afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

Beat the Bag maakt tassen waarmee je gezien wilt worden

Kende jij dit bijzondere project al?

Afbeelding: Beat the Bag

Sinds 1 januari 2016 is de gratis plastic tas in heel Europa verboden geworden, om zo het gebruik van plastic terug te dringen. Dat is goed nieuws, want alleen al in Nederland gooien we per jaar namelijk zo’n 230 plastic tasjes per persoon weg! Winkeliers, bedrijven én consumenten moeten hun beleid en gedrag aanpassen aan deze veranderende wetgeving. Beat the Bag helpt daar graag bij met hun bijzondere herbruikbare tassen. Initiatiefnemer Lisanne Addink-Dölle (Verdraaid Goed) vertelde ons enthousiast over dit gave project:

“Onze tassen worden vervaardigd van restmateriaal uit de signing-industrie. De vlaggen, promotiebanners en etalagedoeken die door signing bedrijven worden gemaakt, worden meestal maar kort gebruikt. Vaak belanden deze prachtige, met zorg gemaakte doeken daarna in de prullenbak, terwijl ze nog heel geschikt zijn als grondstof voor Beat the Bag tassen. In verschillende sociale werkplaatsen in Nederland wordt dit ‘afval materiaal’ omgezet in ware kunstwerken. Dit zijn sociale, duurzame tassen waar je mee gezien wilt worden!”

 

Een terugblik

“Het idee is ontstaan toen werd aangekondigd dat de gratis plastic tasjes verboden zou worden in 2016. Wij wilden met een duurzaam alternatief komen voor winkelier en consument. Samen met WE Fashion hebben we een start gemaakt met het Beat the Bag project. We zijn begonnen met het terug inzamelen van het etalage doek uit de WE Fashion winkels in heel Europa. Dit prachtige doek zetten we om in shopper-tassen die weer terug gaan naar de WE-fashion winkels en daar bij de kassa voor een paar euro gekocht kunnen worden.”

“Beat the Bag heeft begin dit jaar een mooie geldprijs gewonnen bij een wedstrijd van de Gemeente Rotterdam. Dit gaf het project een flinke boost. Op dit moment maken we zo’n 1.000 tassen per maand in de drie sociale werkplaatsen waar we mee samenwerken. We werken er aan dit aantal gestaag op te voeren zodat we steeds meer kansarme Rotterdammers structureel werk kunnen bieden. Door het werk dat het Beat the Bag project de Talentfabriek bezorgt, hebben zij onlangs een naai-atelier bij kunnen openen.”

Een mooie missie

“De primaire missie van de Beat the Bag-tassen is het verminderen van de plastic afvalberg, in eerste instantie in Nederland en later ook in andere landen. Daarnaast maken we door deze manier van upcycling waardeloze producten weer waardevol waardoor dit een meerwaarde biedt voor bijvoorbeeld de adverteerder op een steigerdoek.”

“Door de tassen in sociale werkplaatsen te laten vervaardigen zorgen we ook voor werkgelegenheid binnen de gemeentes. Met dit initiatief geven wij op een sociaal verantwoorde manier invulling aan een circulaire economie. Wij geloven erg in de grote kracht van een mes dat aan meerdere kanten snijdt.”

 

Achter de schermen

“Een mooie ontwikkeling waar we op dit moment aan werken is PiXi. Dit is een software-tool die wij zelf hebben laten ontwikkelen waarmee consumenten zelf een ‘pixel’ uit een doek kunnen selecteren. Wij maken vervolgens een Beat the Bag-shopper van dit gekozen stukje. Deze tas is dan 100% uniek en op maat gemaakt. Deze tool biedt interessante kansen. Denk je eens in dat het op festivals mogelijk wordt om via je smartphone de aankleding al als tas te bestellen terwijl het festival nog gaande is.”

Toekomstplannen

“Door partnerships met de belangrijkste partijen in de signing industrie willen we dat alle grote reclamedoeken uiteindelijk Beat the Bag-producten worden. Op alle grote doeken in de stad komt dan onderop de volgende tekst te staan: “Nu ben ik nog een steigerdoek, maar straks ben ik een tas! Welke pixel kies jij?”

“Daarnaast willen we dat het standaard wordt dat op alle grote beurzen en evenementen bezoekers gewezen wordt op de mogelijkheid om via hun smartphone ter plekke een ‘pixel’ te kunnen kiezen uit de aankleding. Het wordt dan een uitdaging om te zorgen voor zo mooi mogelijke aankleding. Want iedere pixel die is besteld gaat niet de prullenbak in, maar wordt binnen enkele dagen na het evenement bij de bezoeker thuis bezorgd als tas.”

 

Wil jij meer weten over Beat the Bag? Klik dan hier voor de site en Facebookpagina.

 

 

afbeelding van hetkanWel
hetkanWel Auteur

hetkanWel ziet de toekomst als een kans. Een kans voor een schonere en eerlijkere wereld. Een kans voor een verantwoorde lifestyle. Een kans voor nieuwe energie. Een kans voor dialoog. Een kans voor nieuwe media. Met hetkanWel maak je jouw wereld groener, eerlijker en leuker!

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.610 blogs