afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

#begoodbesocial

© Begoodbesocial.org.uk
© Begoodbesocial.org.uk

Op 1 maart 2013 vond de allereerste Nederlandse Be Good Be Social plaats. Medewerkers van non-profit organisaties, goede doelen en maatschappelijke ondernemingen verzamelden zich bij Knowmads in Amsterdam om ideeën uit te wisselen over online marketing en communicatie. Op het programma stonden diverse presentaties en de mogelijkheid om te netwerken met vakgenoten. Serieuze zaken dus, maar dan met wel erg gezellige mensen.

Je organisatie als sympathiek merkJacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, beet het spits af met een presentatie over responsive branding. Tijden veranderen en om mee te kunnen komen, zullen goede doelen het publiek meer moeten betrekken bij hun werk. Minder zenden en meer luisteren. Dat betekent dat goede doelen niet slechts uitleggen wát ze doen, maar ook waarom. Zo word je een sympathiek doel, waar mensen zich verbonden mee voelen.

Tijden veranderen en om mee te kunnen komen, zullen goede doelen het publiek meer moeten betrekken bij hun werk

Demystifying Twitter

Sympathiek hoeft overigens niet te betekenen dat de communicatie rond je organisatie saai wordt. Je kunt de leden van je achterban uitnodigen om mee te praten of zelf online een discussie aanwakkeren. Chad Bilyeu, online communicatiemedewerker bij de European Cultural Foundation, doet dat via Twitter. Hij vergeleek het in zijn presentatie met een relatie, waarbij je op zijn tijd best flink mag provoceren. Dat houdt het tenslotte spannend.

Samen delen

Hierna nodigde Pelle Aardema, open data specialist bij Open for Change, ons uit om informatie vrij te delen. Nog te vaak plaatsen organisaties copyrights op hun rapporten terwijl informatie die gedeeld wordt, veel waardevoller is: “Met data is het net als met wijn; het smaakt beter als je het opent en deelt met vrienden”, aldus Aardema. 

Met data is het net als met wijn; het smaakt beter als je het opent en deelt met vrienden.

Easy does it: Google Grants

Richard van Galen, online campaigner bij Natuur & Milieu, beschreef aan de hand van zijn eigen campagnes wat er mogelijk is met Google Grants. Met deze gratis dienst van Google, kunnen goede doelen online kleine advertenties plaatsen. Simpel maar effectief, zo bleek uit de voorbeelden van Richard.

Make it dirty

Net zo simpel en effectief is het online petitieplatform Change.org, waar Dmitry Savelau als campaigner aan verbonden is. Iedereen kan een petitie plaatsen en op die manier een dosis handtekeningen verzamelen. Maar wat zorgt ervoor dat deze viral gaat, oftewel groot wordt? Volgens Dmitry is het toverwoord ‘DIRTy’: Dramatic, Inspiring, Relevant, Timely.

In de praktijk

Om onze verse kennis gelijk toe te passen, vroeg Niels Oldewijn, oprichter van Elos, ons tenslotte een social mediacampagne te ontwerpen. In kleinere groepen gingen we aan de slag, met als resultaat een berg aan enthousiaste plannen en de meest originele hashtags.

Al met al was het een inspirerende en afwisselende dag, waarbij creatieve ideeën zijn ontstaan en nieuwe contacten zijn gelegd. Oja, en ergens zwerft een filmpje rond van veertig mensen die semi-vrijwillig muziek maken met een stuk afval…

Be Good Be Social: voor herhaling vatbaar!

afbeelding van Jorien
Jorien Auteur

Na een aantal jaar bij een internationale ontwikkelingsorganisatie te hebben gewerkt, ben ik inmiddels communicatiemedewerker bij de Vrije Universiteit van Amsterdam. In mijn vrije tijd fiets ik het liefst over de grachten van onze hoofdstad en ontdek ik nieuwe leuke plekken. Zonder kroost, maar ook zeker mét. Op Barts Boekje Junior, Twitter en Instagram tref je het bewijs (@jorien_thijs).

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.549 blogs