We gaan groenten en fruit laseren  

En dat scheelt een hele hoop verpakkingsmateriaal.

07-06-2018
Het Nederlandse bedrijf heeft een oplossing voor de stickers op groente en fruit | Foto: Eosta

Het Nederlandse bedrijf heeft een oplossing voor de stickers op groente en fruit | Foto: Eosta

Zo'n plakkerig stickertje dat je eerst van je appel moet peuteren. Of plastic om je komkommer. Irritant en ook nog eens een bron van verspilling! Dankzij een Nederlandse uitvinding zijn die stickertjes en verpakkingsmaterialen om biologische producten binnenkort verleden tijd.

Bedrukken met een laser

Stickers en verpakkingen worden gebruikt om het verschil tussen biologische en niet-biologische fruit en groente aan te geven. Het Nederlandse bedrijf Eosta, marktleider op het gebied van biologische groente en fruit, heeft een lasertechniek ontwikkeld die de producten behandeld met licht. Hierdoor wordt uit de buitenste laagje van de schil het pigment verwijderd en krijgt het fruit een ingebrand logo.

Natural Branding

De methode wordt Natural Branding genoemd, omdat er niets aan het fruit wordt toegevoegd voor het creëren van het merkje. Eosta experimenteerde al eerder met lasertechnieken maar het bleek niet makkelijk. Het mag namelijk geen invloed hebben op de houdbaarheid of smaak van het stuk groente of fruit, bij Natural Branding is dat gelukt.


Foto: Nature & More, Eosta

Kokoksnoot wel, granaatappel niet

De techniek kan op bijna alle fruit en groente gebruikt worden. Volgens Eosta zijn avocado, zoete aardappel, gember, mango, appel en kokosnoot uitstekende opties! Citrusvruchten en granaatappels zijn niet geschikt omdat de schil zich herstelt en het pigment terugkomt op de plekken waar het verwijderd is.

217 kilometer plastic

Voor het aanbrengen van het ingebrande logo is minder dan 1% nodig ten opzichte van de energie die nodig is voor een sticker. De techniek ontwikkelen was een ding, een klant vinden die er voor openstond was een tweede. Uiteindelijk durfde de Zweedse supermarkt ICA het als eerste aan. Zij verkopen nu biologische avocado's en zoete aardappelen met ingebrande logootjes. Alleen al door stickertjes voor de avocado's achterwege te laten is er 217 kilometer aan plastic bespaard. Dat is zo'n 2000 kilo, omgerekend in CO2 komt dat neer op een autorit 1,3 keer de wereld rond. In juni 2018 werd bekend dat ook de Nederlandse supermarktketen Jumbo gaat starten met laseren om zo de plastic verpakkingen terug te dringen.

Het tv-programma Groen Licht besteedde aandacht aan Natural Branding van Eosta. Zien hoe de laser precies werkt en waarom Eosta dit doet? Het fragment kun je hier terugkijken!

Profile picture for user milouposthumus
Milou
Auteur
Binnen ASN Bank ben ik communitymanager van Voor de Wereld van Morgen. Met onze artikelen inspireren we je om steeds duurzamer te worden. Daarnaast zetten we startende duurzame ondernemingen in de spotlights. Want door hen te helpen groeien verduurzamen we nog sneller de samenleving!