afbeelding van Marly
Marly Auteur

'Ain’t no mountain high enough' in de Wereldprijs

Dit zijn de grootste uitdagingen als je een eigen onderneming begint volgens de Wereldprijs-deelnemers.

Deelnemers van de Wereldprijs tijdens de trainingsdag
Deelnemers van de Wereldprijs tijdens de trainingsdag

Stel, je hebt een goed idee en je wilt daar wat mee. Je begint bijvoorbeeld een onderneming. Maar dat blijkt lang niet altijd makkelijk. Je hebt veel vragen en tegenslagen zijn er vaker dan je lief is. We spraken een aantal Wereldprijs-deelnemers over hun grootste uitdagingen voor de toekomst.

Van idee naar werkend product

Een idee omzetten naar een werkend product is misschien wel uitdaging nummer 1. Jelle Colijn en Bas Bisschop van ReCycling zitten in deze belangrijke fase: ‘Wij willen de omslag maken van een idee naar een concept dat werkt.’

Bewustwording creëren

Mensen bewust maken van het project of bedrijf en de communicatie die hier bij hoort, worden over het algemeen gezien als grote uitdagingen in dit stadium van het proces. Bastiaan Schellekens van Re-run zegt bijvoorbeeld: ‘De grootste uitdaging is om mensen bewust te maken dat je sportschoenen duurzamer kunt maken.’ Ook Noëlle en Boye Dorenbos van RUIK willen mensen bewust maken: ‘We willen de parfumindustrie veranderen. Onze uitdaging is om awareness te creëren binnen de parfumindustrie. Dat is onze uitdaging! Het kostte ons 5 jaar om door te krijgen hoe alles werkt achter de schermen van de parfumwereld.’

Zijn we zichtbaar genoeg

Consumenten vinden; veel beginnende ondernemers zien daar een grote uitdaging in. ‘Onze vraag is hoe we mensen aan ons binden?’, zegt Frits Hugo Moonen van Omapost. ‘Door gebruiksgemak en meer zichtbaarheid’, zegt hij er wel meteen achteraan. Daar gaan ze zich de komende tijd op focussen. Uitdagingen zijn er dus, maar oplossingen ook. Hoewel oplossingen vaak ook weer nieuwe uitdagingen vormen. Nyckle Sijtsma van Repareer.com ziet een zelfde soort uitdaging voor zich: ‘Onze uitdaging is om genoeg reparateurs te vinden, die de kapotte producten ook echt kunnen maken.’ Een bedrijfje wordt natuurlijk alleen een groot succes als mensen het leuk vinden, maar dan moeten ze het wel eerst zien te vinden.

Who’s paying?

‘Wie wordt onze betalende derde naast de gastgezinnen en vluchtelingen?’ Vraagt Jonna Klijnsma van Takecarebnb zich af. ‘We zien opties bij gemeenten. De verantwoordelijkheid voor integratie ligt immers bij die partij. Ook is onze uitdaging om een community te bouwen en onze zichtbaarheid te vergroten.’ Een uitdaging voor bijna alle startende ondernemers is het financierings-vraagstuk. Want ja, je kan wel een goed idee hebben, maar je hebt een startkapitaal nodig. Waar komt dat geld vandaan?

Organisatie

Op een gegeven moment heb je als ondernemer alles zo ongeveer geregeld. Denk je.. want dan komen er weer nieuwe uitdagingen op je pad. Irene den Ouden van de Groene Date: "Mijn uitdaging is om te kijken hoe ik mijn bedrijf ook nu het wat groter wordt, georganiseerd krijg. Ik hoop meer mensen in mijn team te krijgen, zodat we vaker groene dates kunnen organiseren.’ Toch komt daar veel bij kijken. Je wilt bijvoorbeeld wel de goede mensen in huis halen en het betekent ook dat je zelf misschien wat dingen los moet laten.

afbeelding van Marly
Marly Auteur

Marly | 23 jaar | Amsterdam | UvA | Internationale Betrekkingen | Voor de wereld van morgen | Wereldprijs | Hoe kunnen wij jouw duurzame idee verder helpen?

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.550 blogs