afbeelding van Pien
Pien Auteur

Black Friday: duurzame acties en circulaire tegenhangers

Met torenhoge kortingen is Black Friday hét koopfestijn van het jaar. Deze ondernemers maken deze dag een stukje groener en socialer.

Kledingruil
Niet shoppen maar swappen tijdens het (Say NO to) Black Friday Festival in Rotterdam

Het kan je bijna niet zijn ontgaan: Black Friday komt er weer aan. Torenhoge kortingen en koopgekte, vlak voor Sinterklaas en de kerstdagen. Oorspronkelijk komt Black Friday uit de Verenigde Staten, maar heeft -  zoals vaker  - ook voet aan de grond gekregen in Nederland en de rest van de wereld.

In 2018 werd er in Nederland tijdens Black Friday 750 miljoen euro uitgegeven. Zevenhondervijftig miljoen! Kijk, als je al maanden een fotocamera wilt kopen, of als je laptop het net heeft begeven, is het natuurlijk best fijn dat je op Black Friday een dikke korting krijgt. Maar deze hoge kortingen zetten ook aan tot kopen om het kopen, zonder dat het echt nodig is.

Steeds meer groene ondernemers verzetten zich dan ook tegen Black Friday, of proberen die dag juist extra goed te doen. Het duurzame spijkerbroekenmerk Kings of Indigo had vorig jaar bijvoorbeeld een mooie actie: voor elke spijkerbroek verkocht op Black Friday, deden ze een donatie aan Made Blue om het water te compenseren. Bij webshop thegreenlabels.com kon je kiezen: 20% korting, of die korting doneren aan Fashion Revolution Nederland. Weer andere webshops gingen juist een dagje dicht.

Ook dit jaar geven duurzame ondernemers en sociale organisaties weer hun eigen draai aan de Black Friday-gekte. Deze mooie tegenhangers en acties zijn we al tegengekomen.

QNOOP: sokken voor Lesbos

Duurzame sokkenmerk QNOOP maakt er een gewoonte van om iets terug te geven aan de wereld tijdens Black Friday. Vorig jaar steunde QNOOP daklozen in Amsterdam in samenwerking met het Leger des Heils. Dit jaar werken ze samen met Movement on the Ground om vluchtelingen op Lesbos te helpen.

Tijdens hun Green & Social Friday doneert QNOOP 150 paar sokken aan Movement on the Ground. Voor elke aankoop in hun winkel in Amsterdam of de webshop doen ze daar nog een extra paar bovenop. Deze toffe actie loopt van Black Friday (29 november) tot en met Cyber Monday (2 december).

Qnoop flagship store    Koop een paar sokken van Qnoop, en doneer gelijk een paar aan vluchtelingen op Lesbos.

(Say NO to) Black Friday Festival

In Rotterdam organiseert BlueCity op vrijdagmiddag 29 november dé circulaire tegenhanger van Black Friday: het Changez XL (Say No to) Black Friday Festival. In het voormalige zwembad Tropicana verrijst een markt met het thema SWAP & REUSE. Er is onder andere een pop-up store van vintagewinkel Betje Krul te vinden, je kan kapotte kleding en spullen laten maken bij De Naaister of het Repair Café en er vindt een grote kledingruil plaats. Allemaal in vrijdagmiddagborrelsfeer met een DJ, een hapje en een circulair gebrouwen biertje. Iedereen is welkom en de toegang is gratis.

Pop up for #PeopleFriendlyFashion

Tijdens Black Friday wordt ontzettend veel kleding gekocht. Daarom vraagt FairWear tijdens Black Friday aandacht voor de mensen die onze kleding maken, die dit vaak doen onder slechte omstandigheden en voor een loon waarvan ze niet kunnen leven. Maar vooral wil FairWear laten zien dat dit anders kan. Onder het motto ‘Trek het je aan. Koop bewuster. Wear Fair’ opent de organisatie - in samenwerking met CNV Internationaal en Mondiaal FNV - de Pop-up for #PeopleFriendlyFashion, op 28 en 29 november op Het Plein in Den Haag.

