afbeelding van Pien
Pien Auteur

5 PR tips voor startende ondernemers

Meer naamsbekendheid voor je bedrijf? Je product of idee in de media terugzien? Met deze 5 PR tips komt het goed!

Bureau met laptop, marketingboek en koptelefoon
Kom in de media met de PR tips van Rianne | Foto: Campaign Creators via Unsplash

Voor elke startende ondernemer is het belangrijk: publiciteit. Zo kom je op het vizier van partners, investeerders én natuurlijk je doelgroep. Maar hoe kom je in de publiciteit? En wat moet je vooral wel en niet doen? Wij vroegen PR specialist Rianne de Vries naar haar beste tips voor duurzame ondernemers.

1. Start met een strak verhaal

“Als je nog nooit in de media bent geweest, dan is je eerste indruk heel belangrijk”, vertelt Rianne. “Voordat je de pers opzoekt, is het dan ook belangrijk om je verhaal scherp te hebben. Waarom ben je er, welk probleem los je op? Dat is je bestaansrecht”.

Rianne ziet dat de meest succesvolle ondernemers hun missie centraal zetten in hun verhaal, niet hun product of dienst. “VanMoof is hiervan een goed voorbeeld. In plaats van dat ze hun nieuwste model fiets pluggen, vertellen ze over hun missie om verandering te brengen in hoe mensen in de stedelijke omgeving van A naar B komen. Hun fiets is een resultaat van deze missie”.

2. Niet alles is nieuws

Als enthousiaste startende ondernemer ben je natuurlijk trots op elke stap die je zet. Maar het is volgens Rianne een valkuil om bij elke mijlpaal te denken dat het interessant is voor de pers. “Als je app 20.000 keer is gedownload, is dat voor je onderneming goed nieuws, maar voor de pers niet zo boeiend. Het kan daarentegen wél interessant zijn voor bijvoorbeeld investeerders, je klanten of fans. Denk dus goed na voor wie het nieuws interessant is en richt je daar op. Anders is het zonde van je tijd”.

Wanneer ga je dan wel op zoek naar free publicity? “Als je nog helemaal niet in het nieuws bent geweest, is een eerste goed moment al zodra je je verhaal scherp hebt. Je kan journalisten dan gewoon benaderen, vertellen waarom je er bent, wat je doet en vragen of ze interesse hebben om er aandacht aan te besteden”.

Is er al wat vaker over je onderneming geschreven, dan zijn het volgens Rianne de grotere ontwikkelingen die je onder de aandacht wil brengen. “Bijvoorbeeld als je gaat samenwerken met een grote naam, zoals fairf toen ze hun producten bij de Bijenkorf gingen verkopen”.

3. Benader gericht

Je persbericht naar zoveel mogelijk media mailen is volgens Rianne zonde van je tijd. “Een grote lijst met algemene e-mailadressen van redacties mailen, dat werkt al 15 jaar niet meer. Veel slimmer is om een lijst met journalisten op te stellen die schrijven over jouw niche en hen persoonlijk te benaderen”. Zo’n lijst samenstellen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met goed zoeken via Google kom je al een heel eind. Rianne raadt daarbij aan om verder te kijken dan alleen journalisten. “Micro-influencers kunnen ook voor mooie free publicity en directe traffic naar je website zorgen”.

“Wees ook niet bang om journalisten te bellen”, vult Rianne aan. ”Ja, een journalist kan een keertje bot zijn. Maar dat is veel vaker niet het geval dan wel. Vertel de journalist wat je in huis hebt, waar je wat over kunt vertellen. En als je een leuk gesprek hebt, dan heb je gelijk een warm contact erbij”.

Man met krant    Foto: Roman Kraft via Unsplash

4. Investeer in je uitstraling

“Pers is visueel ingesteld, dus investeer in je uitstraling”, tipt Rianne. “Goed beeldmateriaal vergroot echt de kans op publicatie”. Dat zo’n investering spannend is voor een ondernemer snapt ze heel goed. Een duur bureau inhuren is volgens haar ook echt niet nodig. Ze adviseert wel om erop te letten dat goedkoop geen duurkoop wordt. Ook heeft ze nog een goede tip: “Denk na over hoe je content en beeldmateriaal op meerdere manieren kan gebruiken. Dan maak je er optimaal gebruik van”.

5. Verwacht niet te veel, te snel

De laatste tip van Rianne is om niet te snel, te veel te verwachten. Niet van de hoeveelheid publiciteit, én niet van de effecten van publiciteit. “Het kan echt even duren voordat je opgepikt wordt door de grotere publicaties”.

Met kleinere (online) publicaties, bijvoorbeeld op vakwebsites, kun je volgens Rianne ook heel blij mee zijn. “Die kunnen zorgen dat het balletje gaat rollen. En als je online een product verkoopt zijn online publicaties juist heel interessant, omdat ze voor traffic naar je website zorgen”.

Ook geeft Rianne aan dat het niet handig is om op één paard te wedden: “PR is op zichzelf staand geen oplossing, maar onderdeel van je totale marketingstrategie”.

Bonustip: doe mee aan competities

“Competities zoals de ASN Bank Wereldprijs zijn echt de moeite om aan mee te doen. Het kost tijd, maar je krijgt er vaak een hoop kennis, nieuwe contacten én gratis publiciteit voor terug – zelfs als je niet wint”. Daar kunnen wij natuurlijk niets tegenin brengen!

Over Rianne de Vries: Rianne de Vries is PR specialist met meer dan 10 jaar ervaring bij verschillende bureaus. Ze werkt(e) onder andere voor HEMA, Jantje Beton, VanMoof en ASN Bank. Tegenwoordig richt Rianne zich als freelancer op PR en communicatie voor betekenisvolle merken, mensen en projecten.

Meer tips voor startende ondernemers

afbeelding van Pien
Pien Auteur

Interim communitymanager Voor de Wereld van Morgen, boomknuffelaar en dierengek. Wordt blij van slimme ideeën die de wereld een stukje mooier maken. Heb je een goed idee voor een duurzaam initiatief? Meld je dan aan op Voor de Wereld van Morgen en deel het met ons!

INSPIRATIE

MEER GERELATEERDE BLOGS

Alle 1.216 blogs