afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Bouw je business met Instagram

Tips & tricks zodat ook jij met Instagram je onderneming kunt laten groeien.

Foto: NeONBRAND via Unsplash

Instagram is een van de snelst groeiende social media kanalen en veel startende ondernemers gebruiken het om hun business mee te bouwen. Maar waar begin je? Welke tools zijn handig? En wat werkt nu wel en niet? Dat zochten we voor je uit.

Wij vroegen de ondernemer sachter de snelgroeiende, duurzame Instagram accounts van Het Zero Waste Project, Sharp SharpSeepje, Instock en natuurlijk ASN Bank om hun beste tips & advies voor jou.

Eerst even de basics. Het klinkt misschien logisch maar zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt met Instagram. 'Veel volgers krijgen' is niet iets waar je direct wat aan hebt als ondernemer, maar een doel als 'nieuwe klanten genereren via Instagram' is dat uiteraard wel. Zorg er dus voor dat je je doel zo conreet mogelijk maakt, dat geeft richting en duidelijkheid. En gebruik je meerdere social media kanalen? Dan kun je per kanaal een ander doel formuleren, een gebruiker van Facebook of Twitter is namelijk niet per se dezelfde persoon als iemand die je op Instagram volgt. Houd daar ook rekening mee in je content.

Belangrijk: Zorg dat je voor je onderneming een zakelijk account aanmaakt. Alleen dan krijg je inzicht in je statistieken en kun je adverteren op Instagram.

Statistieken kun je inzien met een zakelijk account. Foto: Georgia de Lotz

Basics covered? Dan nu door naar het echte werk.

Hoe zet je Instagram in voor je onderneming?

We vroegen aan de mensen achter enkele snelgroeiende, duurzame instagramaccounts waar zij Instagram voor gebruiken. Daar kwamen duidelijke doelen uit naar voren:

  • Het verhaal vertellen & inspireren
  • Loyaliteit & een fanbase creëren
  • Nieuwe doelgroepen bereiken
  • Merkbekendheid vergroten

Renate van Sharp Sharp gaf aan dat maar liefst 80% van hun zakelijke klanten het bedrijf hebben gevonden via Instagram. Ze benadrukt het belang van interactie met je volgers: "Voor ons is Instagram een belangrijke tool om ons verhaal te vertellen, de boodschap over te dragen & vooral ook om de connectie met ons fans te maken. We vinden het een fijn platform om vragen te stellen over nieuwe producten, verhalen te vertellen over onze missie en aandacht te vragen voor dingen die wij belangrijk vinden."

De smakelijke feed van Sharp Sharp trekt nieuwe klanten aan

Een goede post op Instagram

Hoe maak je nou een goede Instagram post of story? Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten:

  • Denk na of je post/story voldoet aan je doelen
  • Creëer rust & eenheid op je feed
  • Focus op interactie
  • Denk ook aan de persoonlijke touch

Jill van Instock: "Bij het plaatsen van een Instagram-post houden we altijd onze doelen in ons achterhoofd. Zet het bericht aan tot denken en/of maakt het bericht het aantrekkelijk om bij een van onze restaurants te komen eten? Op esthetisch gebied proberen we in onze feed eenheid te creëren door alle beelden op dezelfde manier te bewerken. Zo ontstaat er rust en herkenning. Instagram is een soort hedendaags visitekaartje, des te belangrijker dat het verhaal visueel en tekstueel helemaal klopt met wat je doet en wat je wil uitstralen."

Jessie van Het Zero Waste Project: "Onze strakke feed en persoonlijke stijl spreken veel mensen aan. Daarbij weten we dat onze doelgroep zich op Instagram bevindt dus het is voor ons een ideaal kanaal om onze kennis over zero waste leven te verspreiden."

De strakke feed van Het Zero waste Project is visueel erg aantrekkelijk.

Handige tools voor Instagram

We vroegen uiteraard ook welke tools de ondernemers gebruiken om van hun account een succes te maken. Dit waren hun tips:

  • Adobe Photoshop & Lightroom of apps als Photoshop Mix, VSCO of Snapseed
  • Hashtag generators als Hashtagify, All Hashtag en Hashme
  • Inplannen via apps als Planoly, Later, Preview en Buffer
  • Voor creatieve stories kun je Unfold of Canva gebruiken

Instagram voor ondernemers in een notendop

Jill van Instock:"Onderschat Instagram niet! Het is een relatief makkelijk, goedkoop en creatief medium waar je ontzettend veel bereik mee kunt genereren. En dat is natuurlijk precies wat je nodig hebt als startend ondernemer. Zet je kernwaarden, doelen, missie en visie eens onder elkaar en zorg dat deze elementen altijd terugkomen in de beelden die je plaatst en in de tone of voice die je in je captions hanteert. Zo versterk je je 'merk' en wordt jouw Instagram-account het perfecte visitekaartje voor je bedrijf. En focus op de interactie! Stel mensen op de hoogte van je bestaan en volg andere merken en personen die bij je passen."

Renate van Sharp Sharp: "Denk goed na over het verhaal wat je wil vertellen, kies een richting en volg die. Soms is het fijn om in een reeks te denken, vertel bijvoorbeeld over de impact die je wil maken en wijd daar 3 post aan zodat het er mooi uit ziet op je tijdslijn. En vind goede hashtags om te gebruiken of maak een persoonlijke hashtag die helemaal bij je bedrijf past. Tenslotte geloven wij in kwaliteit boven kwantiteit, dus liever 3 goede posts per week in plaats van 7 matige."

In de feed van Seepje staat hun duurzame product centraal

En Myrthe van Seepje vat het mooi samen: "Als je met Instagram begint, doe het dan goed. Investeer tijd en budget in het creëren van mooie content en in de interactie met je doelgroep en influencers. Met een succesvol Instagram account bouw je automatisch social proof op waar je potentiële nieuwe klanten mee zult aantrekken."

Meer slimme tips voor ondernemers

Voor de Wereld van Morgen, de ondernemerscommunity van ASN Bank, heeft als doel om duurzame ondernemers te helpen groeien. Wil je ook lid worden met je duurzame start-up of bedrijf? Kijk dan hier wat we voor je kunnen doen en meld je aan. Oh, en volg ons op Instagram natuurlijk ;).

afbeelding van Maartje
Maartje Auteur

Mijn hart gaat sneller kloppen van duurzame ondernemers, groene uitvinders en sociale doeners. Heb jij een goed idee of mooi initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.478 blogs