afbeelding van Milou
Milou Auteur

Bomentinder maakt Amsterdam groener

Met de campagne Bomen voor Amsterdam kunnen inwoners van de stad zelf plekken voor nieuwe bomen nomineren.

Plekken in de publieke ruimte maar ook juist in achtertuinen en op eigen grond komen in aanmerking | Foto Hung Tran

Jij krijgt een boom, jij krijgt een boom, iedereen krijgt een boom! Het is stichting De Gezonde Stad die deze maanden voor Oprah mag spelen en 100 nieuwe bomen weggeeft. Inwoners van Amsterdam mogen zelf plekken voor deze nieuwe bomen nomineren.

Droom van een boom

'Ik ben groot, breed en beschermend. De kleine eikeltjes aan mijn takken verraden mijn gevoeligheid en ik ben vooral op zoek naar genegenheid.' De tien verschillende bomen waar inwoners uit kunnen kiezen zijn op de campagnewebsite als tinderprofielen omschreven, inclusief swipefunctie, zogenaamde leeftijd en persoonlijke eigenschappen. Als de vonk met een bepaald soort overslaat kun je een motivatie insturen en kans maken op een date. 'Een langdure duurzame relatie', zo vertelt communicatiemanager Tim de Broekert ons.

Swipe op de website door de kanjers van bomen en maak een match #bomenvooramsterdam

Amsterdamse herplantfonds

De gemeente Amsterdam kent een herplantingsfonds. Voor iedere boom die weggehaald wordt moet er een gelijkwaardige worden teruggeplaatst, of er moet een bedrag (de waarde van de gekapte boom) in het fonds gestort worden voor de aanplant van nieuwe bomen. 'Het fonds begon aardig op te lopen en toen heeft onze directeur (red. Jaap de Jong) tegen de gemeente gezegd, laat ons daar iets mee doen. Plekken voor nieuw groen, die hebben wij binnen no time geregeld.' De gemeente Amsterdam worstelt namelijk met ruimte voor al dit groen. Want waar plant je duizenden nieuwe bomen?

Na een brainstorm was de campagne Bomen voor Amsterdam het resultaat. 'We willen de inwoners een relatie laten opbouwen met de bomen, ze zelf laten planten en er daarna voor laten zorgen. En hoe bouwen mensen relaties op tegenwoordig? Online, en via tinder.'

Voor iedere inwoner een boom

De campagne is een groot succes vertelt Tim ons. 'Er zijn op dit moment al 500 aanmeldingen, 40 matches zijn goedgekeurd en we hebben er nu dus nog 60 te gaan.' De locaties variëren van achtertuinen tot schoolpleinen en sportclubs. Het is de bedoeling dat alle 100 bomen het aankomende bomenplant-seizoen nog geplant worden, in samenwerking met partner de Nationale Bomenbank.

Volgens Tim is dit pas het begin. Het liefst ziet hij voor iedere inwoner van Amsterdam een boom. Nu is dat nog 1 boom op 3 Amsterdammers. Geen slechte score, ter vergelijking, in Parijs is het 1 boom op 22 inwoners. Maar uit recent onderzoek van de UvA blijkt wel dat het groen in de stad niet meegroeit met alle nieuwe bebouwing. Tussen 2003 en 2016 is de hoeveelheid groen binnen de ring met 11% afgenomen, dat is drie vierkante kilometer groen minder, oftewel 550 tot 600 voetbalvelden.

De campagne werd gelanceerd met De Grote Bomendateshow tijdens het Treefest van the Pollinators | Foto: Maxime Noir Photography

Voordelen van groen in de stad

Groen in de stad biedt tal van voordelen. Het helpt een stad afkoelen in de zomer, zorgt voor betere afwatering bij (hoos)buien en bovendien worden mensen vrolijk van de natuur. Tim hoopt dan ook dat deze campagne als inspiratie kan dienen voor andere steden. Hoe meer groen, hoe beter!

afbeelding van Milou
Milou Auteur

Communitymanager Voor de Wereld van Morgen. Wij helpen duurzame ondernemers aan een vliegende start én vertellen je over de tofste innovaties en startups. Een mooiere wereld begint bij een slim idee. Heb jij er een? Deel het met ons en laat weten hoe we je kunnen helpen!

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.610 blogs