afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Bijverdienen en het milieu helpen? Neem een pakje mee voor je buurman

Bij Trunkrs kan iedereen met een auto pakketjesbezorger worden, en ja, dat is goed voor het milieu

Oprichters van Trunkrs Dimitri Balai (L) en Jan Wijn

De wereld veroveren. Entrepreneurs Jan Wijn en Dimitri Balai kondigen hun ambitie zonder knipperen aan als ze pakketbezorgbedrijf Trunkrs aan anderen uitleggen. Waar taxiservice Uber een revolutie ontketende in het vervoeren van mensen hopen zij hetzelfde te bereiken in de pakketjeswereld. Wij spraken met mede-oprichter Jan Wijn.

Buurtbezorger

‘We rekruteren forenzen die toch al een bepaalde route moeten rijden om een paar pakketjes van webshops mee te nemen die ze in de buurt kunnen bezorgen. Alle pakketjes worden op de dag van bestelling afgeleverd.’ Een simpel idee dat in potentie een enorme hoeveelheid aan CO2-uitstoot kan voorkomen. Zeker als je bedenkt dat inmiddels ruim 12 miljoen Nederlanders online shoppen en dus gebruik maken van een bezorgservice.

Last mile

Trunkrs maakt het verschil op de zogenoemde last mile. Wijn: ‘De last mile is het laatste stukje van het distributiecentrum tot aan de klant. Daarvoor laten bezorgbedrijven nu nog een bestelbus individueel bij iedereen langsgaan. Dat is ontzettend inefficiënt en vervuilend.’

Met zijn bedrijf laat Wijn de bulk van de bestellingen van webshops die via Trunkrs bezorgen op strategische plekken in het land afleveren. Vervolgens gaat er een pushbericht naar specifieke bezorgers - die in de app hebben aangegeven hoe ze die dag rijden - met de vraag of zij een aantal pakketjes kunnen bezorgen op hun route. De bezorgers krijgen betaald om een paar stops te maken. ‘Het komt natuurlijk voor dat niet alle pakketjes bezorgd kunnen worden, die laten we dan door een professionele bezorger langsbrengen, zodat iedereen wel krijgt wat hij heeft besteld.’ 

Helemaal leeg

Het idee voor Trunkrs ontstond toen Wijn, die eerder al als productontwikkelaar voor TNT Express werkte, in de file stond: ‘Ik keek achterom en zag een lege achterbank. De auto’s om mij heen waren al net zo leeg. Door mijn werk in de logistiek wist ik bovendien dat minimaal een derde van alle vrachtwagens die ik zag niks bij zich hadden. Zo zonde, dat kan anders dacht ik’ .

Wijn, die nog geen ervaring had met een het oprichten van een eigen onderneming, besloot in het diepe te springen en samen met Dimitri Balai Trunkrs op te richten. ‘We hebben een niche te pakken. Grote bezorgers als PostNL doen dit niet en leveren bovendien nauwelijks op de dag zelf.’

Concurrentie

Toch is Trunkrs niet het enige bedrijf dat heeft ontdekt dat er iets met de lege ruimte van auto’s gedaan kan worden. Zo is er het eveneens in Utrecht gevestigde Pickthisup, dat met een vergelijkbaar concept werkt. En ook Uber is begonnen met het bezorgen van pakketjes.

Wijn lijkt er niet mee te zitten: ‘Wij zijn in Nederland enorm gegroeid. Volgend jaar gaan we naar België. En ook in andere Europese landen is er behoefte aan dit soort diensten. Wij willen daar een rol van betekenis gaan spelen.’ Een extra opsteker voor Trunkrs is dat ze werden opgenomen in een prestigieus programma voor groene startups, de Climate-KIC Accelerator.

Of Wijn ook echt de wereld echt gaat veroveren? Wie zal het zeggen. Er lijk in ieder geval één zekere winnaar met de opkomst van Trunkrs en concurrenten: de planeet.

Doe ook iets met je lege achterbank

Je kan je nog inschrijven bij Trunkrs als bezorger. Bezorgers worden wel eerst gescreend.

afbeelding van Tobias
Tobias Auteur

Freelance journalist en filmmaker | 27 | liefhebber van biologische aardappelen met jus

INSPIRATIE

Meer blogs in Klimaatbescherming

Alle 1.550 blogs