebben hierbij een mooie partner gevonden: Stichting Actief Ouderschap gaat helpen om de voorleespakketten verder te verspreiden.  

Sprinklr

De groene plantenbox van Sprinklr wist de meeste mensen te enthousiasmeren, bijna 200 mensen bestelden alvast een seizoensbox vol duurzaam gekweekte planten, groenten en kruiden.

Oprichter Suzanne: "Met Sprinklr gaat het heel goed! Sprinklr heeft met de crowdfunding campagne een knallende lancering gehad en een mooie groep eerste klanten gevonden. Daarna hebben we naast een zomerbox ook een herfstbox verkocht en kun  je nu ook grote planten bestellen via onze website."

Daarbij wisten ze in 2016 ook een plek te veroveren in het incubatorprogramme "Let it Grow" voor start-ups in de plantenwereld en werd de bezorging van de plantenboxen gratis. Om alle mooie ontwikkelingen in goede banen te leiden zoeken ze nog nieuwe collega's dus mocht je op zoek zijn naar een toffe baan...

Keet Smakelijk

Scato van Opstall en Laura Emmelkamp begonnen enkele jaren geleden hun platform Keet Smakelijk met als doel om kinderen gezonder en vooral meer groente te laten eten. in 2016 wilden ze van start met hun concept "Chef het Samen" dat kinderen actief bij het dagelijks eten betrekt. Met de crowdfunding wilden ze €10.000 ophalen om hun unieke kookboek Chef het Samen met Tomaat te kunnen realiseren. En het doel werd behaald!

Oprichter Laura: "De crowdfunding leverde in korte tijd veel publiciteit en pre-orders op voor Chef Het Samen met tomaat. Er kwamen een aantal nieuwe samenwerkingen met duurzame bedrijven tot stand waardoor wij het kook- en kweekboek ook echt konden gaan maken. Afgelopen oktober rolde het van de pers, we waren énorm trots!"

En het boek is een succes, zo is Chef het Samen met Tomaat zelfs geselecteerd voor de Gourmand World Cookbook Awards. En dankzij een paar grote zakelijke bestellingen is het boek in de december feestmaand bij veel kinderen beland. Voor een basisschool in Amsterdam Zuid-Oost ontwikkelen Laura en Scato momenteel een curriculum met kook- en kweeklessen en hiermee willen ze in 2017 verder gaan. Zo dromen ze van een online lesprogramma waar ook andere scholen en BSO’s gebruik van kunnen maken. En het idee voor een volgend kookboek ligt ook al op de plank! 

Sweet Heroes

Ondanks dat Sweet Heroes haar gestelde doelbedrag niet wist op te halen hebben ze wel een mooi jaar achter de rug. De poppen raken steeds bekender en zijn op meer plekken te koop waaronder zelfs in België, Zweden, Duitsland en Roemenië! Oprichter Els Veltkamp: "Voor een eerste jaar, waarin we het product bedachten, ontwikkelden, lieten produceren én op de markt introduceerden, was het bijzonder succesvol! Met al die kennis en met het netwerk dat we hebben opgebouwd gaan we nu met veel vertrouwen het volgende jaar in."

In 2017 wil Sweet Heroes verder gaan uitbreiden en zich richten op goed, verantwoord speelgoed en andere textielproducten. En het buitenland lonkt, Sweet Heroes wil verder gaan internationaliseren om te kunnen voldoen aan de vraag uit het buitenland. Om dit te realiseren willen ze hun team verder uitbreiden en het bedrijf laten groeien.

Els:"Onze deelname aan de VDWVM-community werkt heel goed. Zo waren we blij dat we aanwezig waren op het MorgenVandaag klantenevenement van de ASN Bank en de aandacht die we krijgen voor Sweet Heroes. Onze producten passen namelijk uitstekend bij de doelgroep van ASN Bank & VDWVM!"

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.551 blogs