afbeelding van Willard
Willard Auteur

1 shirt in de hand, 10 bomen in de grond

Dit Canadese kledingmerk plant 10 bomen voor elk verkocht product

Stel je voor: je koopt een t-shirt en zonder dat je het doorhebt, heb je de wereld iets groener gemaakt. Klinkt onhaalbaar? Nou, Tentree, een kledingmerk uit Canada, doet het gewoon!

De natuur voorop

Voor elk verkocht product planten zij 10 bomen in onder andere Madagaskar, India, Ethiopië of Nepal. Kalen Emsley, de mede-oprichtster van het merk vertelt: "Ik was op vakantie met David Luba (andere oprichter) in Hawaii en we werden weggeblazen door de schoonheid van de natuur en alles wat zij ons te bieden heeft. Toen besloten we dat we een bedrijf op moesten richten dat de wereld helpt om mooier te worden."

Kalen laat weten dat het idee van een kledinglijn pas later kwam. "Het milieu stond altijd op de eerste plaats. De kleding werd het middel om een verschil te maken." Dit bleek een schot in de roos, want het bedrijf groeit als kool en ze hebben al meer dan 9 miljoen bomen weten te planten!

Deze merken veranderen de wereld

Tentree is een mooi voorbeeld van hoe het óók kan. Zij bewijzen dat een winstgevend businessmodel niet ten koste hoeft te gaan van mens of milieu. Gelukkig zien we steeds meer kleine bedrijfjes waarbij duurzaamheid en eerlijke handel in het DNA zit. Ook in Nederland zijn steeds meer voorbeelden te vinden. Denk aan Geitenwollenshirts, Afriek of Komoni. Of denk aan Charly + Mary, Raffia of Wintervacht. Of denk aan StudioJux, Junique of...

Afijn. De boodschap is duidelijk. En deze bedrijfjes zijn ook broodnodig. Of zoals Kalen Emsley zegt: "At the end of the day, we all have to do what’s right."

afbeelding van Willard
Willard Auteur

WB | 25 jaar | Assen&Den Haag | Rijksuniversiteit Groningen | Religion, Conflicts & Globalisation | Duurzaamheid & Ontwikkeling | Voor de Wereld van Morgen | ASN Bank

INSPIRATIE

Meer blogs in Natuur en milieu

Alle 1.552 blogs