afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

6x rapsongs over duurzaamheid (ja, echt)

Een knappe rapper, fijne visuals en een pakkend melodietje: gaan we zó de duurzame boodschap overbrengen?

Still uit Heinekens jaarrapport
Still uit Heinekens jaarrapport "Let's get Frank"

Ellenlange rapporten over duurzame strategieën lezen is misschien heel goed, maar niet het eerste waar je aan denkt als je in de trein naar huis op je telefoon zit. Dat weten merken tegenwoordig ook. Daarom maken ze pakkende filmpjes om hun duurzame boodschap over te brengen. Van rap over een nieuw productdesign tot flashy jaarraport: deze filmpjes zijn eigenlijk prima om aan te zien en ook nog eens heel leerzaam!

Rappen over problemen is natuurlijk niet per se iets nieuws. In de jaren 70 werd rapmuziek al gebruikt om politieke ongelijkheid aan te kaarten en sociale verschillen tussen landen en bevolkingsgroepen aan te kaarten. In 2015 besloten marketeers echter allemaal om deze kunst in te zetten voor hun duurzame boodschap. Dat is soms heel mooi, maar soms ook heel pijnlijk. 

Prince Ea

Hij kwam, zag en overwon. Wie kent dit filmpje waarin Prince Ea namens zijn generatie sorry voor alle klimaatvernieling zegt niet? Met bijna 9 miljard (!) weergaven was dit filmpje áll over social media. Na dit filmpje maakte Prince Ea nog tal van andere politiek geladen filmpjes, over terrorisme, stemmen en diversiteit. Dit filmpje over het ontkennen van klimaatverandering is er eentje zoals je van hem gewend bent: een beetje dramatisch, lekker om naar te kijken (die visuals!) en ondertussen keihard waar.

Heinekens jaarrapport 

Een bierbrouwerij en een jaarrapport. Wie had ooit gedacht dat dat een combinatie zou zijn die meer dan 20.000 views op YouTube zou opleveren? Met het filmpje 'Let's Get Frank' houdt Heineken je geboeid met mooie beelden, terwijl je ondertussen luistert hoe ze hun best doen om het klimaat te verbeteren. Denken we, want wij zijn eigenlijk vooral afgeleid door de visuals. 

BT's home hub

BT's filmpje begint algemeen en vertelt je alles over afval en grondstofmanagement. Fijne grafische beelden, een gezellig deuntje en dan ook nog eens een stukje productuitleg... Voor je het weet besteed je de volgende 1:45 minuten  aan een filmpje over een WiFirouter - en vind je het niet eens erg! 

H&M gaat voor recycling (?)

H&M besloot in 2016 voor hun duurzaamheidscampagne zangeres MIA (bekend van Paper Planes) in te schakelen. Het filmpje vraagt aandacht voor kleren die op de vuilnisbelt belanden: iets waar H&M pijnlijk genoeg zelf één van de grootste oorzakers is. Het jaar ervoor probeerden ze het met een filmpje met de slogan 'There are no rules in fashion, but one: recycle your clothes'; goed voor meer dan 9.8 miljard weergaven. Dit jaar pakken ze die draad weer op, met eenzelfde filmpje over het inzamelen en recyclen van je kleding. 

Alles of niets

Deze konden we je echt niet onthouden: de Samsung rap (of Samsun grap?) over sustainability. Het filmpje werd door de Koreaanse rapper Mad Clown ingezongen en een whiteboardillustrator moest de rest doen. Het resultaat? We weten het zelf ook niet echt. 

Shower 

Is je huisgenoot elke ochtend een heel album aan het zingen onder de douche? Niet zo duurzaam. Nu kun je twee dingen doen: een nieuwe douchekop kopen die 70% minder water verbruikt en/óf dit nummertje opzetten. Blijft gegarandeerd in je hoofd zitten. "Hop in get wet lather up, rinse off, finiiiiiish"

 

afbeelding van Jessie
Jessie Auteur

Jessie is zero waster (> 3 jaar afvalarm), blogger (www.hetzerowasteproject.nl) en ondernemer (www.anewzero.com). Ze is ervan overtuigd dat duurzaam leven ook heel leuk, makkelijk en stijlvol kan zijn en is vastbesloten om met haar duurzame (plasticvrije) lifestyle de wereld te redden.

INSPIRATIE

Meer blogs in Mens en samenleving

Alle 1.552 blogs