In een grote glazen container kun je onder andere zelf plaatsnemen achter een naaimachine, via een VR bril kennismaken met een kledingmaakster in Bangladesh en Fair Wear kledingmerken ontdekken. De pop-up is donderdag 28 november open van 13.00 tot 21.00 uur en op vrijdag 29 november van 10.00 tot 18.00 uur. Het hele programma bekijk je hier.

Moyee Coffee: geen 20% goedkoper, maar 20% duurder

Moyee Coffee - je weet wel, van die ontzettend lekkere fair chain koffie - draait het deze week om. In plaats van dat je koffie met korting koopt, betaal je juist 20% meer. Op Black Friday zelf is dat zelfs 30% meer! Die inkomsten steken ze natuurlijk niet in eigen zak, maar doneren ze aan een radical change maker. Je kan bij hun Facebook-post over deze actie aangeven welke change maker jij wilt nomineren. Wees er snel bij, want deze mooie actie geldt alleen deze week ;)

MUD Jeans x Sea Sheperd

Het ciruclaire MUD Jeans en Sea Sheperd zijn al langer partners in crime in het beschermen van het zeeleven en de strijd tegen plasticvervuiling. Zo ontwikkelde MUD Jeans dit jaar een speciale Sea Sheperd-collectie, waarvan de winst naar Sea Sheperd gaat. Afgelopen september organiseerden ze samen het Regenerate Festival op het strand van Bergen aan Zee, waar onder andere een shortdocu met beelden uit 'Chasing the Thunder' te zien was. 

Tijdens deze week in aanloop naar Black Friday werken MUD Jeans en Sea Sheperd opnieuw samen om de impact van consumentisme op onze oceanen onder de aandacht te brengen. Onder het motto 'We're turning Black Friday Blue' trapten ze hun online campagne maandag af met het verhaal van kapitein Peter Hammerstedt. Volg MUD Jeans op Instagram om de campagne te volgen. 

De Sea Shepard collectie van MUD Jeans    De Sea Shepard-collectie van MUD Jeans

Het Goed: bewust en tweedehands kopen

Het Goed, de grootste keten van kringloopwinkels in Nederland, heeft samen met TNO becijferd dat je door 1 kilo spullen te hergebruiken 1 kilo CO2 bespaart. Daarom zullen de 25 vestigingen van Het Goed van donderdag 28 november t/m maandag 2 december extra groen kleuren. Op Black Friday zelf vinden bijvoorbeeld in alle vestigingen activiteiten plaats, waarmee klanten op ludieke manier bewust worden gemaakt hoe goed ze bezig zijn met hun aankopen. Lees hier meer over de actie en vind een vestiging bij jou in de buurt.

Dille & kamille en Plantsome gaan voor bomen

Dille & Kamille doet ook niet mee aan Black Friday. In plaats van kortingen uit te delen, plant Dille & Kamille 1.000 m2 nieuw bos in Nederland en Costa Rica, samen met Trees for All. Helemaal zonder tegenprestatie te vragen. Zoals ze zelf zeggen: 'Geluk zit bij ons niet in korting, we doen liever iets goeds voor de natuur'. We love it! Ook online plantenwinkel Plantsome wil meer bomen zien, en minder koopgekte. Dus dopen ze deze week rondom Black Friday om naar #GREENWEEK. Tot en met 2 december plant Plantsome voor elke verkochte 'groene amigo' een boom via One Tree Planted.

Minder winkelen, meer lezen

afbeelding van Pien
Pien Auteur

Interim communitymanager Voor de Wereld van Morgen, boomknuffelaar en dierengek. Wordt blij van slimme ideeën die de wereld een stukje mooier maken. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.202 blogs